Kellner spolupracuje se srbskou vládou, chce zničit opoziční konkurenci, tvrdí média

ČTK ČTK
Aktualizováno 28. 1. 2021 10:14
Srbský státní podnik Telekom Srbija se podle nezávislé televize N1 chystá uzavřít dohodu s mobilním operátorem ve vlastnictví českého miliardáře Petra Kellnera, jejímž důsledkem by mohla být likvidace opozičních médií v zemi. Stanice o tom informovala s odvoláním na návrh smlouvy, který má podle svých slov k dispozici. PPF obvinění zásadně odmítá a označila je za lež a součást konkurenčního boje.
PPF Gate
PPF Gate | Foto: Lukáš Bíba

Plán podle N1 spočívá v tom, že Telekom Srbija, který je ve většinovém vlastnictví srbského státu, přenechá Kellnerovu srbskému mobilnímu operátoru Telenoru kompletní infrastrukturu své kabelové sítě a rovněž všechny programy v nabídce své kabelové televize.

"Šíření pomluv jako způsob konkurenčního boje zásadně odmítáme. Žádnou dohodu, která by měla za následek omezení médií v Srbsku, Telenor nevyjednává," řekla ČTK mluvčí PPF Jitka Tkadlecová.

Podle Telenoru obvinění proti němu vznesla konkurenční skupina United Group. "Není pravda, že Telenor plánuje převzít infrastrukturu srbského Telekomu, a rozhodně není pravda, že by jeho obchodní plány měly ohrozit svobodu médií v Srbsku," dodala mluvčí firmy Klára Zavadilová.

Cílem chystané operace je podle N1 vytěsnit z trhu soukromého operátora kabelové televize SBB a tím snížit jeho možnosti financovat nezávislá média v Srbsku - zpravodajskou televizi N1 či kabelovou televizi Nova S. N1 je přidružený partner globální sítě americké zpravodajské televize CNN a působí rovněž v Bosně a Chorvatsku. Spolu s deníkem Danas jde o prakticky jediná domácí média stále ještě kritická vůči současnému vedení země.

Majitel televizí N1 i Nova S si dlouhodobě stěžuje, že kabelový operátor Telekomu Srbije vyřadil obě stanice ze své nabídky a že jsou od loňska srbskému divákovi dostupné pouze přes nabídku společnosti SBB. Proti počínání státní firmy se loni v únoru konala demonstrace, na níž účastníci obviňovali srbského prezidenta Aleksandara Vučiče ze snahy umlčet poslední kritická média v zemi.

Telekom v prohlášení, na nějž N1 odkazuje, existenci plánu s Telenorem výslovně nepopřel. Uvedl však, že jde o kampaň společnosti United Group (majitele SBB), která se nezakládá na pravdivých předpokladech, a že skutečným důvodem je strach, že SBB přijde v důsledku obchodních aktivit Telekomu o podíl na trhu kabelové televize.

Společnost Telenor se přímé odpovědi na dotaz N1 ohledně údajné dohody se státní firmou vyhnula. "Vždy hledáme příležitosti pro další rozšiřování nabídky. Vždy postupujeme a budeme jednat v souladu se zákony … Republiky Srbsko," uvedl podle N1 Telenor v prohlášení s tím, že v tuto chvíli nemá žádné nové produkty či služby, které by chtěl nyní zveřejnit.

"Velmi zajímavá je otázka, k čemu potřebuje takovou dohodu Telenor v soukromém vlastnictví podnikatele z Česka, členské země EU, který funguje podle pravidel EU," řekl dnes v N1 srbský novinář Miša Brkić. Dodal, že v Česku by si vlastník Telenoru takovéto spolčení se státní firmou za účelem vytěsnění konkurenta nemohl dovolit, neboť by se vystavil hrozbě žaloby a vysokých pokut ze strany příslušných unijních institucí.

