Euro přežije navzdory skepsi, řekl průzkum top manažerů

Karel Toman
19. 7. 2011 11:50
V Česku je pesimismus ohledně slábnoucí role Evropy větší než jinde, tvrdí KPMG
Na nejmenších mincích v hodnotě jeden, dva a pět centů najdete tatranský štít Kriváň.
Na nejmenších mincích v hodnotě jeden, dva a pět centů najdete tatranský štít Kriváň. | Foto: Reuters

Praha - Skoro jedna čtvrtina (přesně 23 procent) vrcholových manažerů v Evropě a na Blízkém východě má pochybnosti o budoucnosti jednotné evropské měny.

V České republice si tím, zda euro ve své stávající podobě přežije příštích pět let, není jistá dokonce rovná třetina vysoce postavených manažerů (33 procent).

Vyplývá to z aktuálního průzkumu celosvětové sítě poradenských společností KPMG nazvaného Jak uspět v měnícím se světě.

Evropa ztrácí význam

Skepse respondentů je znát i v hodnocení pozice Evropy jako ekonomické a politické velmoci. I v tomto ohledu vládne v Česku větší pesimismus než jinde.

Podle téměř dvou třetin všech dotázaných (64 procent) totiž Evropa postupně ztrácí na významu a její postavení bude v horizontu dalších desetiletí klesat. V České republice tento názor zastávají dokonce skoro tři čtvrtiny respondentů (73 procent).

Přesto mezi vrcholovými manažery celosvětově převažuje názor, že euro současnou krizi přečká a navzdory ekonomickým i politickým problémům starého kontinentu bude existovat i v roce 2016.

V regionu Evropa a Blízký východ tento názor zastává 64 procent manažerů, v Česku vidí osud eura pozitivně 58 procent oslovených.

Celých 13 procent dotázaných nemá na budoucnost jednotné evropské měny vyhraněný názor, což je podle KPMG u vysoce postavených manažerů překvapující.

Většina manažerů v průzkumu uvedla, že výrazně vnímá pokračující přesun sil směrem k rozvíjejícím se trhům.

Utahování opasků by mělo teprve začít

"V rámci globálního růstu by posilování rozvíjejících se trhů mohlo Evropě pomoci," říká Jan Žůrek, řídící partner společnosti KPMG Česká republika. Připouští však, že pokud bude chtít Evropa uspět, musí zásadně změnit svůj přístup.

"Měla by se naučit žít střídměji, více zvažovat efektivitu a úspory. Změny se tak patrně nevyhnou ani jednotné evropské měně, ani formě poskytování dotací v eurozóně," dodal.

Převážná část respondentů průzkumu napříč zeměmi a hospodářskými odvětvími je zároveň znepokojena nedávným zvýšením cen ropy a ostatních komodit. Celých 60 procent z nich se domnívá, že dramatický růst cen zpomalí hospodářské oživení.

Více než polovina dotázaných (51 procent) průzkumu považuje za klíčové snížení nákladů své společnosti tím, že změní strukturu jejích obchodních aktivit. V Česku to za podstatné označilo 45 procent respondentů.

"Dosud se společnosti většinou soustředily na osekávání svých provozních nákladů," komentuje výsledky Jan Žůrek a dodává: „To už ale nestačí. Firmy musí jít hlouběji do své struktury, aby dokázaly v období dalšího ekonomického růstu generovat větší zisk při zachování stávajících nákladů. Jinými slovy, aby bylo více muziky za stejné množství peněz."

Čeští manažeři znovu objevují svého zákazníka

V jednom se ale šéfové tuzemských firem od celkových výsledků průzkumu liší. Za nejpodstatnější považují schopnost přizpůsobit se změnám chování zákazníků, na což se soustředí celých 63 procent z nich. Zatímco v souhrnných výsledcích byla tato oblast označena pouhými 24 procenty dotázaných.

Z průzkumu tak podle KPMG vyplývá, že české firmy aktuálně řeší, jak navýšit své prodeje bez větších investic, a snaží se lépe porozumět stávajícím zákazníkům a jejich dynamicky se měnícímu chování.

Mezi další priority českých firem patří využití vlastních dat k efektivnějšímu strategickému plánování (tuto oblast označilo 39 procent manažerů).

Průzkum s názvem Jak uspět v měnícím se světě realizovala celosvětová síť poradenských společností KPMG mezi více než 1 500 generálními a finančními řediteli firem z 22 zemí Evropy a Blízkého východu. Průzkum monitoruje priority zástupců více než 15 sektorů v následujících šesti měsících.

 

Právě se děje

Další zprávy