Facebook chce víc ovlivňovat politiky

LP Fish
27. 9. 2011 16:10
Facebook se rozhodl zintenzivnit činnost v politickém lobbingu a zároveň směřovat peníze přímo ke kandidátům. Za první pololetí v tomto roce za něj už utratil 550 000 dolarů.
Foto: Reuters

Facebook začíná využívat svůj obchodní vliv i v politice. V pondělí oznámil zahájení činnosti "politického akčního výboru" s názvem FB PAC.  Podle Mashable už pro jeho činnost zakoupila největší sociální síť domény fbpac.org a fbpac.us.

V USA mají korporace zakázáno přímo finančně podporovat politické kandidáty. Prostřednictvím podobných organizací jako je FB PAC - které jsou financovány zaměstnanci - se však na financování politických kampaní podílet mohou.

První byl Google

Podle LA Times Facebook není mezi IT giganty objevitelem této formy politického lobbingu, kdy firmy finančně podporují kandidáty napříč politickým spektrem specialisty, kteří se zabývají právními předpisy v jejich oblasti.

Google založil svůj PAC už v roce 2006 a v roce 2010 přispěl kandidátům ve volbách dohromady sumou 336 000 dolarů. Zatímco většina zaměstnanců Googlu věnovala samostatně své peníze demokratům, PAC je rozložil ve vyrovnanějším poměru. 54% jeho prostředků šlo k demokratům a 46% k republikánům.

Facebook zvyšuje aktivitu

Facebook zaměstnal ve Washingtonu na pozici placeného lobbisty prvního člověka v roce 2007 a vzhledem k růstu jeho investic do této oblasti je vytvoření PAC logickým vyústěním. V roce 2009 utratil Facebook za lobbing federálních úředníků 207 878 dolarů, zatímco za první pololetí roku 2011 už 550 000 dolarů.

V poslední době byly pro zaměstnance Facebooku uspořádány diskuse s třemi významnými mladými republikány, stejně jako se současným demokratickým prezidentem Barackem Obamou. Zaměstnanci Facebooku podle LA Times podporují individuálně také převážně demokratické kandidáty. V roce 2010 bylo asi 80% z částky 50 470 dolarů určeno právě jim.

"FB PAC pomůže hlas našich zaměstnanců nasměrovat v politickém procesu  k podpoře kandidátů, kteří sdílí naše cíle v podpoře inovací hodnot naší ekonomiky a zároveň dají lidem možnost sdílet a činit svět otevřenější a propojenější," nechal se slyšet Andrew Noyes,  mluvčí Facebooku ve Washingtonu.

 

Právě se děje

Další zprávy