Soud osvobodil makléře obviněné za manipulaci se sazbou LIBOR a spolčení s Hayesem

ČTK ČTK
27. 1. 2016 19:20
Porota londýnského soudu ve středu zprostila viny skupinu makléřů, obviněných ze spolčení s odsouzeným obchodníkem Tomem Hayesem. Ten byl loni v srpnu odsouzen na 14 let za manipulaci s klíčovou úrokovou mezibankovní sazbou LIBOR a stal se prvním odsouzeným v rámci celého skandálu.
Centrála Citigroup v Londýně.
Centrála Citigroup v Londýně. | Foto: Wikimedia Commons

Londýn - Londýnský soud zprostil viny skupinu makléřů, obviněných ze spolčení s odsouzeným obchodníkem Tomem Hayesem. Informovala o tom agentura Reuters.

Pět bývalých makléřů firem ICAP, RP a Tullett Prebon bylo zproštěno viny zcela a jeden makléř ICAP v jednom bodě obžaloby; druhý bod u něj bude porota ještě zvažovat. Je tak takřka u konce dosud nejdelší soud v případu manipulace s klíčovými sazbami.

Vyšetřovatelé obvinili šest makléřů, že spolupracovali s Hayesem a přesvědčovali své klienty, aby se podíleli na úpravě sazeb. Obhájci označovali obviněné za obětní beránky špatně organizovaného systému, nad nímž nebyl řádný dohled. Poukazovali také na to, že regulační orgány i politici věděli, že banky rutinně stanovují sazby LIBOR tak, aby to vyhovovalo jejich komerčním zájmům.

Pro Hayese 14 let

Bývalého zaměstnance americké banky Citigroup a švýcarské UBS Hayese loni v srpnu porota shledala vinným ve všech osmi bodech obžaloby. Odsouzený byl na 14 let. Vyšetřovatelé po celém světě z podobných manipulací obvinili 21 lidí a několik velkých světových bank a makléřských firem už na pokutách a vyrovnáních zaplatilo celkem asi devět miliard dolarů (224 miliard Kč).

Rozsáhlé manipulace s referenčními sazbami vyšly najevo v roce 2012. Velké banky v době finanční krize v letech 2007 až 2009 s tichým souhlasem vlád a centrálních bank hlásily nižší sazby, než za jaké si byly schopny půjčovat, aby jim nehrozily existenční problémy. Nedostatečné kontroly nad stanovováním sazby LIBOR a dalších referenčních sazeb v té době využívali i někteří obchodníci a další zaměstnanci bank k tomu, aby manipulovali se sazbami pro svůj osobní prospěch.

LIBOR je globálně využívanou sazbou, od níž se odvozují úroky pro značné množství soukromých i veřejných transakcí v řádu stovek bilionů dolarů. Vytvářela ji denně Britská bankovní asociace na základě informací, které obdržela od bank. Pod vlivem skandálu však úřady předloni rozhodly, že o agendu související s tvorbou sazby se bude starat burzovní společnost NYSE Euronext.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 8 minutami

Dálnice D1 na Benešovsku byla hodinu neprůjezdná, ve směru na Brno se srazila dvě auta

Dopravní nehoda u Trhového Štěpánova v úterý zhruba na hodinu zastavila provoz na dálnici D1 ve směru na Brno. Kvůli srážce nákladního a osobního auta byl přerušený provoz mezi sjezdem číslo 49 u Psářů a sjezdem číslo 56 u Soutic. Jeden člověk byl zraněn. Vyplynulo to z informací Národního dopravního informačního centra a krajských hasičů.

Nehoda na 56. kilometru uzavřela dálnici D1 kolem 6:30. Podle mluvčí středočeských hasičů Terezy Fliegerové narazilo osobní auto do nákladního. "Bylo tam nějaké lehčí zranění. Hasiči nikoho nevyprošťovali, ale poskytli předlékařské ošetření," uvedla Fliegerová. Provoz na dálnici byl podle Národního dopravního informačního centra obnoven kolem 07:30.

Na místě kromě hasičů zasahovali také policisté a záchranáři. "Zraněný byl ošetřen. Jeho zdravotní stav nevyžadoval převoz do zdravotnického zařízení, takže byl ponechán na místě," řekla mluvčí krajské záchranné služby Petra Effenbergerová.

Zdroj: ČTK
před 34 minutami

Írán zatkl opozičního novináře Zama, spolupracoval podle něj se zahraničními tajnými službami

Íránské revoluční gardy oznámily, že zatkly íránského novináře Rúholláha Zama, který využíval komunikační aplikaci, aby posílil disent. Informoval o tom zpravodajský web BBC. Zam žil podle médií v exilu v Paříži. Okolnosti jeho zadržení jsou nejasné.

Šestačtyřicetiletý Zam, který je synem reformního duchovního Mohammada Alího Zama, byl podle revolučních gard dopraven do Íránu v rámci komplikované tajné operace. O jeho zatčení informovala íránská státní televize s tím, že krok představuje vítězství nad západními tajnými službami. Podle revolučních gard dostával novinář pokyny a ochranu od zpravodajských služeb Francie, Spojených států a Izraele. Jeho zadržení íránské úřady připsaly moderním a inovativním technikám, který byly využity k "oklamání" zahraničních tajných služeb.

Zam v minulosti odmítl, že by spolupracoval se zahraničními zpravodajskými službami. Novinář spravoval populární protivládní zpravodajský kanál Amadnews, kterému íránské úřady připisují podněcování protestů v letech 2017-2018 po sporných prezidentských volbách. Web sdílel videa z protestů, nelichotivé informace o íránských politicích a na šifrované komunikační aplikaci Telegram měl web 1,4 milionu sledujících. Íránské úřady uvedly, že kanál podněcoval násilné povstání, a následně jej zablokovaly. Později ale web začal fungovat pod jiným názvem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy