Děti v USA tloustnou. Ze škol zmizí Cola

Adam Junek
5. 5. 2006 0:00
New York - Stop dětské obezitě! Otřepaný slogan ale nekřičí zastánci zdravé výživy ale ikony sladkých nápojů, Coca-Cola PepsiCo. a Cadbury Schweppes.

Největší výrobci nápojů na světě se dobrovolně zavázali, že stáhnou přeslazené výrobky z automatů na základních a středních školách. Děti tak nebudou pít koly ale jen vodu, různě ochucená mléka a ovocné nápoje.

Firmy reagují na iniciativu Americké asociace srdce a charitativní organizace bývalého prezidenta Billa Clintona, která bojuje proti dětské obezitě. Ty stanovily pravidla, jaké nápoje by měly děti dostávat. Ze škol mají podle nich zmizet nejen sladké nápoje, ale také nezdravé čokoládové tyčinky a podobné pamlsky.

"Je to velmi důležitý krok k tomu, aby americké děti prožily zdravější život," citovaly Financial Times exprezidenta Clintona. "Tyto společnosti uznávají, že dětská obezita je problém a je ji třeba řešit."

Nová pravidla zasáhnou asi 35 milionů školáků. Automaty s nápoji totiž jsou v zásadě na každé střední škole a na více než čtyřech pětinách škol základních.

Děti tloustnou

K boji proti dětské obezitě vedou různé organizace alarmující statistiky. Asi osmnáct procent amerických chlapců a jen o dvě procenta méně dívek trpí nadváhou. Za pět let se tato čísla vyšplhala na současnou úroveň z necelých čtrnácti procent.

  • Tlouštíků přibývá - čtěte ZDE

K obřím firmám se přidala i Americká asociace výrobců nápojů. Tím pádem je pokryto 87 procent výrobků, které jsou dodávány do škol. Odborníci doufají, že zbylí producenti budou příkladu větších konkurentů rychle následovat.

Naše děti takto nesmějí dopadnou, souhlasí i výrobci sladkých nápojů
Naše děti takto nesmějí dopadnou, souhlasí i výrobci sladkých nápojů | Foto: Reuters

"Jistěže budou. Nikdo nemůže tuto dohodu totiž brát na lehkou váhu," míní Susan Neelyová, šéfka asociace nápojářů.

Ne všechny ale dohoda uspokojuje. "Je to dobrý první krok, ale nejde dostatečně daleko," tvrdí na serveru Mail&Guardian Ann Cooperová, která řídí program výživy na školách v kalifornském Berkley.

Ústupky ano, ale...

Podle ní by se omezení prodeje mělo týkat také ochucených vysokokalorických mléčných nápojů nebo energetických drinků.

Tak daleko však už nápojáři jít nechtějí. "Náš energetický nápoj má poloviční počet kalorií než většina těch, co mají děti k dispozici ve školách, a navíc jim dodává energii," brání se Mary Dohertyová, mluvčí společnosti Gatorade, součásti koncernu PepsiCo.

Nově dohodnutá omezení budou zavedena na všech školách nejpozději do roku 2010.

 

Právě se děje

Další zprávy