Komiks a distribuce: hit vydavatelů

Adam Junek
14. 2. 2006 0:00
New York - Nepřirozeně svalnatá těla a obrovské modré oči dokáží vydělat. Alespoň podle tvrzení velkých nakladatelství.

V poslední době totiž řada z velkých nakladatelů knih vsadila na japonský komiks zvaný "manga". Na rozdíl od běžných knih se prodává stále lépe a jako jeden z mála druhů literatury si připisuje podstatný růst.

"Když pomineme trháky, jako je Harry Potter či podobné bestsellery, knižní průmysl je velmi pomalu rostoucí odvětví," citoval server New York Times Andrewa Webera, viceprezidenta velkého amerického knižního domu Random House.

Giganti prohráli se slabším soupeřem

Právě proto se nedávno ve středu zájmů velkých nakladatelů ocitlo malé vydavatelství Tokyopop v Los Angeles. To je totiž největším americkým vydavatelem anglicky psaných manga komiksů.

Zájem projevily takové "těžké váhy" odvětví jako Time Warner Book Group, Random House nebo Simon & Schuster. Vítězem v soutěži o spolupráci se ale stala středně velká Perseus Books Group.

A proč? Protože se o distribuci knih stará sama. V loňském roce se totiž součástí skupiny stal největší nezávislý distributor ve Spojených státech Client Distribution Services.

To je ostatně druhý trend patrný v knižním byznyse. Nakladatelství se vracejí k modelu, kdy knihy distribuují sama a nabízejí distribuční služby i konkurenci.

"O distribuci se teď vydavatelství perou skoro tak jako dřív o autory," míní David Steinberger z Persea.

Investice bez rizika

"Jde o úsporu nákladů. Vše se řeší z jedné centrály, jedná se v zásadě o malou investici s nízkým rizikem. Oproti tomu, když se spojí jen dvě vydavatelství bez distribuce, mají sice dvakrát více editorů, ale ti jen jednoduše přečtou a jsou schopni publikovat jen dvakrát více knih, tam žádná úspora není," vysvětluje Steinberger.

Velké domy původně na konci minulého století od distribuce utíkaly. Random House tak například zrušil tuto svou divizi poté, co jej koupila německá mediální skupina Bertelsmann v roce 1998.

O pár let později se k ní ale rychle vrátil. Do tohoto "comebacku" investovala firma sto milionů dolarů. Nyní odhaduje, že za minulý rok jen za distribuci utržila sto padesát milionů.

 

Právě se děje

Další zprávy