Vysoká krejčovina je opět in

Adam Junek
20. 2. 2006 0:00
Milán - Zraky celého světa jsou upřeny k severoitalskému Turínu, kde probíhají zimní olympijská klání.

Jen o několik kilometrů dál probíhá jiný šampionát - maratón módy. V Miláně totiž začal tradiční Fashion Week, na němž nejznámější italští návrháři v čele s Giorgiem Armanim či Donatellou Versace ukazují, co se bude nosit příští zimu.

Fanoušky módy ještě čekají přehlídky v Londýně nebo Paříži. Ti, co jsou ale ochotni za módní kreace zaplatit nejvíce, mají vrchol sezony už za sebou.

Mladá nadějná italská návrhářka Bianca Gervasiová představila svou kolekci v Miláně
Mladá nadějná italská návrhářka Bianca Gervasiová představila svou kolekci v Miláně | Foto: Reuters

Jedny šaty za desítky tisíc dolarů

Pařížská přehlídka "vysoké krejčoviny", tedy šatů, jejichž hodnota se počítá na desítky tisíc dolarů, už na konci ledna ukázala, co nejlepšího ze sebe jsou módní tvůrci schopni vydat.

V poslední době se zdálo, že designéři od "haute couture" ustupují. Některé přehlídky zrušila například značka Versace nebo Ermenegildo Zegna.

Počet módních domů, které smějí patřit do exkluzivního klubu "haute couture", se snížil v posledním půlstoletí z 25 na dvanáct. Z několika tisícovek zákaznic zbyly asi tři stovky těch, co jsou ochotny dát za jedny šaty 50 tisíc i více dolarů.

Přesto se právě "vysoká krejčovina" vrací do módy a návrháři opět do přehlídek "uměleckých děl" investují.

Největší část zákaznic je v arabském světě a mezi bohatou ruskou smetánkou. Ale i západní zákaznice se vracejí k drahým modelům.

Pařížské přehlídky největšího umění předním návrhářů často připomínají divadelní představení
Pařížské přehlídky největšího umění předním návrhářů často připomínají divadelní představení | Foto: People's Daily

Oblečení, jaké nikdo nemá

Dvakrát do roka například létá Američanka Monica MacFawn do Paříže za nákupy. "Je to mnohem lepší investice než do pret a porter. Nemůže se vám stát, že na večírku narazíte na stejně oblečené ženy," řekla britským The Times.

Navíc se dají jedinečné modely dědit, často si je také půjčují muzea na výstavy.

"Jak se všechno v módě vrací, je pro zákaznice velmi důležité mít něco opravdu originálního, a proto se vracejí k vysoké krejčovině," míní Yves Carcelle, šéf Louis Vuitton.

Ostatně jak tvrdí Ivana Trumpová: "Drahoušku, když si můžeš dovolit porsche, nebudeš přece jezdit ve volkswagenu."

Originální modely tvoří u velkých módních domů ani ne tři procenta z celkových miliardových obratů. Někteří návrháři však na ně vsadili více. Například Libanonec Elie Saab prodá ročně 150 originálních svatebních šatů a haute couture znamená pro něj více než sedmdesát procent byznysu.

Kilometry látky na molu

Připravit přehlídku originálních kreací není žádnou levnou záležitostí. Odhady hovoří asi o 1,3 milionu liber. Je třeba ušít 50 modelů, a na ty se spotřebují kilometry látek.

Na jediné šaty od Christiana Lacroixe bylo například třeba šest metrů šifonu, čtyři metry tylu, dva metry bílé krajky, deset metrů krepsaténu. Krejčí na nich pracovali dvě stě šedesát hodin.

K tomu ještě patřilo malé sáčko. Na to francouzský návrhář užil 2,6 metrů organzy, jeden metr šifonu, tři metry krepsaténu a dva metry krajky. Takové množství by vystačilo minimálně na pět kreací na běžné nošení, tak zvané pret a porter.

K vrcholům pařížských přehlídek patří kreace od Valentina
K vrcholům pařížských přehlídek patří kreace od Valentina | Foto: Morgen Post

Náklady na přehlídku vysoké krejčoviny se těžko někdy vrátí. "Jde spíš o marketinkový tah. Propagaci značky. A navíc, když matka vdává dceru, je ochotná investovat do svatebních šatů neuvěřitelné peníze, takže zcela opustit haute couture je nesmysl," tvrdí Carcelle.

 

Právě se děje

Další zprávy