Tomb Raider: Anniversary návod 1. díl

Lukáš Bašta
11. 6. 2007 0:00
Máte problémy s Larou Croft? Pomůžeme vám je vyřešit!
Foto: Hratelně.cz

Tomb Raider: Anniversary je dlouhá a komplikovaná hra, plná mnoha nástrah, kde se může hráč zaseknout. Proto jsem se rozhodl udělat návod, který se zaměří na jednotlivé logické úkoly, jenž musí Lara během své pouti rozlousknout. Nicméně v zájmu zachování svého duševního zdraví přeskočím různé ručkovací, běhací nebo hopsací pasáže, ostatně neuvěřitelně podrobného průvodce v angličtině naleznete zde, případně se nebojte svěřit se svými trápeními v komentářích.

Také čtěte:
Tomb Raider: Anniversary návod 2. díl
Tomb Raider: Anniversary návod 3. díl
Tomb Raider: Anniversary speciál

Všeobecné tipy
1. Pořádně se koukejte kolem sebe, cesta je většinou jasná, protože můžete využívat jen specifických říms nebo puklin, které se až ke konci obměňují.
2. Dávejte si také pozor na nepřátele a místnosti prozkoumávejte s vytaženými zbraněmi. Není nic zbytečnějšího, než když někde zrovna visíte a vyletivší hejno netopýru vás začne okusovat.
3. V soubojích pak s klidem zbaběle vyhledávejte vyvýšené pozice a další místa, kam nepřátelé nemají přístup. Ušetříte si tím nejen hodně životů, ale i nervů a času, který byste jinak strávili loadováním.
4. Pečlivě se naučte všechny Lařiny pohyby. Velmi jednoduše se totiž můžete zaseknout na místě, kdy prostě nebudete vědět, že Lara umí ještě něco jiného, co vám zatím nepředvedla.
5. Poslední a nejdůležitější věcí je Lařin poznámkový blok, který vám poradí i v té nejzapeklitější situaci.

The Mountain Caves
Hlavní problém prvního levelu je s otevřením velkých dveří. Na každé jejich straně je jedna místnost se závažím, které je potřeba dát dolů. Háček je v tom, že se postupně zasouvají zpět, takže jejich stáhnutí musíte udělat v opačném pořadí - jako první zvládnout to pravé, pak rychle slézt dolů, vyšplhat na levou stranu, stáhnout závaží a rychle zase slézt dolů, kde dupnete na plošinu, čímž se vám dveře otevřou (také se vysune hrazda, díky které se pak můžete dostat výše za ukrytými artefakty)

City of Vilcamba
Vše začíná v malé vesničce s několika domky a jezírkem uprostřed, kdy ke svému postupu dál potřebujete najít klíč. Proto skočte do vody, proplavejte tunelem a zatáhněte za páku, která vám otevře horní poklop. Pak již stačí jednoduše prolézt ony dva domky, v druhém odsunout bednu, za níž je další místnost s klíčem. Pak rozstřelte dveře a jděte k zámku. Jen si dejte pozor na medvěda, pokud jste ho již neposlali do věčných lovišť.

Branou do dalšího levelu jsou obří dveře a ty mají opět na každé straně dvě místnosti, tentokrát s bazénkem. Do obou vlezete, vyskáčete nahoru, až se dostanete k rozdělenému můstku, který musíte přeskočit - dejte si pozor na netopýry. Pak před sebou uvidíte páku, na kterou když Lara skočí, otočí ji a tím odemkne jeden zámek ke dveřím. Tohle samé pak uděláte i na druhé straně.

The lost Valley
U vodopádu musíte najít tři ozubená kola, která pak postupně zasunete do obrovského mechanizmu vpravo - ten ucpe vodopád a vy budete moci jít dál. První kolo leží vlevo u skály, po té také vylezete nahoru nad vodopád a vydáte se až na úplný konec, kdy v místě mezi dalšími dvěma vodopády najdete druhé kolo. Pak klidně skočte do vody a nechte se vyhodit zase dolů (když však skočíte na soukolí, které je hned vedle, dovede vás k páce, která vám otevře tajnou podvodní místnost s pokladem, do té se však dostanete také až ucpete vodopád)

Máte tedy dvě ozubená kola, jež postupně dejte do mechanizmu, čímž se zprovozní některé jeho části. Vylezte nejvýše, jak to jen půjde, až se dostanete k otočné dřevěné plošině, na tu však neskákejte. Když se k ní otočíte zády, vpravo uvidíte další římsu a na tu s rozeběhem skočte. Pak přeručkujte, skočte na provaz a z něj na další římsu, čímž se dostanete k další chodbě. Tou projděte a nenechte se zmást složitostí tamních skákacích nástrah, je to udělané tak, abyste se mohli stejnou cestou vrátit zpátky.

