Tomb Raider Anniversary - klasika v novém

Lukáš Bašta
31. 5. 2007 2:24
Oslavte desetileté výročí s archeoložkou Larou Croft předělávkou jejího prvního dobrodružství.
Foto: Hratelně.cz

Tomb Raider: Anniversary speciál zde

Všechno důležité o Tomb Raider Anniversary bylo již popsáno v podrobných prvních dojmech, kdy jsem si mohl Laru pořádně osahat na PlayStation 2. Dnes si však její první a zároveň poslední dobrodružství rozebereme z pohledu pcčkáře.

Jak již bylo tolikrát řečeno, autoři z Crystal Dynamics, původní otcové Lary Croft, chtěli vzdát sérii Tomb Raider hold. Proto se rozhodli vzít přelomový první díl, resuscitovat všechny ty známé lokace, scény, postavy a zrealizovat svoje nápady, které bohužel musely před lety zůstat jen na papíře. Starší hráči tak utřou slzu a sopla nostalgie a ti mladí budou moci alespoň částečně okusit jednu z prvních 3d vlašťovek. To potvrzuje nejen dojemné poděkování autorů za hráčskou přízeň, ale také přítomnost audio komentářů, které můžete na vybraných místech aktivovat.

Foto: Hratelně.cz

#hodnoceni

Máte tak šanci dozvědět se spoustu zajímavého - věděli jste třeba, že scéna s T-Rexem měla být původně v exteriéru, ale díky tomu, že engine neuměl vykreslovat do dálky a po několika metrech musela přijít nekompromisní černá mlha, bylo vše uvrženo do temné jeskyně? Nebo zjistíte, jak reakce a přání hráčů ovlivnily výsledný design úrovní. Vůbec doporučuji starého Tomb Raidera rozehrát znovu. Možná budete překvapeni stejně jako já, co tenkrát byli schopní vývojáři udělat a co naopak ne. Například vlnící se vodní hladinu, kterou se Tomb Raider nenaučil dodnes.

Kolem světa za několik hodin
Celou hrou se vine nit podobnosti, jež začíná intrem a končí se závěrečnými titulky. Jednotlivé levely sice nejsou kompletními předělávkami, ale v každém z nich najdete starý známý základ, tedy za předpokladu, že jste původního Tomb Raidera hráli. Jako před lety na hráče čeká dobrodružství skrze světadíly a čtyři různé lokace - Peru, Řecko, Egypt a Atlantida, kde musí s Larou Croft zabránit plánům magnátky Natly. Ta chce dát dohromady tři kusy starodávného artefaktu Scionu, získat jeho moc a ovládnout s ním celý svět. Klišé, pravda, ale o to tady přeci nejde.

Dále čtěte:
Všechny modelky Lary Croft na jednom místě a v latexu!
Tomb Raider Anniversary - dojmy z hraní
Virtuální sexbomba Lara Croft
Lara Croft zatčena za neoprávněné držení střelné zbraně

Foto: Hratelně.cz

Zajímavým zpestřením je docela dlouhá úroveň na Croftovic panství, kde Lara musí posupně nasbírat informace na svojí první misi a také důležitou výbavu, bez níž se zásadně do žádného dobrodružství nepouští - dvojice pistolí s nekonečnými zásobníky a zápisník. V téhle části si v praxi vyzkoušíte veškerý Lařin pohybový potenciál, který podědila po Tomb Raider Legend a spíš jde o samostatnou kapitolu, než nějaký tutoriál, protože se při řešení úloh docela zapotíte.

Typický Tomb Raider
Stejně jako před lety i nyní je Tomb Raider hlavně o objevování, běhání, skákání a lezení. Díky bohu autoři ubrali na obtížnosti - pamětníci vědí jak museli být téměř milimetrově přesní, ve správný čas mačkat správná tlačítka atd. To tady nehrozí a Anniversary se tváří být mnohem svižnější a jednodušší, nicméně i tak nastanou okamžiky, kdy budete Laru proklínat těmi nejobhroublejšími nadávkami. Ty přijdou během pasáží, v nichž musíte na čas přeskákat propasti nebo ujíždějící plošiny, což budete opakovat nesčetněkrát. Ačkoliv se to nemusí zdát, není zde ani nouze o pořádné zákysy.

