reklama
 
 

Česká armáda ve 3D? Už testuje bojové porady s Kinectem

24. 10. 2011 22:55
Katedra komunikačních a informačních systémů při brněnské Univerzitě obrany vyvíjí revoluční systém velení bojových i cvičných akcí. Původně uvažovaný simulátor virtuální reality nahradila stereoskopická 3D projekce a brýle.

Vojenští velitelé sledující pozici vojáků v terénu prostřednictvím 3D brýlí a virtuálních map už nepatří do sci-fi, ale mohly by se brzy stát realitou. Ve zkoumání podobných možností je překvapivě daleko i česká armáda.

Brněnská Univerzita obrany právě testuje systém, který velitelům umožňuje plánování taktiky v 3D mapě s využitím dat z GPS a pohyb snímajícího herního ovladače Kinect. Systém přijímá signály z lokátorů jednotek, vkládá je do digitální mapy a vytváří z ní stereoskopickou 3D projekci bojiště.

Pohybem po 3D mapě

"Tohle je čistě univerzitní pracoviště, klasická laboratoř," říká jeden z autorů projektu major Petr Františ, když mě vede přes dvůr brněnské Univerzity obrany.

A pak už mi předvádí taktickou poradu ve 3D. V praxi to vypadá tak trochu jako strategická počítačová hra. Na plátně sledujeme projekci bojiště vygenerovaného na základě dat v 3D brýlích. Velitel porady může mapu pomocí jednoduchých gest ovládat.

"Když uděláte krok dopředu, posunete se i v prostoru mapy. Pravou rukou můžete být blíž nebo naopak dál povrchu a levou rukou se otáčíte podle vlastní osy," ukazuje před plátnem mjor Františ. Velitel tak účastníky bojové porady doslova "provést" místy, kde probíhají bojové akce.

"Nepředstavujte si to jako řízení letového provozu, kde se vám všechno v reálném čase hýbe. Pozemní síly fungují v intervalu pěti minut až jedné hodiny. Než se něco stane, trvá to poměrně dlouho. Takže i přeposlání dat může chvíli trvat," dodává Františ.

Armáda má vlastní geografickou službu, která do systému dodává data. "Náš systém je zpracuje a převede do stereoskopické 3D projekce. Sestává z reliéfu povrchu, na kterém je satelitní nebo letecký snímek a na něj jde síť budov plus lesy, skupiny lesů, cesty, elektrické vedení atd.," vysvětluje Františ.

Důstojník s 3D brýlemi

Pohybové ovládání zajišťuje upravený software herního ovladače Kinect. Ten nahradil původně uvažované, mnohem sofistikovanější zařízení virtuální reality. Jedním z hlavních důvodů bylo i to, že Kinect vyšel mnohem levněji.

"Microsoft nám v tomto vyšel velmi vstříc a poskytl nám jak zařízení, tak SDK (kompletní sadu nástrojů pro vývoj - pozn. redakce), abychom mohli program upravit. My za to poskytli reálné využití systému Kinect v aplikaci, která by se podle nás mohla uplatnit," hodnotí spolupráci Františ.

Podobný systém taktických porad se podle něj zatím nepoužívá v žádné armádě NATO. "Velitel při akci plní celou řadu taktických úkolů a náš systém mu dává možnost rychle a komplexně proniknout do situace a zároveň ji ve stejné kvalitě prodiskutovat s ostatními členy štábu," vypočítává výhody 3D projekce Františ.

Pokud by se nápad uchytil, nahradila by klasickou bojovou poradu nad mapou místnost s projektorem a důstojníky s 3D brýlemi.

autor: LP Fish | 24. 10. 2011 22:55

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama