Uber v Praze mění pravidla, platit se bude i za čekání. Myslíme na řidiče, hlásí vedení firmy

Janis Aliapulios Janis Aliapulios
Aktualizováno 20. 11. 2017 14:26
Nová pravidla v aplikaci alternativní taxislužby Uber mají vyjít vstříc především dvěma tisícům lidí, kteří v Praze pro firmu jezdí. Podle vedení firmy se změny připravovaly delší dobu a nesouvisí s protesty taxikářů proti Uberu.
Uber v Praze mění pravidla, platit se bude i za čekání. Ve videu ukazuje i další novinky | Video: Uber

Praha - Alternativní taxislužba Uber představila změny, které mají vyjít vstříc jejím řidičům v Praze. Nově je bude například upozorňovat na jízdy delší než 30 minut, zpoplatní čekání na zákazníka delší než dvě minuty nebo zlepší možnosti komunikace mezi cestujícím a řidičem.

Podle ředitele Uberu pro Česko a Slovensko Tomáše Peťovského nejsou důvodem změn ani opakované protesty taxikářů, ani nedostatek řidičů. "Naši aplikaci naopak používá stále více řidičů, proto se snažíme najít způsob, jak jim poskytovat lepší služby," uvedl Peťovský.

Většina změn se týká lepší organizace času pro řidiče, tak aby trávili v autě méně času čekáním nebo dojížděním a mohli si cesty lépe přizpůsobit vlastním potřebám. Nově si v aplikaci mohou například zvolit směr trasy tím, že do ní zadají místo a čas, kam a v kolik hodin se musí dopravit oni sami. Aplikace jim pak přidělí pouze jízdy, které budou tomuto požadavku odpovídat.

"Studuji vysokou školu a občas se mi stávalo, že jsem přišla na přednášku pozdě, protože jsem vezla zákazníka například na letiště. To už se mi teď stávat nebude," říká jedna z řidiček Uberu Andrea Formánková.

Tři koruny za minutu

Podobný účel má další změna, díky které řidiči dostanou předem upozornění na to, že jejich další jízda by mohla být delší než 30 minut. Kromě toho se Uber zaměřil na lepší komunikaci mezi řidičem a zákazníkem. Dosud se oba mohli spojit pouze telefonicky, nyní budou moci komunikovat přes chat přímo v aplikaci. "Protože je bezpečnost na prvním místě, zprávu aplikace řidiči přečte nahlas," uvedl provozní manažer služby Uber pro Česko a Slovensko Ondřej Široký.

Bezpečnost řidičů se zvýší také díky tomu, že budou nově moci sdílet svoji polohu s kontakty v adresáři. Jejich blízcí tak mohou mít přehled o tom, kde se řidič Uberu zrovna pohybuje.

Jinou novinkou je zpoplatnění doby čekání. Dosud řidiči za delší čekání na zákazníka nedostávali žádné peníze. Nyní se bezplatná čekací doba zkrátila na dvě minuty. "Poté se účtuje stejně jako za minutu jízdy, tedy tři koruny. Po uplynutí pěti minut může řidič jízdu zrušit. Je to snaha o větší disciplínu cestujících, aby byli ohleduplnější k řidičům," uvedl Široký.

Uber spolu se změnou pravidel, která bude platit od pondělního večera, představil také nové kontaktní centrum pro řidiče. To se nachází v pražském Karlíně a má zrychlit nábor nových řidičů i péči o více než dva tisíce lidí, kteří pro Uber jezdí už nyní.

Změny se blíží?

Boj klasických a alternativních taxislužeb o řidiče i zákazníky budí zejména v Praze emoce. Taxikáři považují služby, jako je Uber, za nekalou konkurenci. Argumentují tím, že jejich řidiči nemají taxikářské koncese či taxametry a jejich auta nejsou evidovaná jako vozidla taxislužby. Proti alternativním taxislužbám opakovaně protestovali, poslední plánovanou demonstraci minulý týden ale nakonec zrušili s tím, že jsou připraveni s magistrátem jednat.

Také primátorka hlavního města Adriana Krnáčová je připravena zasednout s taxikáři i zástupci alternativních taxislužeb k jednacímu stolu. "Jakmile budou nově obsazena dotčená ministerstva, uspořádáme pracovní setkání, na které pozveme ministry, odpovědné úředníky i dispečinky a zástupce digitálních platforem. Cílem setkání bude najít takové řešení, které nebude diskriminační pro žádnou ze zainteresovaných skupin," uvedla Krnáčová.

Možné změny v pravidlech pro taxikáře připustil také ministr dopravy Dan Ťok. Naznačil, že v budoucnu by už nemusely být povinné taxametry či zkoušky z místopisu. "Ignorování technologického pokroku by nás vracelo zpátky do minulého století, proto mi přijde naprosto v pořádku, když alternativní možností k taxametrům budou mobilní aplikace. Jejich používání bude regulováno úplně stejně, jako je tomu u taxametrů. Naším cílem je, aby všichni měli rovné podmínky na trhu," řekl Ťok v rozhovoru pro Aktuálně.cz.

Aplikaci Uber v současnosti pravidelně využívá 170 tisíc cestujících a 2000 řidičů. Služby Uberu jsou nyní dostupné jen v Praze. Firma působila od letošního 1. února i v Brně, tam ale předběžným opatřením zakázal v červenci její činnost krajský soud, protože podle něj řidiči Uberu nesplňovali zákonné požadavky na taxikáře. Na konci října sice Vrchní soud v Olomouci předběžné opatření zrušil, firma Uber se ale rozhodla zatím poskytování svých služeb v Brně neobnovovat.

 

Právě se děje

Další zprávy