Japonsko:Automobilky aktivnější v cizině

Marek Odstrčilík
31. 7. 2006 9:16
Tokio - Japonské automobilky vyrobily v uplynulém finančním roce poprvé v historii více vozů v zahraničních továrnách než v domácích závodech.

Asociace japonských výrobců automobilů uvedla, že zahraniční produkce japonských automobilek se ve finančním roce končícím v březnu zvýšila o 10,6 procenta na 10,93 milionu vozů.

Domácí výroba přitom podle dřívějších údajů dosáhla 10,89 milionu vozů, píše agentura AP.

Japonské automobilky nyní zvyšují své tržní podíly ve Spojených státech a dalších klíčových regionech, protože zájem o jejich vozy s nízkou spotřebou roste kvůli stoupajícím cenám pohonných hmot.

A zisky rostou

Spolu s tržními podíly rostou japonským výrobcům automobilů také zisky.

Druhá největší japonská automobilka Nissan Motor zvýšila v prvním finančním čtvrtletí končícím v červnu zisk o 4,2 procenta a její menší konkurent Honda Motor dokonce o 30 procent.

Největší japonský výrobce automobilů Toyota Motor zveřejní čtvrtletní výsledky v pátek.

Hospodaření japonských firem ostře kontrastuje s výsledky amerických automobilek General Motors a Ford Motor, které byly v období od dubna do června ztrátové.

Společnosti GM a Ford zápasí s klesajícím podílem na domácím trhu a s vysokými náklady na suroviny, zdravotní péči a penze.

Provádějí proto rozsáhlá restrukturalizační opatření, včetně propouštění zaměstnanců a uzavírání továren.

Minulý rok - na jedničku

Ono vůbec téměř všem japonským automobilkám se v loňském roce nebývale dařilo.

Po japonských autech je totiž stále silná poptávka, a to kvůli jejich spolehlivosti a nízké spotřebě. Zvlášť nyní s roustoucími cenami ropy je tato vlastnost pro zákazníky důležitá.

Největší japonský výrobce automobilů Toyota Motor zvýšil loni produkci klíčové značky Toyota o 9,5 procenta na 7,36 milionu vozů. Celková výroba společnosti pak stoupla o 9,1 procenta na rekordních 8,23 milionu vozů.

Toyota výsledky svého hospodaření oznámí 10. května a podle svých slov očekává rekordní zisk. Firmě se totiž podařilo snížit náklady a byla úspěšná ve svých investicích.

Nissan míří do Ruska

Druhá největší japonská automobilka Nissan Motor zvýšila celoroční provozní zisk na rekordních 871,84 miliardy jenů (174 miliard korun).

Po úspěšném roce si navíc automobilka naplánovala expanzi. Míří do Ruska. Závod má vzniknout nedaleko Petrohradu a provoz by měl zahájit v roce 2009. Zaměstnávat bude zhruba 750 lidí. Automobilka hodlá do továrny s roční kapacitou až 50 tisíc vozů investovat 200 milionů dolarů.

Hlavě díky prodeji v USA vzrostl japonské automobilce v prvním čtvrtletí zisk téměř o 30 procent na 143,4 miliardy jenů (27,6 miliardy korun). Honda tak prodala ve čtvrtletí celkem 896 000 vozů.
Hlavě díky prodeji v USA vzrostl japonské automobilce v prvním čtvrtletí zisk téměř o 30 procent na 143,4 miliardy jenů (27,6 miliardy korun). Honda tak prodala ve čtvrtletí celkem 896 000 vozů. | Foto: Reuters

Úspěchem se už dlouhodobě chlubí další z japonských výrobců. Prodej automobilky Honda roste již sedm let. Za loňský rok prodala 3,39 milionu vozidel, což byl meziroční nárůst o 4,6 procenta.

V Severní Americe se prodej zvýšil o 6,8 procenta a v Evropě o devět procent, v Japonsku však o 2,2 procenta klesl. Na ostatních trzích prodej aut vzrostl o 14,2 procenta.

Zisk Hondy stoupl v loňském fiskálním roce o 22,8 procenta na rekordních 597 miliard jenů (118,7 miliardy korun).

Mitsubishi - velké překvapení

Největším překvapením loňských výsledků japonských firem byl kousek, který provedla Mitsubishi. Hospodařila totiž v uplynulém finančním roce končícím v březnu s provozním ziskem 6,78 miliardy jenů (1,35 miliardy korun) ve srovnání s předchozí ztrátou 128,5 miliardy jenů.

Provozní zisk Mitsubishi Motors překvapil valnou část analytiků, kteří očekávali v průměru ztrátu 9,1 miliardy jenů. Firemní prognóza provozní ztrátu odhadovala dokonce na čtrnáct miliard jenů.

Automobilce Mitsubishi se dařilo zvyšovat prodej na domácím trhu díky novým modelům. Ve Spojených státech však poptávka po jejích automobilech klesala téměř ve všech měsících uplynulého finančního roku. Společnost doufá, že její prodej v USA letos podpoří rozšíření nabídky.

 

Právě se děje

Další zprávy