Tradiční česká letadla L-410 budou vyrábět Rusové. Odboráři z Kunovic se bouří

Roman Šitner
17. 6. 2017 15:00
Navzdory loňské dohodě se má výroba postupně přesunout z Kunovic do Ruska, kde sídlí současný vlastník firmy. České ministerstvo průmyslu i odboráři však doufají, že nepůjde o kompletní přesun produkce. Vývoj letounu nové generace, který měl zajistit pokračování produkce v Kunovicích, podpořila téměř půlmiliardou česká vláda. Pokud nedodrží smluvní podmínky, mezí něž patří výroba v Česku, bude ji muset vrátit.
Prototyp modernizovaného dopravního letounu L-410 NG
Prototyp modernizovaného dopravního letounu L-410 NG | Foto: Tomáš Škoda

Praha - Tradiční česká turbovrtulová letadla L-410 by se měla již příští rok vyrábět v Rusku. Tovární hala v průmyslové zóně poblíž Jekatěrinburgu se právě dokončuje. Právě kvůli přesunu výroby loni vstoupili odboráři z kunovické firmy Aircraft Industries do stávkové pohotovosti.

České ministerstvo průmyslu i odboráři doufají, že do Ruska, kde sídlí současný vlastník firmy, se kompletní produkce přesunovat nebude. V Kunovicích by se podle nich měly vyrobit celky, které se jako stavebnice v novém závodě UZGA pouze smontují.

Ruská agentura Interfax ale citovala hlavního konstruktéra továrny UZGA Alexandra Platonova, který říká, že během několika let bude výroba v Rusku téměř kompletně lokalizovaná. Tedy že bude využívat díly hlavně od místních dodavatelů.

"Nyní pracujeme i na možnosti vybavit L-410 domácími motory," tvrdí Platonov. Mluví tak zcela v rozporu s dohodou, kterou v září loňského roku uzavřeli zástupci české a ruské vlády. Ta říká, že výroba zůstane v Česku.

Tehdejší ministr průmyslu Jan Mládek na jednání zdůraznil, že česká vláda postupně téměř půlmiliardou korun podpořila vývoj letounu nové generace, který měl zajistit pokračování produkce v Kunovicích. Právě tuto podporu by firma musela vracet, pokud nedodrží smluvní podmínky.

Odborářům Aircraft Industries přijde kompletní výroba v Rusku jako nereálný plán. "Není to tak jednoduché, žádný vhodný ruský motor na trhu není a ani nevím o tom, že by se někde vyvíjel," říká šéf odborářů Josef Mikula. Nyní je L-410 vybavena motorem z bývalé pražské Waltrovky, dnes GE Aviation.

Také přesunutí výroby dalších dílů by si podle Mikuly vyžádalo velké investice a mnohdy i nové certifikace, pokud by nový v Rusku vyráběný díl nebyl zcela totožný s původním českým. "Nevím, zda má smysl tolik investovat do stroje, který se vyrábí skoro padesát let, a jestli není jednodušší rovnou vyvinout nový," podotýká Mikula.

Šéf Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula je skeptičtější: "V Rusku dělají vše pro to, aby se tam výroba přesunula. A mají podporu tamní vlády," říká.

Výroba letadel v Aircraft Industries
Výroba letadel v Aircraft Industries | Foto: Hospodářské noviny

Pro Aircraft Industries je ruský trh dlouhodobě nejdůležitější. Letoun je tam poměrně dobře zavedený. Každé omezení podílu českých dílů pro tamní trh by mělo na výsledky kunovické firmy, jež zaměstnává zhruba 900 lidí, nepříznivý dopad.

Stárnoucí model L-410, který poprvé vlétl již na konci šedesátých let, jinak firma dokáže prodávat jen na méně náročných trzích. Změnu si slibuje od nového modelu L-410NG, který odpovídá současným nárokům. Právě ten by se mohl prosadit i v západní Evropě.

Podnik prochází v posledních dekádách poměrně častými zvraty. Konkurz zažil hned dvakrát. Jednou v roce 2000, podruhé v roce 2004. O rok později ho ovládl zbrojař Pavel Musela, ten se však vážně zranil pádem z posedu. Spekulovalo se, že šlo o pokus o vraždu, to se ale nikdy nepotvrdilo. V roce 2011 jeho bratr Karel zastřelil v sídle Aircraft Industries dva Pavlovy bývalé společníky, které vinil z podílu na tomto údajném činu.

Pavel Musela v roce 2008 prodal nadpoloviční balík akcií ruské společnosti UGMK ruského podnikatele Iskandera Machmudova. Zbývající podíl firma získala v roce 2012.

