Taxislužby v Česku dostanou nová pravidla, upraví i alternativy jako Uber

ČTK Ekonomika ČTK, Ekonomika
20. 12. 2017 17:10
Podobné aplikace spadají pod taxislužbu a musí na to mít licenci. Názor českého ministerstva dopravy potvrdil i Soud EU. "Na druhou stranu nemůžeme moderní služby zakazovat a vracet se zpátky do minulého století. Pracujeme proto na návrhu, kdy alternativní možností k taxametrům bude mobilní aplikace," říká ministr Dan Ťok.
Uber. Ilustrační foto.
Uber. Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Praha - Ministerstvo dopravy chystá nová pravidla pro taxislužby. Legálně by tak mohli fungovat i alternativní provozovatelé taxi, kteří doposud odmítali například používání taxametru a označovali se nikoliv za taxislužbu, ale za sdílenou ekonomiku.

Uvedlo to ministerstvo dopravy v reakci na dnešní rozhodnutí Soudního dvora EU. Ten konstatoval, že Uber je přepravní služba, a musí tedy žádat o licenci a povolení podle příslušných zákonů zemí Evropské unie.

"Soudní dvůr EU svým rozhodnutím potvrzuje náš názor, že dopravci používající aplikaci Uber a podobné aplikace spadají pod taxislužbu a musí na to mít licenci. Na druhou stranu nemůžeme moderní služby zakazovat a vracet se zpátky do minulého století. Pracujeme proto na návrhu, kdy alternativní možností k taxametrům bude mobilní aplikace," uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Mobilní aplikace ale nenahradí taxametr v tom smyslu, že bude počítat najeté kilometry. Poslouží pouze k dohodě na ceně následné přepravy mezi řidičem a zákazníkem, uvedlo ministerstvo dopravy. Možnost využití mobilních aplikací místo státem schváleného taxametru už uvítali hlavní alternativní provozovatelé taxislužby, společnosti Uber a Taxify.

Podle Romana Sysla, šéfa Taxify pro Českou republiku a Slovensko, rozhodnutí Soudního dvora EU v krátkodobém horizontu příliš nemění podmínky pro moderní aplikace.

"Věříme, že v oblasti osobní přepravy je potřeba určitá míra regulace. Díky přiměřené míře regulace bude umožněna otevřená soutěž mezi řidiči a současně bude zaručena vysoká úroveň služeb pro zákazníky," uvedl Sysel.

"Přísné lokální regulace pouze ochraňují malé skupiny taxikářů a nedovolují zákazníkům výběr způsobu přepravy po městě," dodal.

Dopravce bude muset mít příslušné živnostenské oprávnění a evidované vozidlo, řidič pak oprávnění řidiče taxislužby. Vozidlo pro komerční přepravu bude také označeno například nálepkou. Na rozdíl od klasické taxislužby s taxametrem a zřetelným označením taxi ale nebude moct využívat všech výhod pro taxislužbu, jako jsou stání pro vozidla taxi nebo přednostní pruhy pro městskou hromadnou dopravu a taxi.

Spor o podmínkách provozování Uberu v Česku vyvrcholil v minulých měsících. Začátkem října taxikáři v Praze na protest proti službám typu Uber tři hodiny blokovali pomalou jízdou dopravu v okolí ruzyňského letiště. Hodinu pak troubili a jezdili kolem budovy magistrátu.

Pro Uber v současné době jezdí v Praze zhruba 2000 řidičů.

 

Právě se děje

Další zprávy