Izrael investuje do elektroaut. Chce skončit s ropou

gaz
21. 1. 2008 15:00
Ropa financuje teror, říká izraelský prezident
Elektromobil EV1 od firmy General Motors.
Elektromobil EV1 od firmy General Motors. | Foto: Wikimedia Commons

Tel Aviv - Izrael se hodlá zbavit své závislosti na ropě a arabských státech, které ji vyvážejí. Bude mohutně investovat do vozů na elektrický pohon.

Podle listu Financial Times schválil Tel Aviv postavení celostátní sítě stanic pro dobíjení baterií do elektromobilů. Půl milionu by jich mělo začít fungovat již v průběhu roku a půl.

Soukromá firma Project Better Place, která stavbu financuje, již má k dispozici 200 milionů dolarů (3,5 miliardy korun), dost na to, aby se celá věc dala do pohybu. Pilotní projekt začne v Tel Avivu ještě letos. Roku 2010 již má projekt fungovat masově.

Slunce je demokratické, Arabové ne

Velký propagátor "elektropump", izraelský prezident Šimon Peres, se netají tím, že cíle Izraele jsou nejen ekonomické a ekologické, ale také politické.

"Dva největší problémy dneška jsou ropa a teror," citovaly Financial Times Perese. "Ropa je největší znečišťovatel a velký sponzor teroru."

Sluneční energie je demokratická, říká Peres.
Sluneční energie je demokratická, říká Peres. | Foto: Reuters

Místo na ropu se tak Izrael chce soustředit na podporu sluneční energie.

"Státy produkující ropu jsou špatnou imitací demokracie. Slunce je tu stále, je demokratické, přátelské a neznečišťuje," dodal izraelský prezident. "Během jedné dekády nebudeme ropu potřebovat."

Project Better Place vypočítal, že pokud by všech 5 milionů izraelských aut jezdilo na elektrický pohon, stačilo by pro jejich celoroční energetickou spotřebu postavit solární elektrárny za 5 miliard dolarů (90 miliard korun).

Půjde o přelom?

Podle časopisu Time je projekt čerpacích elektrostanic, který má stát celkem 1 miliardu dolarů (17,8 miliardy korun), inovativní v tom, že se nesoustředí na samotná auta, ale na vybudování infrastruktury, která je bude "krmit".

Právě její neexistence je největším problémem, se kterým se propagátoři aut na elektrický pohon všude potýkají.

Na jedno dobití baterie elektromobil většinou neujede více než 200 km a jejich dobíjení je časově náročné.

"Je skvělé vlastnit elektrické auto, ale jeho používání je omezeno, pokud si ho můžete dobít pouze doma," poznamenává k tomu Caroline Öhrn z institutu Business Venture Research.

Levné elektroauto

Půl milionu stanic bude k dispozici lidem, kteří se nevydají dále než do blízkého okolí. Pro ty ostatní bude k dispozici 200 stanic, kde se baterie nebudou dobíjet, ale rovnou vyměňovat.

Autobaterie si motoristé nebudou kupovat, ale jen pronajímat.

Tím se podle zakladatele Project Better Place Shaie Agassiho sníží i cena samotného elektromobilu, která by se ve výsledku neměla příliš lišit od běžného vozu.

Z Tel Avivu je to do Jeruzaléma 70 km, pro elektromobil žádný problém.
Z Tel Avivu je to do Jeruzaléma 70 km, pro elektromobil žádný problém. | Foto: Aktuálně.cz

O "bateriových balíčcích", které by si pořizovatelé elektroaut předpláceli, již Agassi jedná s automobilkou Renault-Nissan.

Renault chce začít masově vyrábět auta na hybridní pohon již roku 2010 a stoprocentní elektromobily o rok později.

Zastavíme se až v Číně

V pondělí o celém projektu se zástupcem automobilky Carlosem Ghosnem jednal izraelský premiér Ehud Olmert. Před týdnem izraelská vláda v paralelní iniciativě jednomyslně schválila úlevy na daních pro ekologická auta. Nejméně budou platit právě elektromobily.

Podle Agassiho bude Izrael jen začátek, kde se celá strategie vyzkouší. Investoři už pošilhávají po dalších zemích, zejména po Číně.

"V Číně by to fungovalo ještě lépe. Jejich znečištění je zabíjí a nás také," citoval Time Idana Ofera, jehož společnost Israel Corp do projektu investovala 100 milionů dolarů. 

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Celosvětové kapacity pro výrobu jaderné energie je zapotřebí do roku 2050 zdvojnásobit, uvedla IEA

Celosvětové kapacity pro výrobu jaderné energie je zapotřebí do roku 2050 zdvojnásobit, aby se podařilo dosáhnout uhlíkové neutrality. Uvedla to Mezinárodní agentura pro energii (IEA) v dnešní zprávě. Růst produkce jaderné energie by měl rovněž pomoci nynějším snahám vlád posílit energetickou bezpečnost snížením závislosti na dovozu fosilních paliv.

"Odchod energetického sektoru od fosilních paliv může být díky jaderné energii rychlejší a bezpečnější," uvedla IEA. "V dnešní globální energetické krizi se snižování závislosti na dovozu fosilních paliv stává prioritou při zajišťování energetické bezpečnosti. Neméně důležitá je klimatická krize," dodala. K dosažení uhlíkové neutrality je podle IEA zapotřebí do roku 2050 zvýšit kapacity pro výrobu jaderné energie na 812 ze současných 413 gigawattů.

Agentura rovněž upozornila, že téměř dvě třetiny jaderných elektráren jsou nyní starší než 30 let a že produkce jaderné energie ve vyspělých ekonomikách by do roku 2030 mohla klesnout o třetinu. Podle šéfa IEA Fatiha Birola nyní nicméně nastaly podmínky k většímu využívání jaderné energie.

"Vzhledem k dnešní globální energetické krizi, prudce rostoucím cenám fosilních paliv, problémům v oblasti energetické bezpečnosti a ambiciózním klimatickým závazkům věřím, že jaderná energie má unikátní příležitost pro návrat," uvedl Birol. "Nová éra pro jadernou energii ale není v žádném případě zaručena. Bude záviset na tom, zda vlády uskuteční kroky k zajištění bezpečnosti a udržitelnosti provozu jaderných elektráren v příštích letech," dodal.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Nárůsty nakažených covidem se drží nad tisícovkou, ve středu přibylo 1156 nákaz

Nárůsty nakažených covidem se drží nad tisícovkou, ve středu přibylo 1156 nákaz, asi o 500 víc než před týdnem. Počet hospitalizovaných stoupl na 179.

Zdroj: ČTK
Další zprávy