Takhle jste se dostali na pláň, kde vás začne obtěžovat několik dravých dinosaurů, když je všechny zabijete, objeví se první boss, Tyranosaurus Rex. Jeho zdolání je celkem jednoduché, jen musíte vědět, jak na něj. Figlem je totiž střílet tak dlouho, dokud se mu nenaplní ukazovatel, v ten okamžik se na vás bezhlavě rozeběhne a vy mu s úskokem a zpomalovačkou můžete dát ultimátní zásah, díky kterému nabourá do stěny nebo jednoho z obodaných válců. Úkol je tedy jasný, musíte se stavět k bodákům a střílet na Rexe tak, aby to narval přímo do nich.

Tomb of Qualopec
Hrobka Qualopeca má "bezpečnostní" systém, který na vás vypustí velkou kouli a pak chodbu uzavře trojicí mříží. Vy tedy budete muset najít tři páky, které postupně všechny mříže otevřou. Dvě jsou v postranních místnostech, třetí je pak nad vstupem, kterým jste přišli. Rozjetá koule vám rozbila středový mostík, což je jen dobře, protože tím odhalila jeden sloup, který můžete táhnout. Abyste se ale dostali do jedné z místností, musíte rozstřelit ještě ke stropu zavěšené kamenné kolo s ornamenty. Oba dva sloupy, pak přetáhněte na danou stranu, postavte je ve stejných vzdálenostech, vylezte zpět nahoru a pak po nich přeskákejte.

Pravá chodba vás dovede do místnosti s několika vlky a dalším skákáním - k vylezení na římsy použijte klec, která je na horním ochozu. Pak pomalu přehopsáte až na tyče kousek od páky, odtud musíte skočit a chytit se právě za páku, kterou tak silou svého těla stáhnete dolů. Podobně je tomu v druhé místnosti. Třetí páku najdete nad vstupními dveřmi ke hrobce. Abyste se tam dostali, přeskákejte k mřížím, kde nalevo najdete poškrábanou sochu, po ní můžete vylézt výše a zhoupnout se na vchod do hrobky. Odtud se pak můžete přehoupnout na druhou stranu (pozor, jsou tam dva úchyty na kotvičku), zmáčknete páku a poslední mříž je pryč.

St. Francis Folly
V letohrádku Svatého Francise musíte otevřít hlavní dveře vedoucí do podzemí. Proto postupně vylezte a přeskákejte na sloupy, díky nimž se pak dostanete na balkónek. Z něj pak hravě s kotvičkou přeskáčete opět na začátek, kde najdete obraz s několika body (je nutné stoupnout na plošinu), které můžete trefit pistolí - musíte však rozstřelit jen vybraná místa, která jsou zobrazena na obrazu trochu dále, tím se vám otevřou další dveře. Abyste se však dostali za mříž, musíte přeskákat dál otevřenými dveřmi, kde najdete jiný obraz. Když vystřílíte i jeho kameny, mříž se zvedne. Kotvou pak kouli vytrhnete z podstavce a můžete ji doválet do půlku nádvoří, kde je plošina, která vám otevře dveře. K těm pak vyskáčete opět přes sloupy a zevnitř pákou otevřete hlavní vstup, kam opět dovalíte kouli na plošinu a můžete tak jít dál do podzemí.

Dostali jste se do obrovské místnosti s konstrukcí uprostřed. Různě po stranách jsou další čtyři místnosti, kde musíte překonat jejich specifické nástrahy, abyste sebrali čtyři klíče a otevřeli si tak dveře, které jsou úplně dole.

Poseidon - musíte uvolnit dřevěnou desku na dně, která pak bude na vodní hladině plavat, když vylezete po středovém sloupu výše a postupně místnost zatopíte celou (zatápění a vysoušení stojí na ucpávání vodních chrličů bednami). Musíte se však kotvičkou postarat o to, aby dřevěná plošina byla nakonec ve výseči mezi dvěma mostíky a vy jste se z ní mohli dostat do jinak nepřístupné místnosti.

Hephaestus - v místnosti je pohyblivá podlaha a koule, která na vysunuté desky vypouští elektrické výboje, musíte tedy postupně zmáčknout čtyři tlačítka, v každém rohu podlahy jedno, aby se vám otevřela mříž a vy jste mohli jít dále. V sále za mříží je několik sošek, které musíte postavit na místa uprostřed. Kamene pak využijte k tomu, aby ho rozbila velká ruka s kladivem a vy jste rychle z kladiva skočili na plošinu vedle, z ní pak hravě přeskočíte k posledními sošce, kterou shodíte dolu a s postavením na pozici se vám otevře další klíč.

