Tři roky se slabou korunou. Projděte si, za co utratila centrální banka 800 miliard

Přesně před třemi lety začala Česká národní banka svůj boj s hrozící deflací a příliš silnou korunou. Co přinesly její měnové intervence a kdy skončí? Na kolik pak přijde euro?
Foto: Ludvík Hradilek

Den, kdy prudce oslabila koruna

Centrální bankéři rozhodli o umělém oslabování koruny 7. listopadu 2013. Za jediný den tehdy česká měna ztratila pět procent hodnoty a propadla se z 25,7 koruny za euro k 27 korunám za euro – nejníže od roku 2009.

Hlavním důvodem intervencí byly obavy z deflace. Splnily svůj účel? Komu prospěly a kdo na nich naopak prodělal? A jak se koruna bude vracet k "normálu"? Projděte si náš přehled.

 

Právě se děje

před 8 hodinami

Airbus reorganizuje výrobu, ve Francii závody spojí, v Německu naopak rozdělí

Evropský výrobce letadel Airbus ohlásil největší reorganizaci svých výrobních závodů ve Francii a Německu za více než deset let. Informovala o tom agentura Reuters, podle níž Airbus výrobu uskupí do tří celků. Ve Francii výrobu sloučí, v Německu rozdělí. O provozu ve Španělsku se vede debata.

Ve Francii výrobce letadel spojí výrobu aerostruktur do jednoho subjektu. Závody v Saint-Nazaire a Nantes, kde se montují trupy letounů, se tak sloučí s divizí Stelia s globální působností.

V Německu Airbus rozdělí divizi Premium Aerotec. Část z ní sloučí se závody ve městech Stade a Hamburk, z části vznikne samostatná divize, která se bude zabývat výrobou detailních součástek v omezeném množství.

"Posuzujeme různé vlastnické struktury s cílem najít to nejlepší řešení," uvedl mluvčí společnosti ohledně naposledy zmíněné divize. Ta produkuje jak jednoduché součástky za pár dolarů, tak i ty složitě obráběné, co stojí desítky tisíc dolarů. Spadat by pod ní měla i část továrny v Augsburgu a rumunský závod v Brašově.

Šéf podniku Guillaume Faury před dvěma měsíci označil výrobu aerostruktur, do nichž se řadí i trupy letadel, za hlavní předmět podnikání Airbusu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy