Češi v červenci dále utráceli, vedly e-shopy, elektronika i vybavení pro domácnost

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
Aktualizováno 7. 9. 2021 10:02
Maloobchodní tržby v červenci meziročně vzrostly po očištění o kalendářní vlivy o 5,5 procenta, v červnu podle revidovaných údajů stouply o 6,7 procenta. Zvýšily se tak pátý měsíc v řadě, přičemž o prvním prázdninovém měsíci se na tom nejvíce podílely vyšší prodeje zboží přes internet nebo zásilkové služby. Vyplynulo to z údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ).
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Shutterstock

V meziměsíčním srovnání byly tržby obchodníků po očištění o sezonní vlivy vyšší o půl procenta, meziročně bez očištění jim stouply o 3,1 procenta.

"Největší vliv na růst maloobchodu měl prodej prostřednictvím internetu, který byl o 15,3 procenta vyšší než v loňském roce. Naopak nižší tržby zaznamenaly například prodejny s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci a prodejny oděvů a obuvi, kde se tržby snížily o více než dvě procenta," uvedla ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková.

Tržby za nepotravinářské zboží stouply proti loňskému červenci o 9,6 procenta, za pohonné hmoty o 5,3 procenta a za potraviny o 0,1 procenta. Letošní červenec měl při tom o dva pracovní dny méně než loňský.

"Úterní výsledek je ovlivněn dvěma hlavními faktory. Stále zde platí nízká srovnávací základna s loňským rokem. Přestože vláda před rokem o prázdninách částečně uvolnila restrikce, lidé neutráceli tolik, jelikož panovala obava především ze ztráty zaměstnání. Spotřebitelé zkrátka nevěděli, co přijde, takže byli ve svých výdajích obezřetnější," uvedl Tomáš Volf ze společnosti Citfin. 

Volf dodává, že letos v červenci si zákazníci chtěli oddechnout po náročném roce a nekoukat na každou vydanou korunu. "Při pohledu na data o nezaměstnanosti je jasné, že obava ze ztráty zaměstnání není nikterak zásadní a tak dál trvá návrat Čechů do obchodů," doplnil Volf. 

Prodeje aut klesají 

Dvouciferný nárůst tržeb zaznamenali vedle provozovatelů e-shopů také obchodníci s počítačovým a komunikačním zařízením, kteří meziročně utržili o téměř 12 procent více. Prodejny s výrobky pro domácnost si polepšily o 5,2 procenta a s kosmetickými a toaletními výrobky přibližně o 2,2 procenta. Naopak méně se v první polovině prázdnin prodávalo farmaceutické a zdravotnické zboží, oděvy, obuv a výrobky pro kulturu, sport a rekreaci.

Za prodej a opravy motorových vozidel se tržby očištěné o kalendářní vlivy meziročně zvýšily o 4,4 procenta, neočištěné klesly o 2,6 procenta. Za prodej aut včetně náhradních dílů klesly o 1,8 procenta a za opravy aut o 5,5 procenta.

Zde se podle hlavního ekonoma České bankovní asociace Jakuba Seidlera začne více projevovat nedostatek nových automobilů kvůli výpadkům v dodavatelských řetězcích.

"To je patrné i na nových registracích automobilů, v případě nových automobilů doposud solidně rostly, nicméně dynamika zrychluje citelněji u registrací ojetých automobilů, které od začátku roku přidaly o 20 procent. To může souviset právě  s dlouhými čekacími lhůtami u nových automobilů a následnou preferencí ojetých vozidel," dodal Seidler. 

 

Právě se děje

Další zprávy