Empire Earth 3 - dominujte světu

Patrik Khudhur
11. 7. 2007 0:00
Více než jen naše dojmy z hratelné alpha verze.
Foto: Hratelně.cz

Pokud si vzpomínáte na druhý díl Empire Earth, jistě nám dáte za pravdu, že nešlo o hru, kterou byste pokořili během jednoho večera. Dokonce i zkušeným hráčům trvalo pěkných pár desítek hodin, než propluli patnácti různými epochami (10 000 př. n. l. - 2 230 n. l.), které pokrývaly většinu nám známé historie (někteří Empire Earth 2 díky tomuto atributu pokládali dokonce za edutainment).

Oproti tomu třetí díl zahrne epoch pouze pět. Fanoušci se však nemusejí strachovat, neboť i tak hra pokryje stejný časový horizont, jako její předchůdce. Výhodou je, že nyní opravdu poznáte rozdíl, když se hra přesune z jedné časové periody do druhé budovy se diametrálně změní, jednotky získají novou tvář a budou mnohem silnější než předtím

Foto: Hratelně.cz

Rasy a civilizace
Další rozdíl bude v pojetí civilizací, jejichž nadvlády se můžete ujmout. Zatímco v EE2 bylo k dispozici celkem patnáct různých druhů, mezi nimiž nebyly až tak veliké rozdíly, v EE3 budou figurovat tři hlavní regiony - Střední východ, Západ a Dálný východ. To však neznamená, že na výběr nebudou i jiné národy! Naopak, hrát můžete kupříkladu za Korejce - ti však spadají pod Dálný východ a tak budou, například po architektonické stránce, velice podobní třeba takovým Japoncům.

Foto: Hratelně.cz

Západní frakce fungují na klasickém principu. Budovy u nich staví dělníci a nikdo, kdo kdy ozkoušel například Age of Empires nebude mít problém sednout a hrát, chopí-li se například Britů. Z jednotek se "zápaďáci" spoléhají také na tradiční kávu v podobě lukostřelců, rytířů či později tanků a gigantických robotů.

Střední východ to má již o něco komplikovanější. Jakožto odkaz kočovných beduínů mají k dispozici pro každou budovu karavanu, kterou lze pohybovat a rozložit jí na libovolném místě. Výhodou je pak ohromná mobilita, neboť budovy můžete opět "zabalit" do karavany a přesunout se o kousek dál, je-li třeba. Dalším plusem těchto budov je, že se dokáží aktivně bránit a odrazit tak rané pokusy nepřítele o rychlou ofenzívu. Primární ingrediencí armád Středního východu jsou pak neobrněné rychlé jednotky, například partyzáni.

Foto: Hratelně.cz

Šikovní bojovníci z dálněvýchodních národů - opět zde jde do velké míry o klasické evergreeny, jako jsou samurajové, na druhou stranu se v pozdějších epochách setkáte kupříkladu s geneticky modifikovanými jednotkami - zase dokáží stavět budovy na vlastní pěst. Není k tomu třeba zvláštních dělníků, kteří se například při ofenzívě jen pletou pod nohy.

Šarvátky o přírodní zdroje
V Empire Earth 3 máte na starost pouze dvě věci - bohatství a suroviny. Bohatství, tedy finance, získáváte výstavbou tržiště, jemuž přiřadíte pracovníky (logicky pak platí, že čím víc pracovníků, tím víc penízků). Peníze jsou většinou potřeba pro stavbu silnějších jednotek, rozhodně také přijdou vhod pro účely výzkumu nových technologií, a jsou bezpodmínečně nutné k přechodu do další epochy.

Foto: Hratelně.cz

Těžbu přírodních zdrojů (například dříví nebo kamene) pak započnete výstavbou příslušné budovy vedle odpovídající nerostné žíly. V dole vedle kamenolomu poté máte možnost vytvořit několik dělníků, kteří budou vyčleněni jen a jen pro těžbu kamene a jeho donášku z šachty do skladu. Že jsou dělníci vázáni ke konkrétní budově, ovšem rovněž znamená, že je nemůžete libovolně přesouvat a používat pro jiné účely (například dělníky z dolu nelze přesunout k pile, aby se podíleli na produkci dřeva). Suroviny vystačí pro stavbu většiny základních jednotek, jen s nimi tak můžete vybudovat solidní armádu neandrtálců, která bez problémů rozdrtí technologicky pokročilejšího soupeře.

Mapa světa, bitvy i opatrné vyjednávání
Co mnohé hráče minulého dílu jistě zajímá, je, zda byla zachována teritoriální mapa (ne nepodobná té ze stolní hry Risk). Pravděpodobně k potěše většiny musíme říci, že ano. Schématický svět rozdělený na různé regiony, o jejichž vládu soupeříte se svými soky, přijde ke slovu i v Empire Earth 3. Pro získání kontroly nad územím, na něm budete muset vytvořit vlastní městské centrum. Teprve poté dostanete možnost dostavět si i kompletní infrastrukturu. Novinku si autoři přichystali na poli ovládání leteckých jednotek. Jakmile je postavíte, vydáváte rozkazy přes leteckou bázi, k níž jsou daná letadla/vrtulníky/vznášedla vázána. Nemůžete tedy tyto jednotky označovat jednotlivě, pouze takto konsolidovaně. Celkově vzato však zůstane herní systém od minulého dílu ve velké většině zachován, a vůbec nehrozí nějaké extrémní šoky typu 3D miniher.

Foto: Hratelně.cz

Kromě krvežíznivých megalomanů jsou mezi námi jistě také mnozí pacifisté (srabi). Tito endemité preferující rozhovor před krvavou přestřelkou jistě uvítají bohaté možnosti diplomacie. Na svou stranu tak budete moci přetáhnout původně neutrální domorodce (třeba tím, že pro jejich náčelníka splníte nějaký úkol - nebo jej zkrátka uplatíte). Kromě toho, že s nimi pak sdílíte odkrytá místa na mapě, jim také můžete pomáhat materiálně (dávat jim peníze a suroviny) či vojensky, kdy jednoduše přesunete vlastní jednotky pod jejich kontrolu.

Podobná Risku nebude jen zmiňovaná schématická mapa, ale také mód, který zcela nahradí klasické kampaně. Světová dominance (World Domination) bude probíhat právě skrze model světové mapy, na němž budete moci přesouvat své jednotky (jistá podobnost se nabízí i s Total War či LOTR: BFME 2). V průběhu tohoto tažení vám budou nabízeny různé postranní úkoly, které můžete (ale nemusíte) přijmout a dosáhnout tak určitých benefitů. Autoři zdůrazňují, že se v tomto módu rozhodně nemusíte bát žádných skriptovaných scénářů, což má zaručit vysokou míru znovuhratelnosti a delší zábavu. Samozřejmostí je rovněž přítomný multiplayer mód pro maximálně 8 hráčů. Vydání Empire Earth 3 je plánováno na letošní podzim.

 

Právě se děje

Další zprávy