Toyota, Sony, Fujitsu. Dílnu na inovace zasáhla pandemie, japonský vývoz se propadl

Magdalena Chorá Magdalena Chorá
30. 7. 2020 19:04
Třetí největší ekonomika světa hlásí meziroční propad exportu o 15,4 procenta, je to největší pokles od finanční krize v roce 2009. Lidé méně nakupovali japonská auta i elektroniku. Podle expertů se má situace postupně zlepšit, mimo jiné díky uvolňování opatření. Rizikem ale zůstává vývoj v USA. On-line deník Aktuálně.cz přináší přehled stěžejních odvětví, s nimiž Japonci prorazili ve světě.
Foto: toyota

1. Automobily

Po Číně je Japonsko druhým největším vývozcem aut na světě. Po druhé světové válce zde vznikly nejambicióznější značky automobilového průmyslu, jako jsou Toyota, Subaru, Honda či Mazda.

  • Toyota Motor je přitom největším výrobcem aut v Japonsku a druhým největším na světě. Letos očekává nejmenší tržby za posledních devět let s 80procentním poklesem oproti minulému roku, asi o 90 miliard korun.

Další automobilka, která krizi stěží překonává, je Nissan Motors. Tento třetí největší japonský výrobce aut v květnu oznámil, že se chystá propustit 20 000 zaměstnanců, což je asi 15 procent jeho celkové pracovní síly, informovala agentura Kjódó.

  • Celosvětový prodej Nissanu se přitom v březnu meziročně snížil o 43 procent na 315 194 vozů. Podle agentury ČTK Nissan očekává za letošní fiskální rok rekordní provozní ztrátu 470 miliard jenů (100 miliard korun), což pro japonskou automobilku znamená druhý ztrátový rok za sebou.

Dopravní prostředky a jejich zařízení tvoří pětinu japonského exportu. Právě tato kategorie vývozů země se potýká s třetinovým propadem oproti loňsku a podle agentury Reuters automobilkám v dubnu klesl odbyt o polovinu a výroba o 60 procent. 

 

Právě se děje

Další zprávy