Kapsch vybral loni na mýtu pro stát 11 miliard. Letos ho poprvé nahradí konkurent

ČTK ČTK
10. 1. 2019 16:21
V roce 2018 zaplatily kamiony v Česku na mýtu rekordních 10,8 miliardy korun, což je meziročně o téměř čtyři procenta více. Vyplývá to ze statistik správce elektronického mýtného systému, společnosti Kapsch.
Foto: Ondřej Besperát

Za 12 let fungování mýtného systému tak stát na mýtném vybral více než 98,7 miliardy korun. Na konci letošního roku nahradí v roli provozovatele systému rakouskou společnost konsorcium CzechToll/SkyToll.

Loňský prosinec s mnoha svátky přinesl státu tradičně nejnižší částku, a to 730 milionů korun, což bylo meziročně o 2,6 procenta méně. Naopak nejsilnějším měsícem roku 2018 byl říjen, kdy se výnosy z mýta poprvé v historii přehouply přes miliardu korun.

Druhým nejsilnějším měsícem byl listopad, kdy se vybralo více než 980 milionů korun, což byl zároveň druhý nejlepší výsledek v historii výběru mýta v Česku. Nejlepším dnem z pohledu mýta bylo úterý 25. září s 43 miliony korun.

Kamiony na zpoplatněné síti v uplynulém roce učinily 490 milionů mýtných transakcí, tedy jednotlivých pípnutí palubních jednotek pod mýtnými branami. Počet aktivních palubních jednotek k mýtným účtům ke konci roku končil na celkových 544 478 kusech. Loni se také opět zvyšoval podíl nákladních vozů spadajících do kategorie EURO VI, které mají ekologičtější motory, aktuálně jejich podíl přesahuje 63 procent.

Provozní náklady na fungování systémy loni podle Kapsche činily 1,5 miliardy korun, což je 14 procent z vybraného mýta. Do mýtných investic pak směřovalo 127 milionů korun.

"I loňské výsledky výběru mýta potvrzují, že český mýtný systém je a zůstává vysoce spolehlivý nástroj státu pro získávání finančních prostředků," řekl šéf Kapsche Karel Feix, který zároveň zkritizoval stát za rozhodnutí nepokračovat v příštích letech se současným mýtným systémem, stávající mikrovlnná technologie totiž bude na konci letošního roku nahrazena satelitním systémem.

Letošní rok je posledním, kdy bude provozovatelem mýtného systému rakouská firma Kapsch. Na konci roku ji nahradí konsorcium CzechToll/SkyToll, které za desetiletý provoz systému dostane 10,75 miliardy korun. Stávajících více než 1400 kilometrů dálnic a vybraných částí silnic první třídy, na kterých bylo dosud vybíráno mýto, se navíc rozšíří o dalších 900 kilometrů.

Vybrané mýtné v ČR v letech:

Rok
2007 5 565 277 630
2008 6 144 152 102
2009 5 543 272 476
2010 6 574 441 233
2011 8 126 016 899
2012 8 680 051 033
2013 8 554 998 250
2014 8 714 961 827
2015 9 732 139 723
2016 9 887 562 228
2017 10 403 664 396
2018 10 816 955 337
Celkem za 144 měsíců 98 743 493 134

Na nově zpoplatněných úsecích ovšem stát umožnil krajům a obcím zavést nulovou sazbu, o jejímž nasazení na jednotlivých úsecích rozhodnou samosprávy během letošního roku.

 

Právě se děje

před 2 hodinami

USA mají možná druhý případ koronaviru, Japonsko už jej potvrdilo

U texaského studenta, který navštívil čínské velkoměsto Wu-chan, je podezření na napadení novým koronavirem. Pokud se podezření potvrdí, půjde od druhý případ napadení virem způsobujícím zápal plic ve Spojených státech. Druhý potvrzený případ hlásí podle agentury Kjódó Japonsko.

Univerzitní student je v Texasu léčen s onemocněním dýchacích cest a je izolován doma. Zároveň jsou u něj prováděny testy na nově objevený koronavirus, který už v Číně zabil 18 lidí, z toho 17 ve Wu-chanu, který je ohniskem epidemie. První případ nákazy v USA byl oznámen ve středu ve státě Washington.

Japonské ministerstvo zdravotnictví mezitím potvrdilo druhý případ nákazy. Jde o čtyřicátníka, který v neděli do Japonska přicestoval z Wu-chanu. Nyní je muž hospitalizován.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 3 hodinami

Kvůli pádu muže do kolejiště večer nejelo metro na části linky B

Téměř čtyři hodiny nejezdilo ve čtvrtek večer metro mezi stanicemi Smíchovské nádraží a Florenc na lince B. Kolem 19:30 spadl ve stanici Anděl do kolejiště člověk, provoz se podařilo obnovit až necelou hodinu před půlnocí, vyplývá z informací na webu pražského dopravního podniku. Asi čtyřicetiletý muž srážku se soupravou metra nepřežil. Lidé v daném úseku museli na tramvaj, jít pěšky nebo využít jinou linku metra. Na místě zasahovali záchranáři, hasiči pražského dopravního podniku a policisté.

"Bohužel i přes rychlý zásah naší posádky utrpěl muž ve věku zhruba 40 let zranění neslučitelná se životem, na místě zemřel," řekla ČTK mluvčí pražské záchranné služby Jana Poštová.

Metro jezdilo bez omezení v úseku Zličín - Smíchovské nádraží a Florenc - Černý Most, v centrální části linky B byl provoz zastaven. Náhradní autobusy dopravce nezavedl, lidem doporučil využít tramvaje, hlavně linky 3 a 5, či přestup z tramvají na linku metra C.

Zdroj: ČTK
Další zprávy