Guild Wars: Eye of the North

Petr Novák
26. 9. 2007 0:00
Poslední část MMO mozaiky s názvem Guild Wars zapadla a vytvořila přitažlivý a překvapivě komplexní celek
Foto: Hratelně.cz

NC soft uzavřel datadiskem Eye of the North (dále jen EotN) kapitolu s názvem Guild wars a plně se věnuje titulu s pořadovou číslovkou 2. Zakončení je to vskutku brilantní a tato herní kapitola si jím zcela zaslouženě usurpuje čestné místo mezi nejlepšími online fantasy hrami světa. Pojďme si tedy shrnout, čímž Arenanet společně s NC softem oblažili hráčovu duši protentokráte.

Na prvním místě musíme zmínit jeden důležitý fakt. Zatímco všechny předešlé Guild Wars (Prophecies, Factions i Nightfall) byly hratelné jako stand-alone, čili bez potřeby instalace ostatních dílů, Eye of the North je "pouhým" datadiskem, k jehož provozu musíte vlastnit plnou hru. S tím, že se bavíme o nástavbě, také souvisí absence nových povolání a nutnost vyrazit do nových lokací s již rozehranou postavou, nejlépe na dvacátém levelu. Jelikož se Eye of the North (dále jen EotN) soustředí na PVE (player versus environment) část virtuálního dobrodružství, nebylo ani modifikováno PVP (player versus player). Tímto výčtem ale končí rozdílnost s plnou hrou, v následujících řádcích si povíme o novinkách

Foto: Hratelně.cz

#hodnoceni

Opět je tu nová příběhová linka
EotN začíná vaším sestoupením pod povrch starého kontinentu a následným přesunem do nových lokací chladného severu. V brzké době se tak setkáte se zástupci všech tří nových ras s vikingy podobnými Norny, s podsaditými trpaslíky a hlavně s Asuřany, původními to obyvateli podzemí. Příběh nového dobrodružství se točí okolo zjevení se nové a prozatím nejnebezpečnější hrozby, terorizující Tyrii s bezduchými vražednými bytostmi, prozaicky nazvanými Destroyers Ničitelé. Tato monstra pronikají do světa právě z onoho podzemí, odkud vypudili jak trpaslíky, tak Asuřany, a jejich počty hluboce převyšují veškerou humanoidní populaci. Vašemu hrdinovi nezbude nic jiného, než se pokusit o sjednocení zástupců všech ras a jejich vedení k destrukci sídla predátorů. Práce to nebude lehká, jelikož nabubřelí a sebevražedně hrdinští Nornové bojují pouze sami za sebe, Asuřané se neustále nejsou schopni sjednotit posedlí svými vědními a inženýrskými objevy a trpaslíci jen slepě lační po prolité krvi nepřátel

Příběh se odvíjí s plněním primárních questů a je opět doprovázen filmy v enginu hry. Dočkáte se několika zajímavých dějových zvratů (kdo by čekal spřátelené bojovníky z řad nenáviděných Charrů nebo ocelové golemy kráčející v čele vaší skupiny a drtící nepřátele) a pomocníky se pro vás stanou další z hlavních postav této epické story průvodci, kteří rozšíří řady hrdinů, bojujíc bok po boku vašeho reka: Ogden Stonehealer, Jora, Vekk a další postavy, které potkáte na cestě k fatálnímu rozuzlení.

Foto: Hratelně.cz

A zase tuny míst, herních principů a hlavně předmětů k objevování
Každému, kdo aktivně hraje Guild Wars, je nad slunce jasná jedna velmi důležitá skutečnost, dávající najevo sílu této série. Nebylo jediného pokračování, které by stálo jen a pouze na hlavním příběhu. Právě naopak; kromě postranních questů v misích jsme se vždy dočkali mohutného bočního kontentu, který nám dal příležitost ke koketování s virtuálními postavičkami na několik měsíců dopředu. EotN samozřejmě pokračuje v duchu zaběhlé tradice.

Jak jsme se již zmínili, objevíte nové rasy a s nimi souvisí i tituly, kterými se můžete honosit. Pobíháním po severských zemích a jejich čištěním od nepřátelského šmejdu si postupně vylepšujete reputaci s Norny. U každého oltáře znovuzrození postává jeden z těchto drsných bojovníků a pokud jej pokoříte, dostanete úkol "lovit". S každými 25 mrtvými bestiemi se vám zvýší ohodnocení a vy tak nabíráte nutné body. Asuřané mají rádi svou národní hru Polymock, která není ničím jiným než minihrou - bojem cvičených zvířátek. Trpaslíci vám umožní zápasit za účasti šíleného Killroye (ano, Killroy Stoneskin, sebevražedný trpaslík dobře známý harcovníkům z Deldrimoru, je zpátky!), obligátně plnit questy či prolézat dungeony čili jeskynní komplexy.

