Tradiční značku Sharp převezme Foxconn. Ztrátové Japonce zachraňují Tchajwanci

ČTK ČTK
Aktualizováno 25. 2. 2016 12:21
Transakce představuje největší zahraniční akvizici v tradičně izolovaném japonském technologickém sektoru a zřejmě ještě více upevní postavení tchajwanského Foxconnu coby jednoho z hlavních dodavatelů americké společnosti Apple. Celková investice Foxconnu do ztrátové firmy má činit v přepočtu více než 142 miliard korun.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Tokio - Tchajwanský výrobce elektroniky Foxconn převezme ztrátovou japonskou firmu Sharp, dlouholetou ikonu tamního elektronického průmyslu. Transakce představuje největší zahraniční akvizici v tradičně izolovaném japonském technologickém sektoru a zřejmě ještě více upevní postavení Foxconnu coby jednoho z hlavních dodavatelů americké společnosti Apple.

Foxconn nicméně následně oznámil, že podpis konečné dohody zatím odkládá, protože Sharp na poslední chvíli předložil nové podmínky, které je potřeba vyjasnit.

Podle zdrojů agentury Reuters by celková investice Foxconnu do japonské firmy měla přesáhnout 5,8 miliardy dolarů (142,4 miliardy Kč). Foxconn, známý také jako Hon Hai Precision Industry, původně nabízel za převzetí Sharpu asi 5,3 miliardy dolarů, nabídku ale posléze zvýšil.

Sharp dnes oznámil, že Foxconnu prodá nové akcie v hodnotě zhruba 4,4 miliardy dolarů (108 miliard Kč). Tchajwanská firma ale posléze uvedla, že japonská firma poslala jejímu vedení ve středu ráno "nový klíčový dokument". Foxconn jí odpověděl, že jeho obsah je před podpisem dohody třeba vyjasnit.

Foxconn by měl mít v japonském výrobci podle jeho dnešního sdělení podíl 65,9 procenta, a to právě díky nákupu nových akcií Sharpu. Firma je získá v ceně 118 jenů za kus, což je o 32 procent méně, než činila středeční závěrečná cena akcií na burze v Tokiu. Akcie Sharpu se po dnešním oznámení vydaly prudce dolů a odepisovaly až 20 procent. Investoři se obávají, že chystané kroky naředí kapitál víc, než se čekalo.

Sharp se podobně jako ostatní japonští výrobci elektroniky dostal do potíží kvůli ostré konkurenci v Asii. Podnik s více než stoletou tradicí vyrábí obrazovky z tekutých krystalů (LCD), mohutné investice do této výroby se mu v cenové válce s asijskými konkurenty ale nevyplatily. Výroba obrazovek byla dosud ztrátová, přestože firma za poslední čtyři roky dvakrát obdržela pomoc od bank.

Podnik se chce nyní stát světovým dodavatelem obrazovek OLED, které jsou lehčí, tenčí a pružnější než současné obrazovky. Masovou výrobu by měl zahájit do roku 2018, zhruba v době, kdy by měl Apple zavést novou generaci displejů pro své iPhony. Do nové technologie investuje rovněž jihokorejský Samsung a konkurenční LG.

O Sharp se ucházelo několik zájemců. Japonská vláda a vedení Sharpu dávaly zpočátku přednost nabídce státem podporovaného investičního fondu Innovation Network Corporation of Japan (INCJ). Vedly je k tomu obavy, že v cizích rukou by Sharp mohl přijít o své technologické znalosti ve prospěch zahraniční firmy. INCJ navrhoval sloučit divizi obrazovek se společností Japan Display, v níž má většinový podíl. Sharp ale nakonec kývl na nabídku Foxconnu, který je největším smluvním výrobcem elektroniky na světě a který by Sharpu mohl pomoci s prodejem LCD obrazovek i v jiných částech regionu.

Japonský ministr obchodu dnes vyjádřil naději, že Sharp se bude pod novým majitelem rozvíjet a bude chránit pracovní místa a regionální ekonomiku.

Foxconn vyrábí například většinu chytrých telefonů iPhone. Výrobní základnu pro Evropu, Blízký východ a Afriku má Foxconn v České republice, kde provozuje závody v Pardubicích a Kutné Hoře. Zakladatel a generální ředitel Foxconnu Terry Gou doufá, že převzetí Sharpu firmě pomůže lépe konkurovat asijským soupeřům.

Mobilní svět by nebyl kompletní bez dalších zařízení – hledí pro virtuální realitu, robotů a videokamer schopných zaznamenat prostor ve 360 stupních. | Video: Otakar Schön
 

Právě se děje

před 1 hodinou

Disney bude od zaměstnanců vyžadovat očkování

Walt Disney Company se přidala k firmám, které od svých zaměstnanců začnou vyžadovat očkování proti nemoci covid-19. "Očkování je nejlepší nástroj, kterým můžeme celosvětovou pandemii dostat pod kontrolu a ochránit naše zaměstnance," vysvětlil agentuře AP mluvčí společnosti, jež provozuje zábavní parky, televize, filmová studia i vydavatelství.

Zaměstnancům, kteří dosud očkovaní nejsou, Disney poskytne 60 dnů na to, aby se nařízení přizpůsobili. Po dohodě s odbory rovněž firma oznámila, že očkování bude vyžadovat od všech budoucích pracovníků. Stejně jako Disney hodlají očkování od zaměstnanců vyžadovat firmy Walmart, Google, Facebook, Twitter, Uber, Lyft nebo noviny Washington Post. Podobné opatření, byť zatím ne plošně pro všechny pracovníky, zavádí i videotéka Netflix.

Zdroj: AP
Další zprávy