Tavené sýry v obchodech jsou v pořádku, zjistil rozbor

ČTK ČTK
3. 9. 2013 10:30
Potravinářská inspekce: Při výrobě nebyl použitý rostlinný tuk místo živočišného.
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: Aktuálně.cz

Brno - Zatímco loni nevyhovělo analýze Státní zemědělské a potravinářské inspekce devět vzorků tavených sýrů, letos se situace obrátila. Z dvaceti kontrolovaných byly všechny v pořádku, při výrobě nebyl použitý rostlinný tuk místo živočišného.

Informoval o tom Martin Štoll ze Státní zemědělské a potravinářské inspekce. Inspekce přistoupila ke kontrole tavených sýrů právě po negativní zkušenosti z loňska.

"Kontrolu jsme provedli v několika (obchodních) řetězcích a zaměřili jsme se na hledání výrobků, u kterých jsme v minulosti zaznamenali nedostatky. Také jsme vybrali výrobky privátních značek řetězců. Z dvaceti hodnocených bylo devět od tuzemských výrobců, deset ze zemí Evropské unie a jeden z Izraele," uvedl Štoll.

Laboratorní analýza zkoumala, zda je sýr vyrobený z živočišného tuku, tedy z mléka, nebo z tuku rostlinného. Zjišťoval se také profil triacylglycerolů, v nichž je přítomný rostlinný tuk. "Namátkou jsme provedli také senzorické hodnocení barvy, vůně, chuti, vzhledu, konzistence, plísní okem viditelných, mikrobiální změny a stavu obalu," doplnil Štoll. Ani v jednom případě nedošlo ke klamání spotřebitele či porušování jakosti.

Ústředně řízené kontroly, které se soustředí na konkrétní typ potraviny, se dělají průběžně a reagují na problematické oblasti. V minulých dnech to byla například kontrola medu v maloobchodě. "Jelikož tavené sýry letos uspěly, je pravděpodobné, že příští rok už podobnou akci dělat nebudeme," řekl Štoll. O dalších chystaných či probíhajících centrálně řízených akcích inspekce podrobnosti nesdělil.

 

Právě se děje

před 12 minutami

Disney bude od zaměstnanců vyžadovat očkování

Walt Disney Company se přidala k firmám, které od svých zaměstnanců začnou vyžadovat očkování proti nemoci covid-19. "Očkování je nejlepší nástroj, kterým můžeme celosvětovou pandemii dostat pod kontrolu a ochránit naše zaměstnance," vysvětlil agentuře AP mluvčí společnosti, jež provozuje zábavní parky, televize, filmová studia i vydavatelství.

Zaměstnancům, kteří dosud očkovaní nejsou, Disney poskytne 60 dnů na to, aby se nařízení přizpůsobili. Po dohodě s odbory rovněž firma oznámila, že očkování bude vyžadovat od všech budoucích pracovníků. Stejně jako Disney hodlají očkování od zaměstnanců vyžadovat firmy Walmart, Google, Facebook, Twitter, Uber, Lyft nebo noviny Washington Post. Podobné opatření, byť zatím ne plošně pro všechny pracovníky, zavádí i videotéka Netflix.

Zdroj: AP
Další zprávy