"Idolem v modelu Levi's 501 byl například James Dean. Ale kdo ho z dnešních mladých zná?" ptají se módní experti.
Mladí si podle nich raději obléknou oblečení podobné tomu, co nosili jejich prarodiče, než aby nosili totéž, co jejich otcové a matky.
A výsledky prvního čtvrtletí letošního roku výrobce "levisek" tento trend potvrzují. Zatímco v loňském srovnatelném období se tržby vyšplhaly nad miliardu dolarů, za první tři měsíce letošního roku jim k této hranici chybělo 40 milionů.
Levní válcují tradici
Podobnému ústupu ze slávy čelí i další výrobci tradičních značek, jako jsou Wrangler nebo Lee. Z vítězného tažení se naopak těší levné módní řetězce, jako H&M, Gap nebo Zara. Jejich džíny kopírují módní trendy a jsou cenově dostupné. Navíc se sortiment v těchto obchodech rychle obměňuje.
Oproti tomu jsou "pět set jedničky" pořád stejné.
Celkově se ročně prodají necelé dvě miliardy džínových kalhot. A tento počet roste zhruba o procento až dvě každý rok. Tržby však tento růst nenásledují právě kvůli levným produktům v oděvních řetězcích. Udržují se tak stabilně zhruba na 55 miliardách dolarů.
Ještě v roce 1996 měl na celkových "džínových tržbách" Levi Strauss podstatný podíl. Tehdy totiž dosáhl rekordního obratu, konkrétně 7,1 miliardy dolarů. Teď se jeho roční tržby pohybují okolo čtyř miliard.
Problémem tradičních značek je v souboji s řetězci cena. Jde o klasický výrobek, který je drahý a zároveň nenásleduje módní trendy. Nekoupí si jej ani zákazník toužící po luxusu, který chce být "trendy".
Džíny "voní" i návrhářům
Tuto nálepku naopak mají například džíny Diesel. Jejich průměrná cena se díky oblibě, kdy tyto kalhoty oblékají často i hvězdy showbyznysu, šplhala v posledních letech vzhůru. Před pěti lety nebyla ani na 100 eurech, dnes se prodávají za zhruba 150 eur.
Na původně kovbojské kalhoty sázejí ve stále větší míře i módní návrháři z nejvyšší ligy. "Vždyť 85 procent lidí na ulici má na sobě džíny. Klasické sako si dnes pořídí málokdo, ale po riflích se jen zapráší," řekl Stefano Gabbana.
Se svým společníkem ve značce Dolce&Gabbana vsadili na velmi použitý vzhled kalhot, často vypadají, že drží jen silou vůle. Letošní pánská kolekce byla poněkud umírněnější.
Podobnou strategii volí i Diesel. Tato značka vítězí u mladých i tím, že ji rodiče rozhodně v mládí nosit nemohli - italský výrobce má za sebou o něco delší než desetiletou historii.