Atlas - v místnosti se sochou Atlase a zeměkoulí na jeho ramenou je klíč přímo pod ní za bodáky, vy musíte tedy kouli uvolnit, aby ostří zpřelámala. Musíte však také utíkat zpátky, skočit na hrazdu a z ní rychle dál, aby vás valící se koule nepřejela. Pak se vrátíte zpátky a další klíč je váš.

Damocles - poslední místnost má jednoduchou cestu tam, ale těžkou zpátky. Klíč získáte hned, ale pak se musíte dostat ven skrze velmi ostré nástrahy. Vylezte tedy na plošinu nad klíčem a skočte do pravého výklenku, kde najdete páku - za tu zatáhněte. Poté jděte do vedlejší místnosti, kde postupně zajíždějí a vyjíždějí meče ze země, je důležité si nastudovat systém, jakým věc funguje a pak to opatrně proběhnout. Také si musíte dávat pozor na meče, které padají ze stropu, proto je lepší se držet u stěn. Takhle se dostanete k dalším vysouvacím ostřím, které opět několik cyklů sledujte a pak opatrně projdete. Díky kousku zlomeného sloupu se dostanete do výklenku k další páčce, díky které se vám otevře cesta, takže již nebudete muset jít středem místnosti, ale kolem. Přeskákejte do dalšího výklenku, z něj na římsy a pak zhoupnutím kotvičkou skočíte na druhou řadu sloupů. Díky té se pak dostanete na balkón s otočnou pákou, kterou si otevřete dveře pryč. Musíte být však velmi rychlí, abyste se dostali ven.

Po použití všech klíčů se vám otevřou dveře do další úrovně.

Coliseum
Dostanete se do zapomenutého kolosea. Vaše první kroky by měly směřovat do jeho podzemí, kde se dostanete ke schovanému klíči (stačí použít kotvu a přitáhnout si malou bednu). Díky tomu se pak můžete dostat na střechu první budovy a díky kotvě a zářezům na sloupech pak přeskočit na druhou. Dveřmi se pak dostanete do Midasova paláce.

Palace Midas
Hlavním úkolem u sochy Midase, je najít několik železných destiček, přeměnit je ve zlato, dát je na místa pod sochou a tím tak otevřít mříže v bazénku před ním. Dveře do každé místnosti otevřete pákou, ke které buď vyšplháte nebo se k ní dostanete skrze jinou místnost. V první tak musíte na čas přeskákat sérii vysunutých plošin dříve než zajedou. V druhé zase strhnete prastarý oltář a pak prohopsáte po troskách, abyste se dostali na jinak nedostupné místo v prostranství s Midasem. Ve třetí pak překonáte hořící plošiny, přičemž na každé straně velkého sálu je jedna páka, díky níž se sloupy a plošiny vysunou a vy se tak dostanete k destičce na úplném konci. Všechny destičky pak necháte proměnit ve zlato na Midasově utržené ruce (hlavně na ni nestoupejte, jinak se změníte ve zlato) a ty pak zasunete na místa pod jeho trůnem.

Tomb of Tihocan
Po proplavání složitého komplexu chodeb se dostanete do obrovského zatopeného sálu. Ten otočnou pákou z části vypustíte a následně obejdete. Je totiž třeba shodit dolů dvě těžké bedny Poté seskáčete dolů, bedny naházíte do vody a i spodní část sálu vypustíte. Bedny pak postavíte na daná místa, čímž se vám otevře mříž s dřevěnou plošinou. Když tedy spodní úroveň opět necháte zaplnit vodou, dřevo bude plavat a vy jej akorát musíte nastavit tak, aby po zatopení další úrovně bylo před mostíkem s cestou dál.

Po troše dalšího plavání vyplavete v jeskyni s hrobkou Tihocana. Páku ke dveřím najdete pod vodou ve skalní průrvě. Po několika animacích se budete muset postavit dalšímu bossovi, resp. rovnou dvěma, kteří však mají schopnost nechat vás zkamenět (pokud na ně budete stále mířit, jinak vás netrefí). Stejně jako u souboje s T-Rexem i do nich budete muset střílet jak to jen půjde, dokud se nezaplní jejich ukazatel a oni se na vás nerozeběhnou. Pak stejně jako předtím uskočíte a ve zpomalovačce jim uštědříte speciální zásah, který jednoho z nich omráčí. Právě tomu pak kotvou vytrhnete štít a ten následně použijete proti jejich paprskům. Když se vám podaří jednoho zkamenět okamžitě přezbrojte na nejsilnější zbraň a pořádně ho rozstřílejte. Tohle opakujte, dokud nebudou oba na cucky.

Tímhle končí úroveň v Řecku stejně jako první část našeho návodu. V té druhé si pak řekneme jak na zbývající dvě lokace Egypt a Ztracený ostrov a probereme si také, jak rozlousknout úkoly na Croftovic panství.

Článek vyšel ve spolupráci s Gamepro.cz

 

Právě se děje

Další zprávy