S.T.A.L.K.E.R.: průvodce Zónou - část druhá

Lukáš Bašta a Jan Tráva
14. 4. 2007 0:00
Ostřílení Stalkeři dávají rady začátečníkům v černobylské Zóně.
Foto: Hratelně.cz

Zde najdete náš S.T.A.L.K.E.R. speciál!

V minulém díle jsme vám dali několik základních tipů a triků jak přežít první okamžiky v Zóně. V dnešním druhém díle plynule navážeme, podíváme se více do hloubky a tím tak doděláme zbytek načnutého.

A zase ty zbraně
Myslíme granáty, granátomety, raketomety a brokovnice, v podstatě tedy věci, které v Zóně mnoho uplatnění nemají. Brokovnice je sice na blízko zabiják, ale k nepřátelům se stejně na takovou vzdálenost nedostanete, granátomety a raketomety, jsou dobré jen v několika okamžicích a i v těch se dá situace řešit jinak, takže zbytečně zabírají místo v baťohu a zatěžují vaši fyzičku. Granáty jsme pak sice využívali, nicméně nikdy neudělali to, co jsme chtěli - díky divnému vrhu letěly jinam a díky umělé inteligenci nepřátelé stačili utéct.

Obchodníci a směnný obchod
Tohle je jednou z věcí, která je celkem odbytá. Během hry totiž nenarazíte na obchodníky, kteří by vám dali něco (zbraň, oblek), co již z nějaké výpravy nemáte. Jedinou výjimkou je vědec u jezera Yantar, který má u sebe celkem slušnou zásobu zbraní (velmi přesné, s dobrým dostřelem a průrazem) a obleků proti kulkám nebo radiaci. Jinak jsou všichni obchodníci dobří leda k doplnění munice a jídla. Volně pobíhající stalkeři jsou na tom ještě hůře. Nejenže nemají zájem o novou, a kolikrát i lepší výzbroj, ale směnný obchod se zde omezil doopravdy jen na lékárničky a jídlo. Právě proto nemá smysl tahat u sebe mnoho věcí za účelem rychlého zisku. Brzy se dostanete k lehkým, ale poměrně drahým artefaktům, ale hlavně jste za každý úkol dobře odměněni, takže časem máte peněz, že ani nevíte, co s nimi. Nicméně tenhle problém řeší zmiňovaný Reality patch.

Artefakty Zóny
Ty nejenže mají velmi dobrý poměr váha/cena, kdy pár kilo radioktivního bordelu vám vydělá desetitisíce. Nicméně nemá cenu prodávat bez rozmyslu všechno, co najdete. V Zóně totiž můžete narazit i na skvosty, které vám zlepší vaše dovednosti - budete více imunní vůči radiaci, vydržíte déle běhat, zlepší se vám zdraví atd. Podobné kousky byste jistě neměli zahazovat, nebo prodávat, jelikož vám hodně zpříjemní hraní - hlavně mluvíme o artefaktech pro výdrž, díky nimž pochopíte, že auta nejsou nutná, jelikož jednotlivé úrovně proběhnete sprintem ani ne za minutu. K jejich použití je nutné si je v inventáři šoupnout za opasek.

Miřte na hlavu
Co se střelby týká, základem je mířit na hlavu, protože stalkeři časem oblečou velmi silné neprůstřelné obleky, které ustojí i desítky střel. Právě hlava je tak jedinou jistotou, díky níž zabijete na jednu dobře mířenou ránu. Kromě zbraní s optikou jsme vůbec nepoužívali střelbu skrze zaměřovač pistole, ale nepřátele jsme kosili skrze klasický crosshair - ve svém středu má totiž veledůležitou tečku, a když s ní někomu namíříte na obličej, byl by v tom čert, aby jste se jedním z několika výstřelů netrefili přímo do červeného. Tohle v podstatě platí na všechny a všechno, ať už jde o bandity, vojáky, zmutovaná prasata, neviditelné krvesaje, zombie atd.

Jak na ně
Jedinou a asi nejlepší radou, jak na nepřátele, je držet si je od těla a střílet na delší vzdálenosti, kdy i se slabší zbraní dokážete na několik ran dát headshot. Nejlepší palebnou pozicí je samozřejmě nějaké vyvýšené místo - kopec, skála, nebo ideálně střecha. Právě na střechách budov jste úplně v bezpečí (tedy pokud nejsou v okolí jiné vyvýšené budovy, případně právě střecha není obsazena nepřítelem), takže můžete v klidu házet do davu nic netušících vojáků granáty a pak pokropit dávkou z kulometu zbylé přeživší. Základem je také být zády k nějaké neprůstřelné překážce, kde vás nikdo nemůže napadnout ze zálohy.

Využívat radar a vysílačku
I ty zde hrají důležitou roli, obzvlášť v nepřehledných lokacích, jako je městská zástavba nebo rozbořená stavení plná všemožného bordelu. Radar vám totiž červenou tečkou ukáže, kde je střelec, který po vás zrovna pálí a vysílačka ve vašem PDA vám zase řekne, kolik lidí je právě ve vaší blízkosti a kdo z nich je nepřítel. Díky tomu si můžete nepřátele dobře odpočítat a vědět tak, jestli už je daná lokace čistá.

Běh a odpočinek
Jak jsme již zmínili výše, důležitou vlastností je výdrž, díky níž můžete po omezený čas sprintovat. Je tak důležité, abyste si energii šetřili a zbytečně neplýtvali. Snažte se ji držet v maximálních hodnotách, pravidelně stát a nechat ji doplňovat. Právě rychlý běh vám mnohdy zachrání kůži, když se objevíte v nesprávný čas na nesprávném místě - zóna vysoké radiace nebo hejno nenažraných mutantů, z jejichž sevření se dostává velmi těžko a na blízko vás zabijí téměř okamžitě.

Matky a anomálie
Zóna je plná anomálií, které jsou však viditelné pouhým okem (deformace obrazu, elektrické výboje, záblesky, tetelení vzduchu apod.) a ve spolupráci s indiktárem, který vám pípáním oznámí, jak jste od nich daleko, byste mohli nabýt pocitu, že vlastně nejsou žádným problémem. Nicméně jsitě se vám během boje, nebo zběsilého úprku z něj, stane, že do některé z nich padnete. Proto je nepodceňujte. Taktéž se může stát, že matky (v knize a filmu jsou to právě ony, kdo vám jednotlivé anomálie odhaluje) vám přijdou nepotřebné, najdou se však místa se spoustou pastí, které ani trénované oko ostříleného stalkera neodhalí, a zde právě přichází jejich čas.

První díl tipů a triků najdete zde!

 

Právě se děje

Další zprávy