Resident Evil 5 - akční zombárna

Petra Kohoutková
23. 12. 2008 0:00
Naváže pětka na úspěch předchůdců?
Foto: worthplaying.com

Když se řekne hororová hra, množná nadpoloviční většina lidí si představí Resident Evil – slavnou japonskou sérii, jež to dotáhla až na filmová plátna, byť v hodně béčkové podobě. Her z této série se prodalo několik desítek milionů. A pravděpodobně to není konečné číslo. V kancelářích Capcomu už se připravuje pátý díl, který by měl být v lecčems přelomový. Zatím však tak úplně nevíme, zda v pozitivním či negativním duchu. V průběhu vývoje totiž od samotných autorů zaznívaly rozporuplné výroky – někteří členové týmu se neztotožnily s taktovkou hlavního designéra a duchovní otec série, který už se na pětce nepodílí, dokonce prohlásil, že tohle si vážně zahrát nechce.

Foto: worthplaying.com

Důvodem je jasně patrný příklon k akční hratelnosti. Resident Evil sice nikdy nebyl Silent Hillem a o souboje v něm šlo docela hodně, ovšem podle všeho se jich v pátém dílu dočkáme v ještě větším množství. Autoři připravují solidní a zábavný akční model, což je rozhodně chvályhodné, na druhou stranu je tu riziko, že se vytratí leccos z atmosféry.

Resident Evil 5 se odehrává netradičně v „černé“ Africe, tedy v lokacích, které i oproti Far Cry 2 působí dost drsně. Nebudou však nikterak otevřené – těšit se tak můžete na víceméně lineární postup s několika odbočkami vedoucími převážně k bonusům. Pochopitelně se postavíte hordám infikovaných lidí, kteří jsou vlivu viru vystaveni různou dobu, což z nich dělá rozličně zasažené objekty, které se od sebe liší. Hlavním hrdinou je Chris Redfield, člen paramilitární organizace BSAA. Ale není sám – pomáhá mu sličná Sheva, která kosí protivníky neméně zdatně.

Foto: worthplaying.com

Z nově vyšlého dema jsme si mohli udělat aspoň zběžný obrázek o charakteristikách hry. Jedna mise vás tak zavede na ropnou rafinerii, jež působí hodně uzavřeně a v podstatě je možné jít akorát vpřed – vstříc infikovaným zombíkům. Jakékoliv únikové cesty jsou zataraseny například hořícím ohněm. Zombíci mají v rukou sekyry, láhve a různé další zbraně a je jich na Resident Evil netradičně hodně.

Ovšem toto jsou jen klasičtí a obyčejní nepřátele. Narazili jsme i na mnohem tužší jedince, vyzbrojené motorovými pilami a oháknuté do neprostupných brnění. Proti nim je každá rada drahá. Ani obligátní rány do hlavy je jen tak nevyřídí. Jedinou možností je nechat si je přijít k tělu, v čem ale spočívá i riziko, že vás dekapitují, rychle je odkopnout a začít do nich pálit.

Foto: worthplaying.com

V další fázi mise potkáte přeživšího Joshe, který se k vám na chvíli připojí a zanedlouho ho budete muset bránit, zatímco on se snaží odemknout dveře. Není to vůbec jednoduché, jelikož nepřátelé se jako obvykle valí ze všech stran, takže není ani chvilka na oddech. Z toho vyplývá, že kooperace mezi charaktery je hodně důležitá, i když ten druhý ovládá zrovna umělá inteligence. Ta je ale velmi schopná a dokáže se o sebe postarat. Zajímavě je řešeno ozdravování. To probíhá formou vystříkání spreje do vzduchu. Měli byste při tom ale uvažovat. Pokud chcete vyléčit i Shevu, musíte být při sprejování v její blízkosti.

Parťačce se dají zadávat i rozkazy. Nečekejte nic složitého. Maximálně si jí přivoláte, nebo jí řeknete, aby sebrala nějaké na zemi se povalující předměty. Ale i to stačí k ozvláštnění hratelnosti. Časem zjistíte, že rozkazy tu vůbec nejsou jen tak na okrasu. Zombíci vás často rozdělí, a pokud se potřebujete sešikovat, nemáte prakticky jinou možnost než zakřičet. Co se týče zbraní, měli byste sbírat zlaťáky, za něž si potom u obchodníka nakoupíte výbavu. Neměly by chybět ani těžkotonážní kalibry, jako plamenomet, kulomet, raketomet či granáty.

Foto: worthplaying.com

I z toho je docela dobře patrný příklon k větší a dynamičtější akci. Je otázkou, jak se toho autoři zhostí ve hře jako celku. Demo bylo dost vytržené z kontextu, takže těžko soudit něco o variabilitě a dalších důležitých aspektech. Dovedli bychom si představit, že Resident Evil 5 bude střídat hodně akční momenty, které se mimochodem nehrají vůbec špatně, s napětím známým z předchůdců. Akce sama o sobě sice zabírá, nejsme ale přesvědčeni, že by utáhla celou hru a dokázala ji uchovat výjimečný status. Jistě, z Afriky sálá ponurá atmosféra, ovšem podle našich dojmů se pětka blíží více béčkovému filmovému pojetí Resident Evila, než předchozím dílům série. Stále však doufáme, že nakonec budeme spokojeni.

 

Právě se děje

Další zprávy