reklama
 
 

MHD je mnohem lepší než auto. Pokud máte smartphone

6. 6. 2011 8:00
Uživatelé chytrých telefonů a mobilního internetu dokáží efektivně využívat hromadnou dopravu. V Česku ale chybí data

Řada lidí dává stále přednost individuální dopravě před hromadnou. V Praze jich po červencovém zdražení ještě přibude. Mimo výši jízdného nebo pocit "svobody" mnoho z nich kvůli tomu, že se neradi omezují jízdními řády. Přitom s internetem v kapse, který má dnes kde kdo, je cestování MHD optimální volbou.

Časopis Wired nedávno na svém blogu Autopia upozornil na zajímavou studii týkající se chování obyvatel velkých měst. Skupina 18 lidí z Bostonu a San Franciska se na týden vzdala svých aut a musela využívat jiné způsoby přepravy. Většina účastníků průzkumu přitom vlastnila chytrý telefon, který může při volbě dopravního prostředku sehrát významnou roli.

Motoristé jsou zvyklí na průběžné zpravodajství o stavu na silnicích a totéž očekávají při cestování veřejnou dopravou. Hlavní výhodou smartphonů je kromě velkého displeje a připojení na internet zjišťování polohy.

Tady a teď

Díky tomu mohou aplikace nabízet skutečně užitečné informace „tady a teď". Nejprve je ale potřeba, aby jejich vývojáři vůbec měli s čím pracovat. Města Boston a San Francisko se stala místem výzkumu právě pro svou otevřenost. Data o bostonské veřejné dopravní síti a provozu v ní jsou k dispozici ve standardizovaných otevřených formátech a v reálném čase. Nechybí ani propojení s mapami od Googlu tak, aby se spojení dalo hledat přímo v nich.

Účastníci náhlé automobilové deprivace objevili během týdne bez volantu několik výhod. Zjistili, že se čas strávený cestou dá efektivně využít pro vyřízení některých pracovních záležitostí, a že díky cestám na zástavku nebo z ní mohli lépe poznat své okolí. Obzvláště v druhém případě tak studie doslova objevila Ameriku.

Napůl cesty

Česká veřejná doprava je v tomto ohledu na dobré cestě. Ale zastavila se v její půli. Máme tu sice celostátní informační systém o jízdních řádech a na něm postavený vyhledávač spojení IDOS, oba systémy jsou ale poměrně uzavřené.

A nejde jen o jízdní řády, zásadní jsou také informace o aktuální poloze jednotlivých spojů. Zde jsou nejdál České dráhy se svou službou Poloha vlaku, kterou před časem doplnila přehledná internetová mapa.

Podobná mapa původně vznikla nezávisle na ČD. Pod názvem Babitron ji vytvořil student Matematicko-fyzikální fakulty UK v době, kdy se ještě webové aplikace míchající data z různých zdrojů (tzv. mashupy) moc nenosily. Dráhy proto v roce 2006 službě zablokovaly přístup k datům, protože zbytečně zatěžovala jejich servery. Krátce poté se ale s jejím autorem dohodly a stránky jsou v provozu dodnes jako společný projekt.

Chytré SMS

Přestože to nezávislí vývojáři u nás nemají úplně snadné, zajímavé aplikace přeci jen vznikají. Vedle různých vyhledávačů spojení jsou to třeba aplikace usnadňující nákup SMS jízdenek nebo SMS rezervaci autobusů Student Agency. Smartphony se totiž dají šikovně využít i jako čtečky čárových kódů, které se jinak do textové zprávy musí přepisovat.

Na krátké textové zprávy by se nemělo zapomínat. Mluvíme-li o chytrých telefonech, může to vypadat, že klasické mobilní telefony jsou hloupé a jejich uživatelé jsou mimo hru. Přes speciálně formátované SMS se přitom dá zjistit spousta věcí, třeba výše zmiňovaná poloha vlaku.

Použití se u každého operátora liší, ale pokud nevlastníte vyloženě historický telefon, měli byste informační funkce najít v menu jako aplikaci nahranou přímo na SIM kartě.

Otevřená data

Chytrými mobilními aplikacemi ale pokrok v informovanosti cestujících zdaleka nekončí. Budoucnost je v jejich propojení. Obyvatelé San Francisca například mohou v telefonu zjistit, jak obsazená jsou parkovací místa ve městě.

Dalším krokem je tedy vzít data z parkovišť, úřadů, policie či dopravních podníků a propojit je s jízdními řády a informacemi o zpoždění spojů tak, aby se řidič mohl snadno rozhodnout, jestli jet autem, nebo vyrazit na zastávku.

Na takto univerzální aplikace si v Česku sice ještě nějakou chvíli počkáme, ale jedna věc je jistá. Uvolnit data o dopravních spojích jejich provozovatele nic nestojí. Tak proč nenechat cestující, vylepšit jejich služby?

autor: Jiří Suchomel | 6. 6. 2011 8:00

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama