Přichází iPad 2. Jenže o to teď nejde. Jde o Jobse

Jan Kovalík
2. 3. 2011 8:35
Steve Jobs je mnohem víc než úspěšný ředitel společnosti. On je Apple.
Dokud prezentoval výrobky firmy Apple Steve Jobs, bylo vše v pořádku. Teď není
Dokud prezentoval výrobky firmy Apple Steve Jobs, bylo vše v pořádku. Teď není | Foto: Reuters

Praha - Apple představí ve středu novou generaci iPadů, ale Steve Jobs u toho nejspíš nebude (nakonec překvapil a na středeční premiéru přeci jen dorazil - obrázky tady). Muž, s nímž doslova rostou a padají výsledky (i akcie) firmy, znovu navštěvuje onkology.

Nezáleží na tom, jestli jste spokojený uživatel jednoho z produktů jablečné korporace, nebo zatvrzelý kritik této superúspěšné firmy. Steve Jobs ovlivnil váš život v obou případech.

Jako ředitel společnosti Apple prokázal, jak obrovský dopad má technologie na fungování světa, ve kterém žijeme.

Povedlo se mu to díky fenomenálnímu analytickému myšlení, pochopení všech aspektů internetu a jeho vývoje - a také díky geniálnímu obchodnímu talentu. Z pozice šéfa firmy, která vyrábí počítače, postupně změnil celá odvětví, kterým byl schopen nadiktovat nová pravidla a vydělat na nich miliardy dolarů.

Zrušte příkazovou řádku

V dobách, kdy technologická špička světa ovládala počítače pomocí textových příkazů různých programovacích jazyků, vsadil na grafické rozhraní, které se ovládá pomocí myši. Tehdy nejpřirozenější rozhraní, které dokázal technologický vývoj nabídnout.

Kvůli nejistotě, kterou byl celý počítačový a posléze internetový byznys obestřen, nedokázal o svém "průhledu do budoucnosti" přesvědčit vedení Apple a ze společnosti odešel. O několik let později se vrátil a dokázal, že ačkoliv jeho nápady působí radikálně a z pohledu investorů rizikově, v reálném světě vítězí. Jednoduše fungují.

V roce 2001 představil světu hudební přehrávač iPod a s ním internetový obchod s hudbou iTunes. O rok dříve sice uvedla víceméně identický přístroj na trh firma Creative, kdo si ale dnes na tenkrát revoluční MP3 přehrávač Nomad vzpomene?

Síla iPodu spočívala ve spojení s iTunes, tehdy naprosto neslýchaného obchodního modelu prodeje hudby. Nikdo jiný nedokázal přinutit vydavatele hudby snížit cenu skladby na 99 centů. Dnes se bez iTunes neobejde žádný z majoritních vydavatelských domů.

Prostě to funguje

Dalším z velkých milníků Jobsova působení v Applu bylo soustředění na koncového uživatele. V době, kdy velcí hráči IT branže spoléhali na korporátní zákazníky, přichází Jobs se svou mantrou "prostě to funguje" a srovnávací reklamní kampaní "Já jsem Mac, a já jsem PC". V době, kdy tisíce výrobců chrlí hardaware a software pro operační systém Windows, přichází Jobs s uzavřenou platformou - firma prodává svůj software pro svůj hardware, který - prostě funguje.

Apple pod Jobsovou taktovkou využívá všech nevýhod majoritního systému Windows, které v očích drtivé většiny uživatelů "padají, jsou plné virů, nespolehlivé a pomalé". Daří se mu Mac prodávat jako chytré řešení, které je oproti PC navíc designově strhující.

Mobil, který chce každý

V roce 2007, kdy Apple přichází s telefonem bez tlačítek a s vlastnostmi osobního počítače, Jobs redefinuje způsob, kterým svět vnímá mobilní telefon. Stejným způsobem, jakým obchod iTunes změnil hudební byznys, přichází s novými pravidly pro mobilní operátory. Sází na výjimečnost svého přístroje, kterému se musí podřídit zaběhlí hráči mobilního byznysu. A ti poslouchají.

S dalšími generacemi iPhonu nejen v Americe, ale v celém světě, Apple následují všichni výrobci mobilů. Žádný z nich si najednou nemůže dovolit nemít dotykový displej. A stejně jako s iTunes přichází Apple jako první také s internetovým obchodem AppStore, kde si lidé mohou koupit aplikace za pár centů. V době, kdy Google otevírá svou obdobu v podobě Android Marketu, nabízí AppStore už stovky tisíc programů.

Zapomeňte na myš

Tři roky po premiéře iPhonu přichází Jobs s tabletem iPad, víceméně zvětšeným iPhonem, ovšem s menším počtem funkcí než verze iPhonu, který se v té době prodává.

A znovu se mu daří udávat takt veškeré konkurenci. Technologie je už dál a ovládání počítače pomocí myši najednou působí nepřirozeně. Nic na tom nemění fakt, že Apple s uvedením tabletu (stejně jako s MP3 přehrávačem ) předběhla konkurence, přesněji Microsoft. Jenže ten nový přístup k počítači nedokázal lidem "prodat".

Teď přichází Apple s novou generací iPadů. Jenže víc než nové schopnosti přístroje se fanoušci Apple ptají na důležitější otázku: co bude se Stevem Jobsem?

A ačkoliv může otázka v kontextu Jobsova léčení na onkologii znít příliš cynicky, hlasitě se ptají i lidé přímo z Applu: co bude s naší firmou, až tu Steve Jobs nebude?

 

Právě se děje

Další zprávy