Stravenkový paušál už za dva roky, plánuje Schillerová. Daňové zvýhodnění nezmění

ČTK ČTK
27. 9. 2019 17:18
Stravenkový paušál plánuje ministerstvo financí zavést jako alternativu stravenkám a podnikovému stravování od roku 2021. V pátek to novinářům řekla ministryně financí Alena Schillerová. Daňové zvýhodnění paušálu by podle ní mělo zůstat stejné jako u stravenek. Zaměstnanci by částku měli dostávat vyúčtovanou samostatně, protože by neměla na rozdíl od mzdy podléhat povinným odvodům a daním.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Aktuálně.cz

MF připravuje novelu zákona o daních z příjmů, podle které by zaměstnanec dostával peníze na stravu přímo. Na podporu stravování tak dosáhne podle MF i čtvrtina zaměstnanců, tedy asi milion lidí, kteří dosud stravenky nedostávají.

Podle předsedy Asociace provozovatelů poukázkových systémů Davida Rýce ovšem i řada malých firem, které nemají kantýnu ani stravenky, svým zaměstnancům stravování zajišťuje, například dovozem jídlo nebo dohodou s restauracemi.

"Podstata záměru je, že nic neměníme na daňovém zvýhodnění. Dále se z něj nebude platit zdravotní a sociální pojištění," uvedla Schillerová. Dodala, že by zůstala zachována i hranice pro maximální příspěvek zaměstnavatele uplatnitelný jako sleva na dani.

Zákon o dani z příjmů umožňuje firmám uhradit maximálně 55 procent z ceny stravenky. Zbývající část doplácí zaměstnanci, v některých případech je hradí i zaměstnavatel, ovšem už bez slevy na dani. Nejvýhodnější hodnota stravenky pro zaměstnance i zaměstnavatele letos činí 123 korun.

Trh se stravenkami zmizí

V případě přijetí návrhu ministerstva trh se stravenkami postupně vymizí, uvedl analytik investiční skupiny Natland Petr Bartoň. Odhadl ho na zhruba 24 miliard korun ročně. "Pokud budou peníze na cokoli k dispozici za stejných nebo dokonce lepších podmínek jako papírky na jídlo, pak velikost stravenkového trhu bude během par let konvergovat k nule," uvedl Bartoň.

Pokud bude někdo chtít ukázat, jak starostlivě pečuje o své pracovníky, aby nezapomínali jíst, pak podle Bartoně nějaká symbolická forma stravenek přežije.

"Češi stravenky hojně využívají a u zaměstnavatelů patří mezi nejčastější benefity," upozornil Adam Páleníček z KPMG. Tři největší společnosti na českém trhu Sodexo Pass, Edenred (Ticket Restaurant) a Up (Chèque Déjeuner) mají společně přibližně 1,5 milionů zákazníků. Nicméně celkový trh je podle něj větší a nelze zcela přesně kvantifikovat, protože některé společnosti, například obchodní řetězce Lidl či Kaufland, vydávají vlastní stravenky.

Po změně dnešního systému podle ministerstva již dlouho volají provozovatelé hospod a restaurací, kteří platí na úkor své marže provize pět až sedm procent stravenkářským společnostem. Návrh má podporu Asociace hotelů a restaurací ČR a Asociace českého tradičního obchodu.

 

Právě se děje

Další zprávy