YouTube se chystá zabít televizi, pomáhá mu v tom Čech

Jan Kovalík
12. 1. 2012 23:00
Na veletrhu CES v Las Vegas promluvil o budoucnosti televize viceprezident YouTube Robert Kyncl
Robert Kyncl na CES 2012
Robert Kyncl na CES 2012 | Foto: Jan Kovalík

Google se pomocí YouTube chystá změnit způsob, jakým sledujeme televizi. A hlavní slovo v tom má Čech Robert Kyncl, který v Googlu zastává post viceprezidenta pro globální obsah YouTube.

Na své prezentaci na veletrhu CES 2012 přítomným slíbil, že YouTube z části z nich udělá hvězdy a milionáře a z další části diváky, kteří si v televizi vždycky vyberou zajímavý obsah.

Čech s funkcí v Google

O Robertu Kynclovi se dá bez přehánění říct, že je nejvýše postaveným Čechem v současném IT světě. V hierarchii Google podléhá přímo řediteli YouTube Samanu Kamalgarovi.

Jeho mise nespočívá v ničem menším, než natrvalo změnit tradiční televizi tak, jak ji známe. Má přitom využít své zkušenosti a kontakty z Hollywoodu, které nasbíral během svého působení v HBO a Netflixu, poštovní a streamovací službě pro půjčování filmů.

Absolvent Univerzity Karlovy a bývalý profesionální lyžař se po revoluci přesunul do USA, kde na University of New Paltz vystudoval mezinárodní vztahy. Během posledního roku měl Kyncl za úkol vytvořit obsahové portfolio nové televize, na které od Googlu dostal rozpočet v řádu milionů dolarů.

Google TV kdekoli

Podle jeho vize se má YouTube, jehož obsah v počátcích tvořil pouze obsah vytvářený uživateli a obsah ukradený hollywoodským studiím, proměnit v profesionální televizi s globálním dosahem.

Pomoci mu v tom má rychlý rozvoj Google TV, jejíž integraci do svých přístrojů v Las Vegas ohlásili všichni majoritní výrobci televizorů. Diváci Google TV, živené obsahem YouTube, ovšem nejsou limitováni pouze jedním přístrojem. Pořady mohou sledovat na počítačích, tabletech, chytrých telefonech, nebo třeba na herní konzoli, jako jsou Xbox či Playstation.

Podle Kyncla má tradiční televizní vysílání řadu slabin: oslovuje jen omezenou diváckou základu, je omezeno čtyřiadvacetihodinovým časovým rámcem a poskytuje vysílatelům minimální množství dat o divácích.

YouTube naopak oslovuje globální diváckou obec, jeho vysílací čas je nekonečný a o divákovi poskytuje autorům obsahu okamžitě a zdarma velké množství dat. A tím výhody novodobé televize podle Kyncla nekončí.

Robert Kyncl na CES 2012
Robert Kyncl na CES 2012 | Foto: Jan Kovalík

Televize pro jogíny

Znáte situaci, kdy se probíráte televizním programem a nemůžete najít nic, na co byste se chtěli dívat? S novou televizí by taková situace neměla nastat.

Tradiční televize se totiž musí snažit zaujmout co největší množinu diváků, a přizpůsobuje tak obsah potřebám většiny. YouTube ale oslovuje paralelně stovky milionů lidí prostřednictvím řady úzce specializovaných kanálů, které by v tradičním televizním modelu neměly absolutně šanci dostat se na obrazovku.

"Statisíce lidí v USA denně cvičí jógu a zajímají se o vše s jógou spojené. Do dneška ale neměli možnost mít vlastní televizní kanál, letos už ho mít budou," uvedl Kyncl během svého projevu.

Nákladnost televizního vysílání neumožňovala v televizi vysílat obsah, který je určen specializovanému publiku, v případě YouTube je k tomu zapotřebí jen počítač a levná videokamera, nebo jen telefon.

Osobnosti v síti

Videa nahraná na mobilní telefony přirozeně nenahradí současný televizní model, proto Kyncl oslovil populární a zajímavé osobnosti, kterým Google pomůže vytvářet profesionální obsah a podělí se s nimi o zisky z reklamy.

Televizní studia a majitelé duševního vlastnictví, kteří ještě nedávno YouTube žalovali o miliardy dolarů pro porušování copyrightu a nechtěli svůj obsah na YouTube pustit, se tak dosti pravděpodobně dostanou do situace, že je YouTube vyřadí ze hry a smlouvy sepíše přímo s těmi, kteří televizní diváky k obrazovkám přitahují.

Svůj kanál tak bude mít Madonna nebo producent oblíbené televizní série CSI: Las Vegas. A nejen ti. Kyncl též upozornil, že úspěšné kanály zdaleka nemusí patřit jen celebritám.

Americký sen na YouTube

Jako příklad uvedl příběh Michelle Phan, mladičké Američanky vietnamského původu, která na YouTube začala nahrávat návody, jak se dobře nalíčit.

Během tří let publikovala na YouTube 200 videí a překonala hranici jednoho milionu diváků. V té chvíli si Michelle všimla firma Lancome a nabídla jí štědrý sponzoring.

Podobným happyendem samozřejmě skončí příběh jen malého procenta lidí, kteří videa na YouTube nahrávají. To je ale vedlejší, důležité je, že z nadcházejícího střetu televize s internetem vyjde divák vždycky jako vítěz.

Tip: Datarama o veletrhu CES 2012 v Las Vegas informuje přímo z místa! Máte pro nás tipy, na co se zaměřit? Přání, co byste chtěli vědět? Napište nám do diskuse pod článkem, na Facebook, na Twitter nebo na Google+.

 

Právě se děje

Další zprávy