Uber musí žádat o licenci jako běžná taxislužba, rozhodl Soud EU. Státy snadněji zdaní řidiče

ČTK Jan Úšela ČTK, Jan Úšela
Aktualizováno 20. 12. 2017 10:45
Uber není pouze zprostředkovatelem jízd mezi řidiči a cestujícími, ale rovněž sám poskytuje přepravní služby, uvedl Soudní dvůr EU.
Uber (Ilustrační foto)
Uber (Ilustrační foto) | Foto: Reuters

Lucemburk - Uber je přepravní služba, a musí tedy žádat o licenci a povolení podle příslušných zákonů zemí Evropské unie. Rozhodl tak dnes Soudní dvůr EU, který tím alternativního amerického poskytovatele přepravních služeb postavil na roveň běžné taxislužby.

Americká společnost u soudu argumentovala, že je pouhým zprostředkovatelem takových jízd. Vrchní advokát Soudu EU Maciej Szpunar už ale v květnu prohlásil, že na Uber je třeba pohlížet jako na dopravní společnost. "Uber by měl proto žádat o potřebné licence a povolení podle národního práva členských zemí," řekl Szpunar na jaře. K podobnému závěru nyní dospěl i Soudní dvůr EU.

Soudní dvůr EU reagoval na podnět obchodního soudu v Barceloně, který projednává žalobu profesní organizace sdružující řidiče taxislužeb v Barceloně proti filiálce Uberu ve Španělsku za nekalou soutěž. Barcelonský soud má za to, že pro řešení jím projednávaného sporu je nezbytný výklad několika ustanovení unijního práva.

Uber musí poskytnout údaje o jízdách kvůli zdanění

Rozhodnutím Soudu EU se otevírá cesta ke zdanění řidičů, které Uber přes svou mobilní aplikaci spojuje s cestujícími po městech.

"Pokud by Soudní dvůr uznal Uber za dopravní společnost, umožnilo by to finančním správám členských zemí po společnosti vyžadovat finanční údaje, což by umožnilo řidiče Uberu danit tak, jako k tomu již dochází v Estonsku," řekl letos na podzim ještě před verdiktem soudu tajemník české vlády pro evropské záležitosti Aleš Chmelař, který na svém postu zůstal i po jmenování nové vlády vedené Andrejem Babišem.

V Estonsku už problém vyřešili zákonem a dohodou s Uberem. Firma státu poskytuje údaje o uskutečněných jízdách svých řidičů a finanční úřady pak takové lidi podle toho zdaňují. Řidiči se navíc musí u státu registrovat.

České ministerstvo dopravy, které v Sobotkově a nyní i Babišově vládě řídí Dan Ťok, na podzim přišlo s návrhem, který Uberu a dalším alternativním taxislužbám jako Taxify či Liftago vychází vstříc. Nově by pro řidiče nebyly povinné taxametry ani zkoušky z místopisu. Babišova vláda navíc ve svém programovém prohlášení slibuje, že bude rozvoj sdílené ekonomiky podporovat. Chce ale prosadit, aby Uber a další firmy finanční správě povinně zasílaly údaje o svém provozu.

Zatím se nic nemění, reaguje firma

Firma v e-mailové reakci agentuře AP sdělila, že rozhodnutí soudu nenaruší způsob, jakým své služby nabízí. Podle expertů by ale dnešní rozsudek mohl mít dalekosáhlé důsledky pro sdílenou ekonomiku.

Uber uvedl, že bude pokračovat v dialogu s městy napříč Evropou, a připomněl, že podle jejího nového šéfa je vhodné služby, jako je Uber, regulovat.

"Ve většině zemí EU již dnes fungujeme v souladu s místními zákony jako regulovaná dopravní společnost, rozhodnutím se tedy podmínky nemění," reagovala i mluvčí společnosti Uber v Česku Miroslava Jozová.

Kvůli právním problémům Uber po celé Evropě v podstatě zrušil službu UberPop, kdy pasažéry přepravovaly soukromé osoby, připomíná agentura DPA. V současnosti spolupracuje s řidiči klasických taxislužeb.

Uber se v mnoha státech a městech dostal do sporu s klasickými taxikáři i s místními samosprávami. Kvůli tomu, že služba nesplňuje zákonné požadavky, má zákaz provozu v Maďarsku nebo Bulharsku a musela se už stáhnout třeba z dánského trhu.

V Česku Uber funguje v Praze a od letoška i v Brně. Brněnští taxikáři si spolu s tamní radnicí na soudu vymohli předběžné opatření, které Uberu zakazovalo provoz na území moravské metropole. Koncem letošního října ale Vrchní soud v Olomouci rozhodnutí zrušil a firmě provoz v Brně znovu povolil.  

 

Právě se děje

Další zprávy