Sean Parker: Facebooku odcházejí aktivní uživatelé

LP Fish
21. 10. 2011 9:20
Legendární internetový vizionář Sean Parker, který byl skoro u všech důležitých projektů dnešního internetu, dokáže být velmi kritický i k vlastním investicím. Po Napsteru, Plaxu, Spotify a Facebooku chce teď proniknout do oblasti online videochatu.
Foto: Reuters

Největším problémem Facebooku není ochrana soukromí, ale úprk nejaktivnějších uživatelů (tzv. power users). Na konferenci Web 2.0 Summit v San Franciscu to prohlásil zakladatel legendárního Napsteru Sean Parker.

"Problém Facebooku je, že ti nejaktivnější uživatelé z něj odcházejí na Twitter nebo na Google+. Facebook jim nedává dost možností jak bojovat s nadbytkem informací."

Podle Parkera je odchod "důležitých lidí" z Facebooku větší problém než ochrana soukromí.

Digitální revoluce

Podobně silně se Parker opřel i do hudebního průmyslu. Podle něj dnes už hudební skupiny vůbec nepotřebují vydavatelství. "Teď mohou být pány svého osudu," řekl. "Nevidím důvod, proč by měly podepisovat smlouvy s nahrávacími společnostmi."

Digitální revoluce podle Parkera odstranila překážky pro sdílení hudby a vytvořila situaci, kdy vytvořit kopii nic nestojí. Služba Spotify, která umožňuje poslouchání streamované hudby, jen tak podle něj logickým dokončením toho, o co se snažil už v Napsteru.

Parker také potvrdil, že jeho nový projekt, na kterém spolupracují i další dva společníci z Napsteru, má jméno Airtime. Podle serveru Bussines Insider jde o on-line službu, která bude automaticky vyhledávat a nabízet osamělého partnera k videochatu.

Googlu i Microsoftu tak přichází do oblasti online video služeb protivník, kterému i jeho protivníci neupírají status vizionáře. Za jak dlouho se bude mluvit o revoluci i v téhle oblasti?

Legenda jménem Napster

Sean Parker  je člověk, který umí být u důležitých věcí. Už v šestnácti ho zatkli jako elitního hackera zodpovědného za pronikání do sítí nadnárodních společností, ale prý také vojenských zařízení.

Jenže Sean rychle pochopil, že internet je nejen místo pro zábavu, ale také pro výnosný byznys. V roce 1999 tak v devatenácti stál u zrození legendární sítě na online sdílení hudby Napster.

Napster se sice stal legendou, ale kvůli soudním sporům s hudebními vydavatelstvími nenabízel Parkerovi dostatek kreativního vyžití. Začal se proto věnovat dalšímu projektu.

Od Facebooku ke Spotify

Plaxo byl komerčně ne příliš úspěšný, ale v oblasti sociálních sítí velmi vlivný nástroj na on-line synchronizaci a aktualizaci kontaktů.

Magazín Forbes ho označil za jeden z prvních sociálních nástrojů a průkopníka virálních triků, které později pro své produkty použili sítě jako LinkedIn nebo Facebook či výrobce sociálních her Zynga. Parker to ohodnotil slovy: "Plaxo bylo jako nezávislá kapela o které moc lidí neví, ale která měla vliv na ostatní hudebníky."

Každopádně Parkera zkušenosti s Plaxo nakonec přivedli k Marku Zuckerbergovi, který zrovna připravoval Facebook. Parker měl nápady, peníze i nadšení. V roce 2004 se tak stal prvním prezidentem Facebooku. Zuckenberg jeho působení hodnotí: "Sean byl důležitý při změně party studentů v normální firtmu."

Ve svých 24 letech už byl totiž Parker mezi ostatními lidmi ve Facebooku zkušeným obchodníkem. Především však měl jasnou představu o tom, co lidé od sociálních sítí chtějí. Tlačil tak například na co nejrychlejší zavedení funkce sdílení fotografií, apod.

Ve vedení Facebooku však Parker rychle skončil. Odvolán byl v roce 2005 kvůli zadržení za přechovávání malého množství kokainu, jako jeden z hlavních akcionářů si však ve společnosti i nadále udržel velký vliv.

Ten o pár let zvýšil svou další investicí, tentokrát do hudební služby Spotify, která už k autorským právům přistoupila obratněji, než Napster. Úspěšné tažení internetem vyvrcholilo letošní integrací s Facebookem. "Spotify to dává přístup k 800 milionům uživatelů Facebooku," zhodnotil plusy tohoto spojení Parker.

Neshody s Zuckerbergem

Jenže introvertní  "génius" má zároveň rád nezávislost, takže na začátku října prodal svou skomírající službu Napster  konkurentovi Spotify, online hudební službě Rhapsody. Asi půl milionu registrovaných uživatelů tak Parker vyměnil za minoritní podíl u vlastní konkurence. "Je mi líto Zucku, ale nakonec jsem to musel udělat," komentoval událost Parker na svém Twitteru.

Před několika dny přinesl deník New York Post zprávu, že se Parker s Zuckerbergem ostře pohádali v nočním podniku Beverly Club.

Mimo jiné se v ní píše: "Sean argumentoval, že by všichni uživatelé Spotify neměli být nuceni mít také facebookový účet, ale Mark to nechtěl připustit. Křičeli na sebe před klubem, ale skončilo to stejně rychle, jako to začalo. Pak se oba rozešli jiným směrem."

 

Právě se děje

Další zprávy