Smí obchod sledovat mobily zákazníků? Ptají se Britové

LP Fish
16. 1. 2012 15:15
Systém FootPath v Británii sleduje pohyb zákazníků po nákupních centrech. Využívá k tomu monitorování signálu jejich mobilních telefonů.
Foto: Veronika Skálová

Kritiku občanských iniciativ si ve Velké Británii vysloužila služba, která sleduje pohyb návštěvníků po nákupních centrech. Využívá k tomu signál jejich mobilních telefonů.

Monitorovací systém FootPath dokáže analyzovat například oblíbené trasy zákazníka, oblíbená místa i dobu, jakou u nich zákazník tráví.

Technologie FootPath se skládá z řady malých monitorovacích zařízení rozmístěných po celém supermarketu. Signál z mobilního telefonu a pozici osoby dokáže zařízení identifikovat s přesností na 2 metry. Údaje se pak převádějí do zpracovatelského centra, kde se analyzují.

Hovory neposloucháme

Podle britského výrobce systému, firmy Path Intelligence, mohou tyto informace pomoci porozumět tomu, jaká kombinace obchodů funguje nejlépe a jak na zákazníky působí reklama. Majitelé center tak mohou optimalizovat nájemné, protože ví, jak jsou která místa zisková.

Také nákupní centra podle listu Guardian tvrdí, že jsou monitorovací systémy výhodné jak pro nakupující tak pro prodávající. Soukromí zákazníků přitom podle nich není narušeno, protože monitoring probíhá anynomně.

Senzory nezaznamenávají telefonní čísla, neumí odposloucháva hovory ani číst SMS, uklidňuje také Path Inteligence.

Právo nebýt sledován

Aktivistům to ale nestačí. Iniciativa Big Brother Watch (BBW), která se zabývá informováním o technologiích zaměřených na sledování lidí, kritizuje už základní předpoklad, že nákupní centrum má právo mobilní telefony sledovat.

"Jediný způsob, jak se tomu vyhnout, je vypnout při nákupech mobilní telefon. Nikdo se vás neptá, jestli se toho chcete zúčastnit, nebo ne," argumentoval pro Guardian mluvčí kampaně BBW Nick Pickles.

Ještě radikálnější je ve svém odsudku monitorovacích systémů zástupce další skupiny Privacy International Gus Hosein:

"Ani prosté oznámení, že jsou lidé sledováni, nezbavuje Path Inteligence a obchodní centra odpovědnosti. Pokud lidé nemají jednoznačnou možnost sledování se neúčastnit, představuje tato technologie vážné narušení soukromí."

Velký bratr v ČR

Technologiemi zaměřenými na sledování lidí se v Česku zabývá nezisková organizace Iuridicum Remedium, která každoročně pořádá soutěž o "největšího slídila" Big Brother Awards (BBA).

Odborná porota složená z právníků a publicistů uděluje cenu v osmi kategoriích, mimo jiné Největší firemní slídil, Největší úřední slídil a Nebezpečná nová technologie.

V loňském roce získaly cenu v těchto kategoriích instituce Facebook a Ministerstvo vnitra ČR a technologie GPS a sledování automobilů bez vědomí jejich majitele. Vyhlášení letošních cen BBA proběhne 18. ledna v pražském divadle Archa.

TIP: Líbí se vám naše články? Sledujte Dataramu na Facebooku, na Google+ nebo na Twitteru!

 

Právě se děje

Další zprávy