Češi u Gatese: Je tu znát i nervozita

Miroslav Čepický
17. 6. 2006 8:33
Praha, Redmond - V centrále Microsoftu vzbudilo prohlášení Billa Gatese, že opouští softwarový svět, dvojí reakci: hrdost i lehkou nervozitu.
EU má říci, zda dostane Microsoft obří pokutu.
EU má říci, zda dostane Microsoft obří pokutu. | Foto: Reuters

Patří mezi pár vyvolaných ve světové počítačové branži: Češi pracující přímo pro nejbohatšího člověka světa Billa Gatese. Deníku Aktuálně.cz exkluzivně popsali, jak vnímají oni i desítky dalších pracovníků Microsoftu v centrále firmy v americkém Redmondu šéfův odchod. Gatesovo prohlášení o konci jeho softwarové kariéry.

Přečtěte si: Gates odchází, co bude s Microsoftem

"Co já vím, tak většina lidi, se kterými jsem hovořil, mi řekla, že jsou hrdí a pyšní na to, co Gates udělal. Je dobré, že člověk s tolika penězi má zájem o dění kolem sebe. Pokud povede nadaci s takovým nasazením, jako vedl Microsoft, tak by mohl výrazně pomoci," řekl Aktuálně.cz softwarový inženýr David Pokluda.

Prezident Nigérie Olusegun Obasanjo a šéf Microsoftu Bill Gates spolu hovoří na Světovém ekonomickém fóru v Davosu
Prezident Nigérie Olusegun Obasanjo a šéf Microsoftu Bill Gates spolu hovoří na Světovém ekonomickém fóru v Davosu | Foto: Reuters/S.Derungs

Do člověka, který po Gatesovi převezme roli hlavního softwarového architekta, tedy do Raye Ozzieho, vkládají všichni velké naděje, ačkoliv pracuje ve firmě teprve druhý rok. "Vypadá jako velmi aktivní, nesmírně schopný a energický člověk," popisuje ho Pokluda.

Navenek klid, ale...

V Americe se "nenosí" otevřeně komentovat  střídání šéfů ve firmě jinak než optimisticky. Ani v Microsoft to není jiné. Přesto je v Redmondu cítit něco, co jeden z dalších Čechů pracujících pro Microsoft nazývá divnou náladou. "Samozřejmě všichni navenek říkají, že to je skvělá zpráva. Ale lidi jsou také nervózní. Bojí se toho, že s odchodem zakladatelů převezmou postupně kormidlo ekonomové, které bude zajímat výhradně cena akcií," uvedl tento Čech pod podmínku, že může zůstat v anonymitě.

Výhodou Microsoftu byl podle něj do nynějška fakt, že neopouští ani projekty, které nemusí ekonomům dávat okamžitý smysl. Nevzdává se příležitostí, které se zdají zprvu prohrané - kdysi internetu, dnes vyhledávání a on-line reklamy. "Jde o to, aby se nezačalo zbytečně šetřit a aby nezačali odcházet kvalitní lidé s vizemi," dodal Čech.

Petr Slavík, další z Čechů ve službách Billa Gatese, říká, že jeho první reakcí byla věta: Měl to udělat už dávno. "Já mít tolik peněz, tak by mě do práce nikdo nedostal," prohlásil v nadsázce a s úsměvem. "Jako zaměstnanci to bereme tak, že se nic nemění. Bill odchází na poloviční úvazek až za dva roky a i poté se bude podílet na důležitých rozhodnutích," už vážně glosuje Gatesův poslední krok.

Utraťte miliardu! To není legrace

"Na utracení miliardy dolarů je třeba spoustu energie a času, má-li z toho být maximální užitek," doplňuje Jan Kotas, další z českých inženýrů Microsoftu.

"Můj současný manažer byl před několika lety s manželkou zubařkou na několikaměsíční misi v Africe, kde zadarmo opravovali dětem zuby a učili je, jak pečovat o chrup. Jeden z mých spolupracovniků právě ve středu oznámil, že odchází pracovat pro Mezinárodní červený kříž. V Microsoftu takové zprávy nikoho nepřekvapí, patří to k místní kultuře. Ale řekněte mi, kolik takových lidí ze svého okolí znáte v Čechách," ptá se Kotas.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Některé britské čerpací stanice přerušily provoz. Nemá jim kdo dovézt palivo

V Británii muselo dočasně přerušit provoz několik čerpacích stanic, protože jim došly pohonné hmoty. Ty na ně kvůli chybějícím řidičům nákladních aut nemá kdo dovézt, v rafinériích je přitom benzinu i nafty dost. Ministr dopravy Grant Shapps dnes vyzval motoristy, aby se nesnažili natankovat si do zásoby, informovala veřejnoprávní BBC na svých internetových stránkách.

Agentura Reuters napsala, že u některých čerpacích stanic v Londýně a jihoanglickém hrabství Kent se dnes tvořily fronty aut. Asociace prodejců pohonných hmot doporučila motoristům, aby měli v nádrži tolik paliva, aby jim vystačilo na cestu k záložní stanici pro "vzácný" případ, že na první nebude k dostání.

V některých britských médiích se objevily informace, že britská vláda v situaci, kdy v zemi chybí až 100.000 řidičů nákladních aut, uvažuje o nasazení vojáků. "Pokud by to pomohlo, povoláme je," řekl Shapps BBC. Dodal ale, že není jasné například to, zda vojáci mohou řídit vozidla s civilní registrací.

Už měsíce zástupci supermarketů a zemědělců upozorňují, že vzhledem k nedostatku řidičů jsou narušené dopravní řetězce, kvůli čemuž mají problémy dostat zboží na pulty obchodů.

V televizi Sky Shapps řekl, že nedostatek řidičů je celosvětový problém kvůli tomu, že během pandemie covidu-19 se nekonaly zkoušky pro nové šoféry. Británie podle něho proto počet zkoušek zdvojnásobuje. Těm současným je v průměru 55 let a stěžují si na špatné pracovní podmínky i platy.

Řidičů je v Británii nedostatek ale i kvůli brexitu, po němž je pro pracovníky z jiných evropských zemí těžší získat pracovní povolení. Asociace silniční nákladní dopravy (RHA) vyzvala vládu, aby v blízké době tato pravidla zmírnila. K tomu Shapps řekl, že nechce, aby britské řidiče vytlačili jejich kolegové ze zemí Evropské unie, kteří mají nižší nároky na mzdy.

Rod McKenzie z RHA podle BBC řekl, že více řidičů profesi opouští, než do ní přichází. "Je to takhle jednoduché: všechno, co v Británii máme, se dováží nákladními auty. Takže pokud je nedostatek řidičů, je nevyhnutelné, že všechny věci, které chceme, nedostaneme, kdy chceme," řekl.

Zdroj: ČTK
Další zprávy