Tunel Praha-Beroun se opět vrací do hry. Stát by měl 50 miliard, kývnout musí Německo

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
4. 10. 2018 15:49
Tunel by měl zkrátit cestu do Berouna o patnáct minut a jízdní dobu mezi Prahou a Plzní pod hodinu.
Foto: Sudop Praha

Praha - Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) posuzuje tři varianty nového železničního spojení z Prahy do Berouna. Všechny počítají s tunelem na části trati. Státní organizace to oznámila v rámci konference na téma tunelového železničního propojení obou měst.

Aktuálně prověřované varianty tunelu Praha - Beroun
Aktuálně prověřované varianty tunelu Praha - Beroun | Foto: Sudop Praha

Nová trať by podle ředitele odboru strategie SŽDC Radka Čecha měla výrazně zkrátit jízdní dobu na trase a uvolnit v současnosti přeplněné kapacity regionální dopravy. Optimalizace stávající trati by podle něj již nezajistila dostatečnou kapacitu ani rychlost, doprava je navíc limitována kvůli hluku. S aktuálním povrchově vedeným koridorem vysokorychlostní trati nesouhlasí ani města mezi Berounem a Horažďovicemi. Na nové trati by měla být možná rychlost do 200 km/h.

SŽDC aktuálně řeší tři varianty vedení trati. První varianta počítá s nejdelším a také nejdražším tunelem z pražského Smíchova až do Berouna, která by vyšla na více než 50 miliard korun. Ve druhé zkoumané variantě by kratší tunel vedl z Radotína. Ve třetí variantě, která by byla nejlevnější, je tunel veden mezi Radotínem a Řevnicemi.

Čech podotkl, že SŽDC preferuje varianty s tunelem až do Berouna, které jsou však dražší. V případě třetí varianty by trať vedla částečně po stávající trase, což by snížilo potencionální kapacity. Tratě s kratším tunelem by navíc byly hlučnější.

Záměr výstavby vysokorychlostní a vysokokapacitní trati mezi Prahou a Berounem uvítal generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec. "Stará trať v údolí Berounky je již dnes přetížená. V některých úsecích jezdí ve špičce příměstské vlaky v intervalu 10 minut a k tomu je třeba připočítat ještě dálkové a nákladní vlaky," uvedl.

Foto: Sudop Praha

Podle něj nová trať zlepší spojení příměstské dopravy a zároveň zrychlí dálková spojení mezi Prahou, západními Čechami a Bavorskem. Vedle zkvalitnění osobní dopravy by podle šéfa ČD nová trať měla mít i dostatečnou kapacitu pro nákladní dopravu.

"Technické a dopravně-technologické řešení je v převážné části dokončeno, nyní probíhá zpracování částí přepravní prognózy a ekonomického hodnocení, dodal Čech. Studie by měla být hotová v lednu příštího roku.

 

Právě se děje

před 2 hodinami

Nový šéf ÚOHS Petr Mlsna se ujme svého úřadu, převezme funkci od Petra Rafaje

Nový předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna dnes v brněnském sídle úřadu převezme funkci od dosavadního předsedy Petra Rafaje, který k 1. prosinci rezignoval. Mlsnu v úterý do funkce jmenoval prezident Miloš Zeman.

Jmenování Mlsny prezidentovi navrhla vláda. Zeman už dříve řekl, že ho považuje za velmi vhodného kandidáta. Dvaačtyřicetiletý Mlsna vzešel z výběrového řízení, do něhož se přihlásilo 11 uchazečů. Výběrové řízení na předsedu ÚOHS se konalo poprvé, dosud jeho předsedu vybírali politici.

Mezi dalšími kandidáty byli bývalý ministr dopravy za ANO Vladimír Kremlík, někdejší místopředsedové antimonopolního úřadu Robert Neruda a Michal Petr, nynější první místopředseda úřadu Hynek Brom a státní tajemník ministerstva zemědělství Jan Sixta.

Zdroj: ČTK
Další zprávy