Američané kolotoče milují. Ale ne dost

Dušan Klimeš
10. 5. 2006 0:01
Los Angeles - Zábavním parkům v USA se začátek roku příliš nevyvedl. Ubylo návštěvníků, kteří by utráceli za horské dráhy a "strašidelné hrady".

Jeden z mála, kdo dokázal z Američanů "vyždímat" peníze, byl legendární Disneyland. Jeho provozní zisk za první čtvrtletí vzrostl bezmála o sedm procent na 195 milionů dolarů.

Společnosti Six Flags klesl počet návštěvníků o čtvrtinu, za první čtvrtletí její atrakce navštívilo 1,15 milionu lidí oproti 1,5 milionu v předešlém roce. A tomu odpovídaly i výsledky. Firmě se prohloubila ztráta ze 178 milionů na 241 milionů amerických dolarů.

Konkurenční Cedar Fair, který má ve svém portfoliu hned několik sítí zábavních parků, čelí zase poklesu tržeb, a to o čtyři procenta.

Bude líp

Současná situace se dá přičíst tomu, že první čtvrtletí bývají vždy slabší. Hlavní sezóna jim totiž začíná až v květnu a vrcholí v letních měsících.

Důkazem náklonnosti k pouťovým atrakcím je i smělý plán postavit park v New Yorku. A tak vedle Times Square, Coney Island, Empire State Building či sochy Svobody bude turisty lákat i obří vodní park.

Drahý benzín? Tak hurá do parku

Nyní však stojí managementy zábavních podniků před otázkou, jak návštěvnost zvýšit.

Zatímco prezident Spojených států George Bush slibuje, že se chystá něco udělat s vysokou cenou benzínu, prezident společnosti Six Flags Mark Shapiro už koná. Ohlásil totiž promo akci, v rámci které získají návštěvníci slevu patnáct dolarů, když s sebou přinesou účtenku od "drahého" benzínu.

Foto: Walt Disney Co.

K tomu firma vstoupila do partnerství s Home Depot, což je největší světový řetězec s potřebami pro kutily. Home Depot bude výhradním dodavatelem materiálu pro zábavní parky, na oplátku bude firmu Six Flags propagovat a prodávat její vstupenky.

Ani tím však Shapiro neodvrátí prodej některých svých zábavních center. Minulý týden podepsal smlouvu o prodeji parku AstroWorld v Houstonu za 77 milionů dolarů a po létě se zřejmě nevyhne dalším prodejům, aby firma dokázala uhradit své dluhy ve výši dvou miliard dolarů.

I Matějská musí bojovat

S nižším zájmem ze strany návštěvníků se ale potýká i největší a nejslavnější "zábavní park" v Čechách Matějská pouť.

Foto: Coasters

Zatímco ji každoročně navštíví až půl milionu zábavychtivých lidí, letos to bylo zhruba 200 tisíc. Důvodem byla dlouhá zima a studené počasí. Nabízí se otázka, proč tedy není Matějská pouť "delší" a nekončí v pozdějším termínu.

"Teoreticky by to šlo, ovšem provozovatelé oblíbených "adrenalinových" atrakcí již mají nasmlouvaná další místa, a proto odjíždí," sdělila deníku Aktuálně.cz Ivona Prokešová, manažerka marketingu firmy Incheba, která provozuje Výstaviště Praha v Holešovicích.


 

 

Právě se děje

Další zprávy