V Jeseníku nahradí naftu zemní plyn

Petr Havel
18. 5. 2006 12:20
Jeseník - První čerpací stanice na zemní plyn (CNG) pro autobusy městské hromadné dopravy i pro širokou veřejnost byla dnes slavnostně otevřena v Jeseníku.
Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Stanici postavila a provozuje společnost Bonett a má v prvé řadě sloužit speciálně upraveným autobusům s pohonem na zemní plyn.

Podle generálního ředitele společnosti Václava Holovčáka má oproti klasickým pohonným hmotám CNG řadu výhod - minimálně zatěžuje životní prostředí a pro motoristy znamená značnou ekonomickou úsporu.

Cena zemního plynu je totiž v porovnání s benzinem či naftou zhruba padesátiprocentní. "Jestliže litr benzinu stojí dnes kolem 30 korun, cena kubického metru CNG činí zhruba patnáct korun," konstatuje Holovčák.

Z hlediska spotřeby odpovídá jeden litr benzinu jednomu kubickému metru zemního plynu.

ZDE si přečtěte, jak vidí alternativní paliva EU

Průkopníky budou autobusy

Otevření čerpací stanice na zemní plyn v Jeseníku by mělo podpořit rozvoj dopravy v Česku využívající toto alternativní palivo. "Jsem přesvědčen, že zejména pro město jako Jeseník, proslavené svým lázeňstvím a léčbou horních cest dýchacích, je ekologická doprava velmi důležitá," uvedl Holovčák.

V současné době bude v Jeseníku jezdit jeden autobus s pohonem na zemní plyn, do konce roku by měly přibýt další dva. Provozovatelem těchto autobusů je společnost Connex Morava, zemní plyn dodává Severomoravská plynárenská, a.s., partnerem projektu je město Jeseník.

V ČR existuje v současné době pouhých osm (ode dneška devět) stanic na zemní plyn. To je značný rozdíl například oproti sousednímu Německu, které buduje stovky čerpacích stanic pro CNG ročně a nedávno zprovoznilo na svém území již 600. stanici.

CNG, nebo LPG?

Brzdou pro využití zemního plynu v dopravě v ČR jsou zejména relativně vysoké vstupní investice. Problémem je také osvěta, neboť v ČR má laická veřejnost spojen pojem "plyn" v dopravě s využíváním propan-butanu (LPG).

Rozdíly mezi CNG a LPG jsou ale značné. Zatímco LPG je kapalný propan-butan, který se na čerpací stanice rozváží - stejně jako benzin - cisternami, CNG je stlačený zemní plyn, který k nim musí být přiveden potrubím, stejně jako třeba při vytápění domácností.

Investice do přestavby motoru na LPG činí zhruba 30 tisíc korun, v případě CNG jde o dvojnásobek. A chce-li investor postavit čerpací stanici, stačí mu v případě LPG půl milionu korun, v případě CNG musí počítat alespoň se čtyřmi miliony korun.

Další alternativa k ropě: vodík
Další alternativa k ropě: vodík | Foto: Reuters

Z dlouhodobějšího pohledu ale mluví pro zemní plyn ekologické, strategické i ekonomické argumenty. Oproti benzinu má například vyšší oktanové číslo, představuje tedy kvalitnější palivo, je šetrnější k motoru a má lepší mazací vlastnosti. CNG navíc neobsahuje žádné příměsi a pevné částice jako klasická ropná paliva. Oproti propan-butanu se zemní plyn započítává do obnovitelných zdrojů energie, stejně jako třeba biolíh či bionafta.

Kam směřuje EU

V EU v současné době fungují dva základní modely využití zemního plynu jako pohonné hmoty. Německý model, který sází na využití CNG v osobních automobilech, a francouzský model zaměřený zejména na nákladní vozy a autobusovou dopravu. Společnost Bonett hodlá v ČR aplikovat francouzský model.

Bonett chce přitom v ČR a na Slovensku postavit v průběhu nejbližších let desítky čerpacích stanic na CNG, zejména pro městskou autobusovou dopravu. "Současně s tím jsme schopni přestavět dalším zájemcům (magistráty, místní taxi, technické služby, pekárny, rozvozové služby, nemocnice apod.) jejich vozidla na CNG. Přestavba benzinových aut je zcela bez problémů," konstatuje  Holovčák.

 

Právě se děje

Další zprávy