Budoucnost patří televizi, říká Google

LP Fish
29. 8. 2011 8:51
Google by chtěl novou televizi. Ve spolupráci se stávajícími producenty a studii. Podle nich sice už IT gigant není nepřítel, skutečný přítel ale také ještě ne
Výrobu googlovských set-top boxů přebere zřejmě od Sony Motorola.
Výrobu googlovských set-top boxů přebere zřejmě od Sony Motorola. | Foto: Sony

I když by IT průmysl i spřízněná média ještě před nedávnem přísahali na to, že televize je mrtvá, zdá se, že časy se mění. Po vystoupení šéfa Googlu Erica Schmidta na prestižním televizním festivalu v Edingburghu je totiž jasné, že projekt Google TV nezůstane zapomenut. A to i přes neúspěch, což je termín, kterým by se prozatím dal označit jarní rozjezd „internetové televize" v USA.

Google však ve své snaze redefinovat obsah televize nezůstává osamocen. Svoji "televizi" podle některých zdrojů chystá i nejbohatší firma světa Apple.

Televize neumírá, naopak je na vzestupu

"V roce 2010 strávili Britové sledováním televize za čtyři dny stejné množství času jako sledováním internetu za měsíc," řekl Schmidt ve svém projevu v Edinburghu a dodal: "Televize je stálým vítězem v soutěži o pozornost." Podle výzkumu společnosti Deloitte stoupá opět sledovanost televize již od roku 2006.

V květnu 2011 se sledovanost TV zvedla o 6 % oproti minulému roku. Mimo to lidé kupují stále větší televize. Tim Douglas na stránkách BBC dodává, že televize je daleko od "zabití internetem", a naopak je v kreativní oblasti dominantním partnerem. Podle Erica Schmidta se televize a internet potřebují, aby dokázaly zájem diváků udržet a maximalizovat možný zisk. Evropa by se Google TV měla dočkat již příští rok.

Budoucnost je v televizi

Co chce tedy Google nabídnout televizním divákům? Jednoduše větší mobilitu a personalizaci. Práci v budoucnu zřejmě ztratí dramaturgové programu. Takovým dramaturgem se totiž stane samotný uživatel, který bude mít možnost "poskládat" si vlastní program z nabídky, která bude dostupná online.

Samozřejmě že za svůj výběr zaplatí, ale bude mít kromě aktuálních zpravodajských událostí (vysílaných jak jinak než živě), také přístup k archivu filmů a dokumentů a zábavu bude moci kombinovat s další, interaktivní zábavou, jako jsou třeba hry.

Internet přinese televizní program nejen do počítačů doma a v kancelářích, ale především na mobilní platformy jako jsou chytré telefony či tablety. Jednotlivé programy si budou moci diváci skládat pomocí služeb na bázi iTunes. Elektronické programy pak budou umožňovat vybírat si z nabídky programů stovek a tisíců televizních stanic.

Pomocí sociálních sítí pak bude nejen možné přímo se k pořadům vyjadřovat, a ovlivňovat tak jejich obsah a kvalitu, ale také sdílet ty oblíbené (a jistě i neoblíbené) se svými přáteli, což umožní u klasického vysílání nemožný efekt "virálního" videa. Sledovanost tak může v některých případech skokově velmi rychle narůst.

"Myslím, že jsme na prahu zlatého věku televize," řekl Schmidt v projevu v Edinburghu a pokračoval: "Čeká nás obrovský výběr zprostředkovaný kouzelným průvodcem, který zajistí, že vždy je možné sledovat něco zajímavého."

Budoucnost bude i boj o diváka

Schmidt odmítl, že by Google na televizním průmyslu parazitoval. Podle něj spojení s ním zvyšuje zisky televizním partnerům. Některé televize dosud blokují svůj obsah pro online přehrávání na platformě Google TV a ta také podle všeho změní výrobce a přesune se do set-top boxů vyráběných Motorolou. Podle komentátorů BBC se většina televizních magnátů v Edinburghu shodla, že Google nemusí být nepřítel, ale opravdový přítel také pořád ještě není.

Googlu možná začne šlapat na paty také její největší konkurent v IT oblasti, Apple. I když jeho aktuální šéf Tim Cook zatím popírá, že by měl Apple zájem o televizní trh, podle řady zdrojů je vývoj applovského set-top boxu v plném proudu. Nejedná se přitom o stávající Apple TV. Připomíná se, že za výroky šéfů firem může být často spíš obchodní strategie než snaha pravdivě informovat. Steve Jobs například ještě v roce 2003 popíral, že by Apple chystal vlastní chytrý telefon. O čtyři roky později Apple rozbil trh s chytrými telefony se svým iPhonem.

Klasická televize podle všeho neumírá. Proces, kterým prochází, připomíná spíš draka, kterému po useknutí hlavy naroste šest dalších. Víc hlav totiž víc ví. A to diváci dokážou ocenit.

 

Právě se děje

Další zprávy