Když se řekne hororová hra, množná nadpoloviční většina lidí si představí Resident Evil – slavnou japonskou sérii, jež to dotáhla až na filmová plátna, byť v hodně béčkové podobě. Her z této série se prodalo několik desítek milionů. A pravděpodobně to není konečné číslo. V kancelářích Capcomu už se připravuje pátý díl, který by měl být v lecčems přelomový. Zatím však tak úplně nevíme, zda v pozitivním či negativním duchu. V průběhu vývoje totiž od samotných autorů zaznívaly rozporuplné výroky – někteří členové týmu se neztotožnily s taktovkou hlavního designéra a duchovní otec série, který už se na pětce nepodílí, dokonce prohlásil, že tohle si vážně zahrát nechce.
Důvodem je jasně patrný příklon k akční hratelnosti. Resident Evil sice nikdy nebyl Silent Hillem a o souboje v něm šlo docela hodně, ovšem podle všeho se jich v pátém dílu dočkáme v ještě větším množství. Autoři připravují solidní a zábavný akční model, což je rozhodně chvályhodné, na druhou stranu je tu riziko, že se vytratí leccos z atmosféry.
Resident Evil 5 se odehrává netradičně v „černé“ Africe, tedy v lokacích, které i oproti Far Cry 2 působí dost drsně. Nebudou však nikterak otevřené – těšit se tak můžete na víceméně lineární postup s několika odbočkami vedoucími převážně k bonusům. Pochopitelně se postavíte hordám infikovaných lidí, kteří jsou vlivu viru vystaveni různou dobu, což z nich dělá rozličně zasažené objekty, které se od sebe liší. Hlavním hrdinou je Chris Redfield, člen paramilitární organizace BSAA. Ale není sám – pomáhá mu sličná Sheva, která kosí protivníky neméně zdatně.
Z nově vyšlého dema jsme si mohli udělat aspoň zběžný obrázek o charakteristikách hry. Jedna mise vás tak zavede na ropnou rafinerii, jež působí hodně uzavřeně a v podstatě je možné jít akorát vpřed – vstříc infikovaným zombíkům. Jakékoliv únikové cesty jsou zataraseny například hořícím ohněm. Zombíci mají v rukou sekyry, láhve a různé další zbraně a je jich na Resident Evil netradičně hodně.
Ovšem toto jsou jen klasičtí a obyčejní nepřátele. Narazili jsme i na mnohem tužší jedince, vyzbrojené motorovými pilami a oháknuté do neprostupných brnění. Proti nim je každá rada drahá. Ani obligátní rány do hlavy je jen tak nevyřídí. Jedinou možností je nechat si je přijít k tělu, v čem ale spočívá i riziko, že vás dekapitují, rychle je odkopnout a začít do nich pálit.
V další fázi mise potkáte přeživšího Joshe, který se k vám na chvíli připojí a zanedlouho ho budete muset bránit, zatímco on se snaží odemknout dveře. Není to vůbec jednoduché, jelikož nepřátelé se jako obvykle valí ze všech stran, takže není ani chvilka na oddech. Z toho vyplývá, že kooperace mezi charaktery je hodně důležitá, i když ten druhý ovládá zrovna umělá inteligence. Ta je ale velmi schopná a dokáže se o sebe postarat. Zajímavě je řešeno ozdravování. To probíhá formou vystříkání spreje do vzduchu. Měli byste při tom ale uvažovat. Pokud chcete vyléčit i Shevu, musíte být při sprejování v její blízkosti.
Parťačce se dají zadávat i rozkazy. Nečekejte nic složitého. Maximálně si jí přivoláte, nebo jí řeknete, aby sebrala nějaké na zemi se povalující předměty. Ale i to stačí k ozvláštnění hratelnosti. Časem zjistíte, že rozkazy tu vůbec nejsou jen tak na okrasu. Zombíci vás často rozdělí, a pokud se potřebujete sešikovat, nemáte prakticky jinou možnost než zakřičet. Co se týče zbraní, měli byste sbírat zlaťáky, za něž si potom u obchodníka nakoupíte výbavu. Neměly by chybět ani těžkotonážní kalibry, jako plamenomet, kulomet, raketomet či granáty.
I z toho je docela dobře patrný příklon k větší a dynamičtější akci. Je otázkou, jak se toho autoři zhostí ve hře jako celku. Demo bylo dost vytržené z kontextu, takže těžko soudit něco o variabilitě a dalších důležitých aspektech. Dovedli bychom si představit, že Resident Evil 5 bude střídat hodně akční momenty, které se mimochodem nehrají vůbec špatně, s napětím známým z předchůdců. Akce sama o sobě sice zabírá, nejsme ale přesvědčeni, že by utáhla celou hru a dokázala ji uchovat výjimečný status. Jistě, z Afriky sálá ponurá atmosféra, ovšem podle našich dojmů se pětka blíží více béčkovému filmovému pojetí Resident Evila, než předchozím dílům série. Stále však doufáme, že nakonec budeme spokojeni.