Čtyři hlasy se změní v jeden. Hlášení na českých nádražích bude poprvé všude stejné

Ekonomika Ekonomika
9. 7. 2021 6:14
Hlášení o příjezdech, odjezdech či zpoždění vlaků na české železnici by v budoucnu mohla znít na všech stanicích a zastávkách stejně. Nyní na nádražích zní zvukové stopy od čtyř dodavatelů s různými verzemi automatického systému, které se pro cestující liší hlavně hlasem. Zjednodušování hlášení na českých nádražích tak pokračuje - loni i přes petici skončily tradiční melodie a nahradil je gong.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jakub Plíhal

O chytané změně informoval dopravní web Zdopravy.cz. Možnost, jak sjednotit zvukový informační systém, začala řešit Správa železnic. "Můžeme potvrdit, že se zabýváme možnostmi, jak sjednotit informování cestujících," potvrdila serveru bez dalších detailů mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová.

Mezi čtyřmi verzemi systému na českých železnicích má výraznou převahu systém Innis od společnost Chaps patřící do skupiny České dráhy. Je na více  než 800 stanicích a zastávkách. Cestující ho poznají jednoduše: jde o jediný ženský hlas při oznamování informací v češtině. Patří Danuši Hostinské-Klichové.

Na více než 150 stanicích je systém hlášení mikroVox, která namluvil Václav Knop. Na zhruba 50 stanicích je pak systém od Starmonu namluvený Alexanderem Postlerem. Na některých stanicích dosud hlásí přímo výpravčí živě.

Už loni Správa železnic zrušila jednotlivé regionální znělky na nádražích, které mnohde zaznívaly na úvod hlášení o příjezdu vlaků formou lidové písničky spojené s daným městem. Například v Brně tak dozněla melodie skladby "Hvězdy jsou jak sedmikrásky nad Brnem", dále skončily i písně "Beskyde, Beskyde", "Ten chlumecký zámek" nebo "Červený šátečku, kolem se toč".

Jak loni informovalo Aktuálně.cz, ani petice, pod kterou se podepsalo téměř sedm tisíc lidí, s rozhodnutím Správy železnic nehnula a melodii nahradil jednotný gong. Nyní bude ve sjednocování následovat i hlas hlasatele.

"Souvisí to se zkrácením a zjednodušením hlášení, protože zejména ve velkých uzlech jde o nepřetržitou smršť znělek a hlášení, které tak cestující nemohou stačit vnímat," vysvětlila již dříve mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Podle ní je navíc prioritou podávání vizuálních informací o jízdních řádech vlaků, staniční hlášení je pouze jejich doplňkem.

Video: hlaseni.net
 

Právě se děje

Další zprávy