Freemium hry mají potenciál generovat zisk

Adam Fiala
27. 4. 2012 6:47
Skoro polovina hráčů dodatečně zaplatí za vylepšení bezplatné hry
Foto: Ondřej Besperát

Jaký finanční model čeká v budoucnosti herní průmysl? Jednu cestu nabízí herní aplikace typu freemium.

Podle posledního výzkumu spotřebitelské společnosti NPD Group si celých čtyřicet procent hráčů neváhá dodatečně připlatit za herní vylepšení a bonusy. Systém freemium využívá chytrého psychologického efektu a jde vstříc současné spotřební generaci. Lidé se zdráhají otevřít peněženku a zaplatit za produkt, ale pokud ho mohou zdarma vyzkoušet, často neváhají zaplatit za jeho vylepšení.

Jak profitovat z počítačových her

Právě herní průmysl by se mohl tohoto modelu chytit a využít ho. Podobně jako u filmů a hudby i počítačové hry dlouhodobě ohrožuje pirátské kopírování. Nedávno se hovořilo o tom, že v toto zábavním průmysl převáží systém streamovaného hraní. Pokud by však chtěli vývojáři bojovat s neochotou za digitální produkty platit, freemium ukazuje, že alternativa tu je.

Zatím je využíváno u mobilních aplikací. Nabízené hry jsou totiž jednodušší a jejich produkce nestojí tolik co klasické počítačové pecky typu Mass Effect 3 nebo Diablo 3. Jednou z her založených na známém jméně, která aplikovala freemium styl, byli Simpsonovi. Oblíbený seriál Matta Groeninga se dočkal své aplikace pro Apple. Pro společnost Electronic Arts představují jen jeden z řady titulů tohoto typu, který chtějí letos pustit do světa.

Nakupují hlavně muži

Funkci zpřístupnění poplatku v rámci aplikace dlouhodobě nabízí Apple i Google. Z výzkumu mezi více než šesti tisíci respondenty vyplynulo, že nejčastěji provádějí hráči nákup v rámci hry během prvního měsíce od pořízení. Pak jejich zájem upadá a dál už nic nedokupují. Zatímco ženy je hrají víc, jsou to právě muži ve věku mezi 13 a 34 lety, kteří se podílí na zisku firem. Minulý rok byl celkový obrat 970 milionů dolarů a tržby by se mohly podle předpovědi v roce 2015 vyšplhat už přes pět miliard.

V dubnu zpřístupnil funkci plateb v rámci aplikace i Amazon pro obsah svého internetového obchodu. Zatímco nadále zůstává model v aktivní činnosti na mobilních zařízeních, podle serveru VentureBeat vývojáři jako Hi-Rez Studios už jednají se společnostmi Sony a Microsoft o tom, jestli by šlo freemium model uvést v život i na herních konzolích. Dojde tak i na Xbox 360?

 

Právě se děje

Další zprávy