Drahý alkohol lidé nechtějí, odcházejí i z fast foodů

Veronika Skálová Veronika Skálová
22. 10. 2009 15:54
Fast foody začínají pociťovat opad zájmu, zisky jim ještě rostou díky nízkým cenám potravin.
Tržby už rychlému občerstvení klesají. Lidé si tolik nedopřávají.
Tržby už rychlému občerstvení klesají. Lidé si tolik nedopřávají. | Foto: Reuters

Praha - Raději instantní jídlo než to z fast foodu a drahý alkohol jen velmi zřídka. Přístup lidí ke stravování se v krizi zkrátka mění, šetřit se snaží i na jídle. Dokazují to výsledky společností z této branže.

I když nejsou na tom všichni stejně. Oblíbený řetězec restaurací s rychlým občerstvením McDonald's pocítil ve třetím čtvrtletí zvýšení tržeb o 2,5 procenta. Jeho zisk stoupl o šest procent, ale hlavní zásluhu na tom měly hlavně vnitřní úspory a pečlivá kontrola nákladů.

Ovšem odborníci varují, že i na společnost se žlutým M ve znaku brzy dojde. Ani levné rychlé občerstvení nebude v zemích s rostoucí nezaměstnaností dostatečně levné.

Na tržbách už to pocítil konkurent McDonald's, společnost Yum! Brands, která vlastní mimo jiné řetězce KFC, Pizza Hut a Taco Bell. Ve třetím čtvrtletí sice zisky skupiny meziročně vzrostly o 18 procent, ale tržby o 60 milionů dolarů klesly. K nárůstu zisku pomohly Yum! Brands hlavně její čínské pobočky, ale také výrazné snížení nákladů.

Američané totiž o restaurace KFC a Pizza Hut ztrácejí zájem. Prvně jmenovaným klesly tržby o šest procent, fast foodu specializovanému na pizzu dokonce o třináct procent.

Oběma gigantům na poli rychlého občerstvení výrazně pomohl i pokles cen potravin, který je udržel v zisku.

Nescafé, Maggi a čokolády se drží

Stabilní úspěch oproti tomu mají instatní potraviny nebo čokolády z továren největšího potravinářského koncernu světa. Švýcarský kolos Nestlé letos za devět měsíců zvýšil své tržby o 3,6 procenta a naplnil tak odhady analytiků.

Nestlé, které vyrábí například instantní kávu Nescafé, čokolády nebo sortiment značky Maggi, také zvýšila objem prodeje přibližně o procento. Kurzové výkyvy však její tržby poslaly o 5,2 procenta níže než před rokem.

Drahý alkohol lidé nechtějí

Už hůře si vedl francouzský výrobce vodky Absolut, whisky Jameson Irish či rumu Havana Club. Společnost Pernod Ricard, pod níž všechny tyto značky spadají, pocítila ve čtvrtletí propad tržeb o šest procent na 1,65 miliardy eur.

Souvislost vidí vedení společnosti jednoznačně v hospodářské krizi. V celé Evropě například klesl prodej od července do září o 18 procent.

Prodej patnácti strategických značek klesl celosvětově o pět procent co do hodnoty, o devět pak v objemech. V ekonomikách, které krize postihla nejvíc byl velmi slabý hlavně odbyt šampaňského značek Mumm a Perrier-Jouet.

A na období od října do prosince očekává Pernod Ricard ještě horší výsledky.

 

Právě se děje

Další zprávy