V indexu svobody médií, který každoročně sestavuje organizace Reportéři bez hranic (RSF), se Srbsko v roce 2020 umístilo na 93. místě ze 180 hodnocených zemí. Oproti předchozímu roku si pohoršilo o tři příčky. "Po šesti letech vlády Aleksandara Vučiče (…) je Srbsko zemí, kde je často nebezpečné být novinářem," uvádí se v komentáři k žebříčku.

O Kellnerových aktivitách na poli médií v jihovýchodní Evropě psal v prosinci slovinský investigativní portál Necenzurirano.si. Podle něj se český miliardář sešel v Lublani s premiérem Janezem Janšou, přičemž tématem jejich rozhovoru byla podle serveru Kellnerem vlastněná a vůči Janšově vládě kritická média ve Slovinsku. Její redaktoři bývají častým terčem ostrých útoků Janši i jeho pravicově konzervativní Slovinské demokratické strany (SDS).

 

Právě se děje

před 7 hodinami

Komise: Obětí církevního sexuálního zneužívání může být ve Francii od roku 1950 až 10 tisíc

Obětí církevního sexuálního zneužívání může být ve Francii od roku 1950 až 10.000. Aktualizovaný odhad dnes podle agentury AFP zveřejnila komise, která problematiku zkoumá. Nezávislou komisi pro sexuální zneužívání v církvi (Ciase) v roce 2018 zřídila katolická církev v reakci na sérii skandálních odhalení sexuálního zneužívání ve Francii i ve světě. Komise v polovině minulého roku odhadla počet obětí na nejméně 3000, což dnes její předseda Jean-Marc Sauvé označil za "jednoznačné podhodnocení".

Komise na více než rok zřídila telefonní linku pro hlášení sexuálního zneužívání, na kterou se za tu dobu obrátilo 6500 obětí či svědků těchto násilných činů. V polovině telefonátů se jednalo o případy z 50. a 60. let minulého století, útokům častěji čelili muži a 87 procent volajících bylo v době zneužívání nezletilých, zveřejnila loni na podzim Ciase.

"Zdaleka ale nejde o všechny", upozornil dnes Sauvé. "Zásadní otázkou zůstává, kolik lidí se ozvalo. Deset procent, pět procent, méně?" dodal.

"I když je 10.000 hodně, jsme stále daleko od pravdy," komentoval nový odhad Jean-Pierre Sautreau, jež stojí v čele organizace sdružující oběti církevního zneužívání v západofrancouzském departementu Vendée. "Skutky jsou často datovány do 50. let minulého století a ti lidé již zemřeli, nebo je jim přes 80 a už o tom nechtějí mluvit," vysvětluje.

"Je to vrchol ledovce, je to rozhodně mnohem více," domnívá se rovněž Véronique Garnierová z jiného sdružení obětí.

Zpráva komise má na podzim představit celkovou diagnózu problematiky a vysvětlit, jak se církev do situace dostala. Instituce mají následně navrhnout podobu odškodnění obětí. Podle Sauvého však trauma obětí nevyřeší pouze odškodnění finanční, "obzvlášť v případě, že by jej doprovázel příkaz mlčet".

Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Grammozis se stal pátým trenérem fotbalistů Schalke v sezoně

Novým trenérem fotbalistů Schalke 04 se stal Dimitrios Grammozis. S klubem z Gelsenkirchenu, který už má jen minimální šance na udržení v první lize, podepsal dva dny po odvolání kouče Christiana Grosse smlouvu do roku 2022. Ve funkci by měl podle médií zůstat i v případě sestupu.

Dvaačtyřicetiletý Grammozis byl bez angažmá od loňského léta, kdy skončil u druholigového Darmstadtu. Na lavičce Schalke je už pátým koučem v aktuální sezoně, před ním se u týmu vystřídali David Wagner, Manuel Baum, Huub Stevens a naposledy Gross.

Premiéru s mužstvem absolvuje v pátek v duelu s dalším kandidátem na sestup Mohučí.

Zdroj: ČTK
Další zprávy