The Settlers VI - zmrtvýchvstání klasiky

Tomáš Richter
12. 8. 2007 0:00
Settleři konečně přicházejí s dalším pokračováním.
Foto: Hratelně.cz

Dost bylo výročním předělávkám a portům na handheldy - přichází skutečný nástupce budovatelského skvostu s osadníky v emblému. Časy, kdy se nejeden hráč kochal rozkvětem své kolonie a sváděl neúprosné boje s Vikingy o vykolíkované území, jsou dávno pryč. Řeč je samozřejmě, jak už samotný nadpis napovídá, o kultovní strategii The Settlers. Ta se letos dočká plnohodnotného pokračování, které nás rozhodně nenechává chladnými.

Návrat ke kořenům
Důvodem je osobitý grafický kabátek a balík nových prvků, jež posunou sérii opět o kousek dál. The Settlers: Rise of an Empire se po nepříliš povedené odbočce Heritage of Kings vrací zpět ke kořenům. Osvědčené principy tvůrci nečerpají z druhého dílu jako v případě desátého výročí, ale z jeho mladších bratříčků, takže se můžeme rovnou rozloučit s výstavbou spletitých cest, postávajícími osadníky na rozcestích či souboji typu jeden na jednoho.

Foto: Hratelně.cz

Obrovskou změnou je zasazení hry do období středověku, což se podepíše zejména na odlišné infrastruktuře a pojetí designu virtuálního světa. Jinak tomu nebude ani v rámci čtyř různých klimatických zón, které budou mít premiérově rovněž vliv na výše zmíněné aspekty. Konkrétně se podíváme do notoricky známého mírného pásu stařičké Evropy, zakusíme mrazivé zimy v oblasti Skandinávie, obsadíme Středomoří a nakonec zavítáme do rozpálené Afriky. Každé prostředí skýtá odlišné zdroje surovin, díky čemuž se bude zcela jinak větvit výrobní strom. V zasněžených horách jen těžko bude možné pěstovat obilí. Farmáře tak bude nutné oželet a nahradit jej kupříkladu lovcem. V Africe budeme zase postrádat nerostné uhlí, jehož černou podobu získáme alternativním postupem, respektive ze dřeva. Naopak zlata bude pro každého dost. Vše bude mít logické vysvětlení, přesto můžeme očekávat jisté ústupky, aby zbytečně netrpěla hratelnost.

Foto: Hratelně.cz

Velkých změn dozná i výstavba města. Ačkoli dostane proces budování poprvé do vínku jistý řád, nebude hráč jeho přítomností nikterak limitován. Stejně jako ve Strongholdu bude hrát velkou roli rozvržení, kdy je opevněné centrum včetně industriálního segmentu a nestřežené přilehlé okolí, neboli zemědělská stavení, historicky podloženým standardem. Nikdo ovšem nebude nucen se jím držet, ostatně v tomhle směru slibuje německé studio Blue Byte naprostou svobodu. Možná se nám tak podaří přepsat učebnice dějepisu mnohem efektivnějším řešením.

Jak je již tradicí, noví Settleři nabídnou nespočet šarvátek, při nichž nebudou chybět pěšáci, lučištníci, koňáci, katapulty nebo obléhací věže. Těšit se tedy můžeme na dobývání nepřátelských území a hradních komplexů, přičemž zužitkujeme své strategické schopnosti. Každopádně nečekejte žádné válečné orgie, Rise of an Empire si stále zachovává budovatelsko-ekonomický charakter, jenž bude daleko propracovanější než v minulosti.

Foto: Hratelně.cz

Konec bezejmenným dělníkům
Navíc ho umocní též nově přidané potřeby vašich kolonistů, dokonce i kolonistek. Zatímco kdysi stačilo do dolů dodávat dostatek jídla, nyní se budeme muset starat o dostatek potravin pro celé město, kulturní složku, podporu duchovního života, čistotu ulic či regulaci daní. Pokud tak neučiníme, lid se začne bouřit a protestovat, popřípadě poleví v práci. Vývojářský tým skutečně nezapře inspiraci v posledním Annu od Sunflowers nebo přímé konkurenci v podání série Cultures (studio Funatics stojí paradoxně za The Settlers II remakem), odkud převzal systém mezilidských vztahů.

Přestože nebude možné osadníky přímo ovládat, rozhodně nepůjde o anonymní, infantilně vyhlížející, postavičky. Budeme totiž moci sledovat jejich životy, rozhodovat o tom s kým založí rodinu, kde budou bydlet, eventuálně jaké zaměstnaní je pro ně to pravé ořechové. Zda se uchýlíte k podobným činnostem je čistě na vás, v opačném případě se o vše postará sama hra. Proto chápejme tento prvek spíše jako zpestření, nejde přeci o simulaci života.

Foto: Hratelně.cz

Středověký nášup
Snad každému je jasné, minimálně z odstavce o válčení, že nebudeme v poznávání nových krajů sami. Vedle evropských civilizací narazíme i na dobře známé Vikingy, neobvyklé Afričany a pravděpodobně i Číňany. Chybět nebudou ani nejrůznější etniky, od pouštních lupičů až po místní domorodce, kteří nám spolu s matičkou přírodou tu a tam nepříjemně zatopí.

Šestý díl nabídne nejen singleplayerovou kampaň se scénářem od Jeffa Grubba, ale také překopaný multiplayer, volnou hru a editor misí, což zní napříč sérií přinejmenším jako maximální možná kombinace. The Settlers: Rise of an Empire vyjde celosvětově v polovině září pod křídly Ubisoftu, majitele studia Blue Byte, ve zbrusu novém grafickém kabátku, jenž si označení "next-gen" dozajista zaslouží, jen posuďte z okolních screenshotů sami.

 

Právě se děje

před 24 minutami

Lesy ČR smějí kvůli kůrovci kácet v Boubínském pralese

Státní podnik Lesy České republiky dostal podle ekologického Hnutí Duha od CHKO Šumava výjimku pro kácení na většině území v jihočeské národní přírodní rezervaci Boubínský prales. Lesy ČR žádaly o výjimku kvůli kácení dřeva napadeného kůrovcem. Hnutí Duha s udělením výjimky nesouhlasí a jako účastník řízení se proti němu hodlá odvolat.

Zdroj: ČTK
Další zprávy