Foto: Hratelně.cz

Právě jeskynní komplexy jsou nejzajímavějším přínosem EotN, jenž přibližuje celkový feeling datadisku směrem ke klasickým hrám na hrdiny, přičemž přínosem k tomuto pocitu ze hry jsou právě hrdinové, vyskytující se ve vaší partě. V praxi dungeony vypadají jako sousled několika podlaží, viditelných na světové mapě jako malý spot. Pokud chcete jejich složité plochy objevovat, musíte používat interaktivní minimapu, na níž máte graficky znázorněna schodiště, vedoucí hlouběji do útrob komplexů, collectory, kteří vám smění určité počty speciálních předmětů za zbraně či speciální předměty, portály vzkříšení, ale i závěrečné bosse. Právě tito tuzí koncoví nepřátelé po své smrti uvolní přístup k bohatství, které daná jeskyně ukrývá. Celkově 18 komplexů čeká na pokoření a věřte, že se jedná o velmi obtížnou výzvu. Na ty z vás, kteří je všechny dokončí, čeká kompletně vyplněná kniha; tu můžete jednorázově vyměnit za reputaci u jedné ze 4 frakcí EotN

Již dvakráte jsme se zmiňovali o reputacích. Proč jsou tak důležité, ptáte se asi. Inu, je to prosté každý titul na vyšším levelu totiž umožní používání speciální aury: Nornové přidají zdraví navíc, trpaslíci speciální odolnost vůči Ničitelům, Asuřané zase vylepšenou magii. To vše ale není nic proti faktu, že na pokročilejší úrovni reputace můžete nakoupit speciální sety brnění a hlavně vylepšené zbraně! Motivace vskutku monstrózní.

Foto: Hratelně.cz

Všechny díly Guild Wars přinesly nové skilly (kouzla, speciální údery atp.). EotN jde ještě dál. Přináší 150 kousků, přičemž většina z nich je velmi speciálního rázu. Opět se liší podle ras: např. trpaslíci vám po několika questech od šíleného Killroye věnují parádní ruční kovové boxery a k nim skilly určené jen a pouze pro tuto speciální zbraň. Nornové se s oblibou mění v medvědy či vrány, strážci citadely pro změnu používají speciální bojové údery Nutno podotknout, že na odemčení těchto dovedností tak, abyste je mohli používati i v běžném questování, ne jenom ve speciálních lokacích, budete potřebovat splnit pár obtížných questů

Specialitkou se v EotN stává chrámová místnost s trofejemi. Hned za dómem Oka severu; hlavní to citadely datadisku, se nachází kruhová věž, v níž kromě věšteckého jezírka naleznete plochy pro tapisérie či piedestály na trofeje. Vodní plocha slouží k přehrání dějových zvratů, nahlížení do budoucnosti příběhu či k opakování hlavních misí. Koberečky vyvěsíte s postupem příběhem a piedestály jsou asi nejzajímavější. Můžete si totiž na ně umístit trofeje závěrečných bossů z každého dílu, sošky hrdinů či vámi posbírané sety brnění. Neméně zajímavým se jeví i fakt, který zveřejnili autoři tyto předměty vám poslouží k jejich přenosu do připravovaných Guild Wars 2 za necelé dva roky!

Foto: Hratelně.cz

Pořád je to opticky i hudebně krásné!
Grafiku asi nemá smysl komentovat. Guild Wars jsou 3 roky na trhu a za celou tu dobu nebylo kouzlo grafického provedení této ságy dosud překonáno žádným MMORPG. Hardwarová nenáročnost přitom umožňuje hrát i na slabších sestavách s mizerným připojením. Rozlišení 1280*1024 při antialiasingu 4x a všech efektech na maximum rozpoutá na vašem monitoru doslova a do písmene obrazové orgie a vše se již bez problému rozhýbe od Radeonů série X850 výše. Srovnejme např. s Everquestem 2

EotN přidal spousty nových lokací; příznivce tutoriálu z prvních Guild Wars a jeho krásné a nedotčené přírody potěší lokace na východě mapy a návraty do podzimních lesů, procházky podél zurčících vodopádů či prosluněné planiny. Známe spousty hráčů, kteří tuto hru berou jako relaxaci pro večerní odpočinek, dělají v poklidu questy a kochají se prostředím

Foto: Hratelně.cz

Guild Wars excelovaly a nadále excelují i po stránce hudební. I tentokráte oblažuje naše ušní zvukovody Jeremy Soule, na poli zhudebněných herních počinů ostřílený to harcovník. Orchestrální kusy střídají nálady, od melancholických nápěvů přes decentní zimní motivy k úderným skladbám, nastupujícím v bojích Ostatně oficiální 70 minutový soundtrack se 33 kusy dává jasně najevo svou sílu prodejností na Direct Songu.

Uspokojený recenzent bilancuje
Eye of the North je závěrečnou třešničkou na dortu s nápisem Guild Wars, která svým obsahem zcela jistě potěší ostřílené harcovníky, ale také rozšíří obzory těch z vás, kteří nepřičichli k širšímu kontentu, než jsou jen primární mise a hlavní příběhové linky série. Masivní dungeony, 10 nových hrdinů, 150 skillů, reputace, haldy nových předmětů a spousty dalších vychytávek se stávají příjemným rozloučením se sérií a dávají zapomenout snad jedinému, i když titěrnému nedostatku datadisku menší délce příběhové linie. I přesto nám nezbývá než mohutně zaaplaudovat tvůrcům a držet jim palce do té doby až vyrukují s Guild Wars 2. Pořizovací cena každé hry pod tisíc korun, absence měsíčních poplatků = zamyslete se

 

Právě se děje

Další zprávy