Promiňte, že zlevňujeme, vzkázal Apple zákazníkům

dkl
7. 9. 2007 10:20
Telefon zlevní o celou třetinu UVNITŘ VIDEO
iPhone bude výrazně levnější
iPhone bude výrazně levnější | Foto: Reuters

San Francisco - Firma Steva Jobse znovu zaskočila celý technologický svět. Jen deset týdnů od představení své dlouho očekávané novinky iPhone snižuje její cenu o třetinu.

A hned den poté se za svůj krok firma omluvila. Ovšem nejen to. Steve Jobs nabídl těm, kdo si již "drahý" iPhone koupili, kompenzaci ve výši sto dolarů.

Nová cena je nižší o dvě stě dolarů.

"Chceme se zachovat správně vůči našim zákazníkům, kterých si vážíme. Omlouváme se, pokud jsme vás zklamali a uděláme vše, abychom naplnili vaše vysoká očekávání," řekl Jobs.

K tomu si šéf firmy nenechal ujít příležitost osobně představit zcela novou verzi hudebního přehrávače iPod.

Na velkolepé show pro vybrané účastníky ale Jobs důvod snížení ceny telefonu nevysvětlil. Přitom dle analytiků se prodával nad očekávání dobře. Přesto je tak nyní možné koupit iPhone s osmi giga paměti za 399 dolarů místo původních 599 dolarů.

Nenaložení akcionáři

Investoři si ale tento krok vyložili velmi negativně. A firmě to dali pocítit výrazným snížením ceny akcií. Ty ve středu zavíraly o pět procent slabší s tím, že většina tohoto propadu přišla během proslovu Steva Jobse.

Kromě levnějšího iPhone došla řada na iPod. Nová verze se částečně přibližuje telefonu, protože již také využívá dotykového displaye. Navíc má zabudovanou Wi-fi anténu, a bude možné tak i přes iPod mít přístup na internet.

Díky přístupu na síť bude možné přímo z internetového obchodu iTunes stahovat hudbu rovnou do přehrávače a nebude třeba užívat k mezikroku počítač.

Název nové řady je příznačný: the Touch ("dotek").

Nečekaná sleva

Změn se dle firmy dočká i nejmenší kousek řady iPod nano. Dostane větší display, aby bylo možné na něm sledovat videa.

Foto: Apple

Přesto nejdiskutovanější bylo právě snížení ceny iPhone, které vyvolalo otázky ohledně jeho skutečném úspěchu.

"Mám podezření, že prvních 750 tisíc se prodalo velmi rychle, pak ale prodeje výrazně klesly," říká pro NY Times analytik firmy Gartner Van Baker.

"Proto se rozhodli k tomuto agresivnímu kroku," dodává.

 

Právě se děje

Další zprávy