Team Fortress 2 - dojmy z hraní bety

Ondřej Drebota
24. 9. 2007 0:00
Vyber si svůj styl a na pár dní na vše zapomeň!
Foto: Hratelně.cz

Jak možná mnozí víte, hra Team Fortress 2 je ve vývoji skoro 10 let a za tuto dobu prošla množstvím změn. Účelem tohoto článku ale není mapovat strastiplnou cestu vzniku, nýbrž vám přiblížit dojmy z hraní beta verze. Pořádně se tedy uvelebte v židli nebo kde právě sedíte, jdeme na to.

Ještě z dob mého působení ve SCORE, konkrétně od návštěvy Valve v Seattlu a recenze Half-Life 2 mám zlatý účet na Steamu a cokoliv Valve vydá, tak se mi tam hned objeví a pokud je zpřístupněná hratelná beta jakéhokoliv projektu, můžu se do něj podívat. Když se mě tedy známý zeptal, jestli už jsem betu Team Fortress 2 zkoušel, nezaváhal jsem ani chviličku a dal se do stahovaní. Na hodiny, které jsme strávili hraním původního TF, kdy naše seance pravidelně končily za ranního kuropění, se totiž jen tak zapomenout nedá.

Foto: Hratelně.cz

A hned první okamžiky ve hře mě přesvědčily, že ve Valve opět nezklamali. Na začátku máte klasicky na výběr ze dvou týmů. Ať ale zvolíte modré nebo dáte přednost červeným, na samotnou hru to nemá, co se následujících možností týče, žádný vliv. Za každou stranu je totiž k dispozici 9 povolání (voják, obrněnec, plamenometčík, granátník, inženýr, odstřelovač, medik, skaut a špión), a právě tyto jsou kořením celého Team Fortress 2, stejně jako tomu bylo v původní modifikaci.

Foto: Hratelně.cz

Na rozdíl od jiných her je totiž každý vhodný opravdu na něco jiného a každé povolání plní ve hře jinou úlohu. Velmi jednoduše řečeno, jde o daleko propracovanější systém kámen, nůžky, papír, ve kterém ale může za určitých okolností a s určitým skillem porazit kámen papír. Respektive dva kameny. Zkrátka Team Fortress 2 je hlavně o spolupráci, ačkoliv toho za použití strategie vhodné pro dané povolání na public serverech také dost dosáhnete, bez dobře organizované spolupráce nemůžete dobrých výsledků dlouhodobě dosahovat.

Ostatně, podívejme se na příklad. Třeba takový obrněnec má sice spoustu životů, ale je tak pomalý, že ho zkušený skaut na blízko postupně rozstřílí, protože se může pohybovat rychleji, než se zvládne obrněnec otáčet. Když je ale v blízkosti medik, nejenže může obrněnce léčit, ale také může klidně přepnout na metač injekčních stříkaček a pomoci tak skauta sejmout. Nedej bože, aby byl ale v blízkosti nějaký nepřátelský špión, a to buď neviditelný nebo maskovaný za spoluhráče. Tomu totiž stačí ve vhodnou dobu vytáhnout svůj smrtící nožík a během jediného okamžiku je po srandě, respektive po životě, a to jak medika, tak následně i obrněnce.

Foto: Hratelně.cz

Každopádně pojďme si alespoň jedno povolání rozebrat opravdu důkladně. Třeba takový inženýr. Ten je v samotném boji poměrně nepoužitelný, i když pokud se dostane někomu na tělo, dokáže i jeho brokovnice nadělat pořádnou paseku. Do přímého kontaktu se ale inženýr moc nedostává, respektive neměl by. Jeho přednosti jsou totiž jinde, hlavně v druhé linii. Pomocí svého hasáku dokáže postavit strážní věže, jež může na dvakrát upgradovat. Kolikrát je to nakonec právě šikovně postavená střílna, která rozhodne o osudu celé hry.

Mimo to může postavit i mobilní depo, kde si spoluhráči obnoví zásoby munice a zdraví, což je ve velkých bitvách naprosto nezbytné. Konečně může také postavit teleport, který ušetří spoluhráčům cestu na bojové pole. Za všechny tyto činnosti a stejně tak za jakékoliv další u ostatních povolání jste bodování, a tak se v průběhu hraní dozvídáte, kolik lidí se teleportovalo za vašeho života vámi postaveným teleportem, jak dlouho jste žili, kolik munice a zdraví doplnila vaše mobilní zásobárna nebo třeba kolik asistenčních killů máte.

Foto: Hratelně.cz

Asistence jsou vůbec parádní nápad. Sami určitě z jiných her znáte nepříjemné situace, kdy se s někým dlouhou dobu přestřelujete, aby nakonec přišel na poslední chvíli váš spoluhráč a sebral vám poslední dobře mířenou ránou zasloužený frag. To však v TF2 neplatí právě díky asistencím na zabití. Kromě této vychytávky nabízí navíc hra i spoustu dalších příjemných drobností a bonusů, takže budete mít v systému sledujícím dosažené úspěchy opravdu dlouho co odemykat. Počítá se například jaké největší zranění způsobíte na jeden zátah a to jak v globálním pojetí, tak i pro každé povolání zvlášť, kolik toho naléčíte nebo jak zvládnete zahrát tu kterou mapu.

Co se map týče, ty jsou taktéž velmi povedené, ačkoliv určitě ještě nebudou všechny a Valve si nějaká ta esa jistě v rukávech schovávají. Každopádně co je k dispozici nyní, se hraje naprosto skvěle a svědčí to o tom, že si s testováním a vybalancováním dal někdo hodně práce. Ať už se jedná o mapy, kde se obsazují checkpointy nebo kradou kufříky s tajnými dokumenty, vše prostě takové, jaké byste to očekávali. Nic nevadí, nic nechybí, ani nic nepřebývá. Alespoň takový je můj pocit a právě podobné dojmy jsem měl jen u těch nejlepších her, které jsem kdy hrál.

Foto: Hratelně.cz

K příjemnému zážitku z hraní navíc napomáhá i grafické zpracování a atmosféra, do níž hru její vývojáři zasadili. Počínaje modely postav a jejich animacemi, přes grafiku prostředí, až po hudební doprovod. Vše dohromady tvoří jeden povedený celek, který hraje na satirickou komiksově špionážní notu. Stačí se podívat na okolní obrázky a budete mít jasno. Lidem ve Valve se zkrátka podařilo vytvořit na první pohled unikátní hru, která na ten druhý okouzlí svou vychytaností a důrazem na detail.

Na závěr jsem si nechal jednu zkušenost s parádně zahranou mapu, kde je úkolem postupně zabrat tři stanoviště a soupeř, evidentně několik kamarádů se zapnutou interní komunikací, předvedl dokonalou souhru. Na první stanoviště zaútočili současně dva obrněnci podporovaní dvěma mediky, kteří se umně kryli před našimi střelami za velká těla obrněnců. Když už to vypadalo, že je máme, zapnuli několikasekundovou nesmrtelnost a v klidu eliminovali všechny obránce a zabrali kontrolní bod. Rychle jsme tedy běželi na druhé stanoviště. Než jsme se tam však po respawnu dostali, bylo už zabrané dvěma špióny, které jsme sice následně zlikvidovali, už nám to ale bylo houby platné.

Foto: Hratelně.cz

Soustředili jsme se tedy na obranu posledního stanoviště a byli připraveni na koordinovaný nepřátelský útok. Ten ale nepřicházel a nepřicházel, když tu se v dálce objevili dva vojáci a my byli najednou všichni mrtví. Ostatní hráči soupeřova týmu se totiž změnili ve špióny, nepozorovaně se infiltrovali do našich řad a v jeden okamžik nás všechny podřízli. I tak se dá v Team Fortress 2 vyhrát hra. Navíc možnosti jsou prakticky neomezené. Tak co, kdy si zahrajme spolu?

 

Právě se děje

Další zprávy