V poslední době na Aircraft Industries těžce dopadá situace v Rusku. Především propad rublu, jenž výrazně prodražil české zboží, a evropské i odvetné ruské sankce, které zkomplikovaly vývoz na tento trh.

Prodeje letadel proto výrazně klesly a firma se dostala do potíží. Loni dvakrát čelila insolvenci, své závazky ale vždy včas uhradila. Letos plánuje vyrobit 12 letadel, z nichž jedenáct má už své zákazníky. Příští rok by mělo jít o patnáct strojů.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 5 hodinami

Britská policie řešila tanker v Lamanšském průlivu. Na palubě byli černí pasažéři

Britská policie spolu s pobřežní a pohraniční stráží v neděli zasahovaly kvůli incidentu na ropném tankeru v Lamanšském průlivu jižně od ostrova Wight. Důvodem bylo několik černých pasažérů, kteří podle sdělení policie slovně vyhrožovali posádce. Informovala o tom agentura Reuters. Rozhlas ostrova Wight večer oznámil, že operace skončila zatčením sedmi podezřelých.

"Na palubě tankeru bylo několik černých pasažérů, kteří slovně vyhrožovali posádce. Nikdo nebyl zraněn," uvedla policie v prohlášení. BBC citovala právníky řeckého majitele lodi, podle nichž "stoprocentně nejde o únos", jak se předtím také spekulovalo.

K lodi, která se plaví pod liberijskou vlajkou, vyrazila v neděli plavidla pobřežní stráže i vrtulníky. Tanker Nave Andromeda, dlouhý 228 metrů, podle AP vyplul 6. října z Lagosu v Nigérii a do jihoanglického přístavu Southampton měl dorazit dnes dopoledne.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Gebre Selassie přihrál na gól při remíze Brém s Hoffenheimem

Fotbalisté Brém v sestavě s českými reprezentanty Jiřím Pavlenkou a Theodorem Gebre Selassiem, který přihrál na gól, remizovali v utkání 5. kola německé ligy s Hoffenheimem 1:1. Wolfsburg poprvé vyhrál, po předchozích čtyřech remízách porazil nováčka z Bielefeldu 2:1.

V dresu Hoffenheimu podobně jako ve čtvrtečním zápase "liberecké" skupiny Evropské ligy s Crvenou zvezdou Bělehrad (2:0) absentoval kvůli nákaze koronavirem Pavel Kadeřábek. Brémy se ujaly vedení v páté minutě, poté co Gebre Selassieho přízemní centr z pravého křídla zakončil Maximilian Eggestein. Pavlenka kapituloval ve 22. minutě po střele Dennise Geigera do horního rohu branky.

Wolfsburg posunulo k prvnímu tříbodovému zisku povedených 80 sekund v 19. a 20. minutě. "Vlci" nejprve skórovali z nacvičeného signálu po přímém volném kopu, poté co Maximilian Arnold našel za zdí postaveného Wouta Weghorsta.

Druhá branka padla po chybě hostů v následné rozehrávce. Vybojovaný míč se po sérii doteků dostal až k Arnoldovi, jenž se po gólové asistenci zapsal i mezi střelce. Bielefeld snížil až deset minut před koncem ranou Svena Schipplocka uvnitř šestnáctky.

Německá fotbalová liga - 5. kolo:

Wolfsburg - Bielefeld 2:1 (19. Weghorst, 20. Arnold - 80. Schipplock), Brémy - Hoffenheim 1:1 (5. Eggestein - 22. Geiger).

Tabulka:

1. Lipsko 5 4 1 0 12:3 13
2. Bayern Mnichov 5 4 0 1 22:8 12
3. Dortmund 5 4 0 1 11:2 12
4. Stuttgart 5 2 2 1 10:6 8
5. Mönchengladbach 5 2 2 1 8:8 8
6. Brémy 5 2 2 1 7:7 8
7. Eintracht Frankfurt 5 2 2 1 7:9 8
8. Hoffenheim 5 2 1 2 9:7 7
9. Augsburg 4 2 1 1 5:3 7
10. Wolfsburg 5 1 4 0 4:3 7
11. Union Berlín 5 1 3 1 8:6 6
12. Leverkusen 4 1 3 0 3:2 6
13. Freiburg 5 1 3 1 6:9 6
14. Bielefeld 5 1 1 3 4:8 4
15. Hertha Berlín 5 1 0 4 9:12 3
16. Kolín nad Rýnem 5 0 2 3 5:9 2
17. Schalke 5 0 1 4 2:19 1
18. Mohuč 5 0 0 5 4:15 0
Další zprávy