Foto: Hratelně.cz

Jinak je Tomb Raider Anniversary jednoduchou, lineární hrou, kde hned po příchodu do místnosti víte, co budete muset použít a jedinou věcí tak bude odhalit, jak na to (v nejhorším vám poradí zápisník). Výtečný pocit prozkoumávání a objevování prastarých zatuchlin však narušují frustrující souboje. Ty jsou totiž s každým dalším výstřelem a protivníkem otravnější Jak jsem již popsal minule, Lara je schopná házet takřka maxpaynovské zpomalovačky a v nich rozdávat smrtelné rány. To se však děje jen někdy (princip, na němž načasování funguje, jsem stále nepochopil) a většinou tak ve zběsilé přestřelce tento moment minete (během zpomalení je nutné chvíli vyčkat až Lara zaměří a cestou nesmíte do ničeho narazit nebo vás nesmí nikdo zasáhnout).

Všechno se tak zvrtne v šílené poskakování sem a tam, střílení a pokud možno nalezení nějakého výše položeného bodu, odkud s klidem všechny ty medvědy, pumy, krokodýly nebo mýtickou havěť pokosíte, protože na vás nemohou a umělá inteligence jim neřekne, aby utekli do bezpečí. Trochu mi také uniká, kdo se tam o tu staletí v kotcích zavřenou zvířenu staral. Na světě snad není dost lovců pokladů, aby nakrmili tolik divokých goril a nenasytných pum. Příjemným zpestřením jsou akční sekvence během animací a souboje s bossáky, kdy vám vždy chvíli potrvá, než přijdete na to, jak toho daného skolit, ačkoliv se principy v podstatě stále opakují.

Foto: Hratelně.cz

Krásná, mladá, hladká a měkoučká
Lara bude umírat a to hodně. Proto by se dalo říci, že nejdůležitější věcí v případě výročního Tomb Raidera je svižný loading, jelikož obrazovku s artworkem a naskakující modrou čárkou budete vídat až proklatě často. Dobrá věc se podařila a čekání jsou minimální. V Anniversary jinak naprosto chybí next-gen grafický režim z Legend, který by pořádně potrápil moderní osobní počítače. I tak se ale jedná o velmi slušné pokoukání a oproti PS2 verzi má ta pro PC samozřejmě vyšší rozlišení obrazu a textur, hladší grafiku, nové efekty jako motion blur při rychlých pohybech, lepší odlesky nebo vodní hladinu. Nicméně stále mi přijde, že Lara nevypadá v progresivním scanování a widescreenu na PlayStation 2 o tolik hůř, což jen potvrzuje, že tam patří ke grafické špičce.

Všechny dříve zmiňované bugy jsou pryč a nemusíte se tak bát, že by prsatá hrdinka propadla texturami do nicoty atd. Drobnosti se samozřejmě najdou (zacuknutí animací, občasné prolínání předmětů), ale nejde o nic fatálního. Největší chybku tak vidím v manipulaci s kamerou, která v některých okamžicích zabírá detail Lařina obličeje místo toho, aby vám ukázala, co se děje ve vašem okolí.

Foto: Hratelně.cz

Slušná párty, to se musí nechat!
Důležité je také podotknout, že Tomb Raider Anniversary je u nás k dostání v české lokalizaci. Ta se týká jen českých titulků a menu, takže dabing je ponechán originální. Verze hry, kterou jsme měli na recenzi však vykazovala drobné problémy a třeba doprovodné komentáře byly kompletně v angličtině.

Nový Tomb Raider nabízí výtečnou klasickou hratelnost, kterou ruší jen obtížné hopsací pasáže a souboje, díky čemuž se hrací doba s klidem přehoupne přes dvacet hodin. Jinak jde o velmi dobře udělanou poctu legendě a těším se, co si pro nás pánové z Crystal Dynamics připraví příště (a to jsem na Laru před lety zanevřel). Jednoznačně tak Anniversary mohu doporučit jak zarytým fanouškům, ti mají jistě nové dobrodružství dávno objednáno, tak i novým hráčům, kteří chtějí přijít na to, co na slečně Croftové lidi vlastně těch deset let vidí.

 

Právě se děje

Další zprávy