Google potřebuje "televizní mír"

LP Fish
26. 8. 2011 9:35
Googlu se nedaří rozjet projekt Google TV a nehodlá investovat ani do vlastní výroby televizního obsahu. Očekává se, že Eric Schmidt přijede na televizní festival v Edinburghu s olivovou ratolestí
Foto: ČTK

Jako první osoba v historii mimo televizní průmysl vystoupí dnes vpodvečer na televizním festivalu MediaGuardian v Edinburghu výkonný předseda Googlu Eric Schmidt. V minulosti vystoupil s ostře sledovaným projevem například generální ředitel BBC Mark Thompson nebo James Mudroch z dnes nejkritizovanější mediální společnosti News Corp.

Projev Erica Schmidta bude živě vysílán na profilové stránce festivalu na YouTube.

YouTube už není nepřítel

Přitom právě kvůli YouTube, kterou Google vlastní, se dostával v minulosti internetový gigant s televizními společnostmi do ostrého sporu kvůli údajnému porušování autorských práv. Google však dokázal s většinou televizních společností najít společnou řeč a rozdělit zisky z reklamy na YouTube.

Společnosti vlastnící autorská práva tak dnes můžou televizní a filmová díla buď stáhnout, nebo mít z jejich on-line promítání podíl na zisku. Podle Guardianu jsou zisky televizních společností z reklamy v on-line vysílání často vyšší než z klasického vysílání. Především proto, že na internetu se na TV dívají podstatně mladší diváci, po jejichž zájmu prahnou inzerenti.

Google přesto dosud čelí jednomu velkému soudnímu sporu. A to žalobě společnosti MTV a Viacom (vlastnící filmová studia Paramount) ve které jde o jednu miliardu dolarů.

Televize potřebujeme…

Očekává se, že Schmidtův projev bude velmi smířlivý a vyzve televizní producenty k širší spolupráci. Jedna z manter Googlu je totiž tvrzení, že jde o technologickou společnost a ne o společnost zabývající se výrobou obsahu. Ne že by se nepokusili prosadit i v této oblasti.

V dubnu například společnost oznámila, že investuje 100 milionů dolarů do vytváření původního obsahu. I když tato částka vypadá závratně, nedosahuje ani poloviny běžného rozpočtu hlavních evropských televizních společností a lze tak očekávat, že se Google bude dál orientovat především na obsah vytvářený někým jiným. A britské televizní společnosti, ke kterým bude dnes večer mluvit jsou nejúspěšnější vývozci televizních děl na světě.

… ta naše nám moc nevyšla

Nepříliš úspěšný se zdá také projekt Google TV, který se začal na jaře rozjíždět v USA. Google TV je podle Guardianu neohrabaná a náročná na použití. Výrobce set- top boxů Logitech, které jsou pro její sledování nutné také nasadil podle komentátorů příliš vysokou cenu. Tento "defekt" však zřejmě Google elegantně vyřešil nákupem Motoroly a další set-top box podporující jejich "televizi" ve webovém prohlížeči lze tak očekávat od tohoto výrobce.

Podle Guardianu tak bude Schmidtova strategie vysvětlit televizním producentům, že stejně jako Google potřebuje výrobce kvalitního obsahu, potřebují i oni jej. Čím více televizního obsahu je totiž on-line, tím víc peněz potom bude Google rozdělovat.

 

Právě se děje

Další zprávy