Taxislužby v Česku dostanou nová pravidla, upraví i alternativy jako Uber

ČTK Ekonomika ČTK, Ekonomika
20. 12. 2017 17:10
Podobné aplikace spadají pod taxislužbu a musí na to mít licenci. Názor českého ministerstva dopravy potvrdil i Soud EU. "Na druhou stranu nemůžeme moderní služby zakazovat a vracet se zpátky do minulého století. Pracujeme proto na návrhu, kdy alternativní možností k taxametrům bude mobilní aplikace," říká ministr Dan Ťok.
Uber. Ilustrační foto.
Uber. Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Praha - Ministerstvo dopravy chystá nová pravidla pro taxislužby. Legálně by tak mohli fungovat i alternativní provozovatelé taxi, kteří doposud odmítali například používání taxametru a označovali se nikoliv za taxislužbu, ale za sdílenou ekonomiku.

Uvedlo to ministerstvo dopravy v reakci na dnešní rozhodnutí Soudního dvora EU. Ten konstatoval, že Uber je přepravní služba, a musí tedy žádat o licenci a povolení podle příslušných zákonů zemí Evropské unie.

"Soudní dvůr EU svým rozhodnutím potvrzuje náš názor, že dopravci používající aplikaci Uber a podobné aplikace spadají pod taxislužbu a musí na to mít licenci. Na druhou stranu nemůžeme moderní služby zakazovat a vracet se zpátky do minulého století. Pracujeme proto na návrhu, kdy alternativní možností k taxametrům bude mobilní aplikace," uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Mobilní aplikace ale nenahradí taxametr v tom smyslu, že bude počítat najeté kilometry. Poslouží pouze k dohodě na ceně následné přepravy mezi řidičem a zákazníkem, uvedlo ministerstvo dopravy. Možnost využití mobilních aplikací místo státem schváleného taxametru už uvítali hlavní alternativní provozovatelé taxislužby, společnosti Uber a Taxify.

Podle Romana Sysla, šéfa Taxify pro Českou republiku a Slovensko, rozhodnutí Soudního dvora EU v krátkodobém horizontu příliš nemění podmínky pro moderní aplikace.

"Věříme, že v oblasti osobní přepravy je potřeba určitá míra regulace. Díky přiměřené míře regulace bude umožněna otevřená soutěž mezi řidiči a současně bude zaručena vysoká úroveň služeb pro zákazníky," uvedl Sysel.

"Přísné lokální regulace pouze ochraňují malé skupiny taxikářů a nedovolují zákazníkům výběr způsobu přepravy po městě," dodal.

Dopravce bude muset mít příslušné živnostenské oprávnění a evidované vozidlo, řidič pak oprávnění řidiče taxislužby. Vozidlo pro komerční přepravu bude také označeno například nálepkou. Na rozdíl od klasické taxislužby s taxametrem a zřetelným označením taxi ale nebude moct využívat všech výhod pro taxislužbu, jako jsou stání pro vozidla taxi nebo přednostní pruhy pro městskou hromadnou dopravu a taxi.

Spor o podmínkách provozování Uberu v Česku vyvrcholil v minulých měsících. Začátkem října taxikáři v Praze na protest proti službám typu Uber tři hodiny blokovali pomalou jízdou dopravu v okolí ruzyňského letiště. Hodinu pak troubili a jezdili kolem budovy magistrátu.

Pro Uber v současné době jezdí v Praze zhruba 2000 řidičů.

 

Právě se děje

před 59 minutami

Praha najímá manažery Krupauera a Grosse pro přípravu koncertního sálu

Pražský magistrát uzavře manažerskou smlouvu se dvěma externími členy komise pro stavbu koncertního sálu na Vltavské, architektem Martinem Krupauerem a Martinem Grossem, který vlastní produkční společnost a zároveň je spoluzakladatelem Spolku pro výstavbu nového koncertního sálu v Praze. Do 30. června 2021 budou připravovat projekt, pro nějž nyní vzniká studie proveditelnosti. Manažeři mají pobírat odměnu 1600 korun za hodinu, součástí jejich práce budou studijní cesty kvůli sběru informací o obdobných stavbách. Celková cena za služby obou manažerů nepřesáhne dva miliony korun.

Praha chce na podobu nové filharmonie vypsat architektonickou soutěž, konkrétní rozhodnutí o stavbě padne na základě výsledků studie proveditelnosti. Zastupitelé nedávno schválili pořízení změny územního plánu. Stavba koncertního domu se sálem pro zhruba 2000 posluchačů by podle dřívějších odhadů měla stát přibližně čtyři miliardy korun, přesnější odhad vzejde ze studie. Budova filharmonie by mohla stát v roce 2032.

Zdroj: ČTK
Další zprávy