reklama
 
 

E-shopy rostou v Česku nejrychleji v regionu. Daří se tu i těm zahraničním

25. 2. 2019 10:35
Obrat internetových obchodů v Česku roste nejrychleji v regionu střední Evropy. Za Českem s téměř čtvrtinovým růstem je Rakousko s 19 procenty, Slovensko se 16 procenty a dále Polsko a Německo s 15 respektive 11 procenty. Vyplývá to z průzkumu společnosti Ageo.cz.

"Česko je dlouhodobě v oblasti e-commerce na špici. Přispívá k tomu obstojná internetová infrastruktura, dostupnost vhodných platebních nástrojů, které postupně vytlačují dobírku, a také velké množství výdejních míst, které v součtu dosahuje přibližně deseti tisíc výdejen," uvedl obchodní ředitel Ageo.cz Aleš Urbánek.

Podíl e-shopů na celkovém obratu maloobchodu je rovněž nejvyšší v Česku a v Polsku, kde dosahuje devíti procent. V Německu je 7,3 procenta, na Slovensku 5,5 procenta a v Rakousku pět procent.

V počtu internetových obchodů je za prvním Německem se 175 tisíci e-shopy Česká republika druhá s 37 tisíci obchody. Polsko jich má 23 500, Rakousko 18 tisíc a na Slovensku je okolo deseti tisíc e-shopů.

V tuzemských e-shopech Češi loni utratili 135 miliard korun. Za služby (bez sázek) loni na internetu utratili zhruba 62 miliard korun.

Češi rádi nakupují i v zahraničních e-shopech

V Česku roste zájem i o zahraniční online obchody. Při nákupech v mimočeských e-shopech či při rezervacích ubytování a letenek utratili o 41 procent meziročně víc, celkem šlo o 41,8 miliardy korun. Vyplývá to ze statistik Sdružení pro bankovní karty. Průměrná hodnota jednoho nákupu ale v posledních letech klesla na loňských 772 korun, ještě v roce 2016 to bylo 1095 korun.

Podle průzkumu přepravní firmy DPD loni nakoupilo na zahraničních e-shopech 62 procent českých uživatelů internetu, což je o 11 procent více než v roce 2017. Evropský průměr je 58 procent. Češi si nejčastěji zboží nechávají dovézt z ostatních zemí Evropské unie (52 procent), nejčastěji z Německa, Velké Británie a ze Slovenska. Pokud zavítají na e-shopy mimo EU, převládají Čína (67 procent) a USA (26 procent).

"Česká pobočka PayU má největší objem mezinárodních platebních transakcí se Slovenskem, Polskem, Maďarskem a Rumunskem," uvedla Barbora Tyllová z platební brány PayU.

Ze zahraničních e-shopů se zvyšuje zejména obliba nakupování v čínských obchodech jako jsou Aliexpress.com, Dresslink.com, dx.com či Tinydeal.com. Většinu zásilek tvoří ty, jejichž cena nepřekročila limit 22 eur (asi 563 korun) a nemusí z nich být odvedena DPH. Podle nedávného průzkumu pro společnost ESET jsou čínské e-shopy v popularitě na druhém místě za českými internetovými obchodníky.

V případě, že zásilka je levnější než 22 eur, není nutné u ní ze zemí mimo EU platit DPH ani clo. Pokud stojí od 22 až 150 eur, platí se DPH 21 procent. Při ceně nad 150 eur (zhruba 3839 korun) je nutné uhradit DPH i clo.

autor: ČTK | 25. 2. 2019 10:35

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama