reklama
 
 

Odvoz zdarma si zaplaťte. E-shopům se nechce odvážet staré spotřebiče, riskují pokuty

14. 4. 2019 20:00
Pokud si zákazník objedná přes e-shop nový elektrospotřebič, má možnost si nechat bezplatně odvézt starý. O tomto právu však často nevědí nejen nakupující, ale dokonce ani některé e-shopy. Na hraně zákona balancují podle ankety Aktuálně.cz dokonce někteří velcí dodavatelé, například e-shop společnosti Euronics. Obchodům přitom v případě odmítnutí takové služby hrozí až milionové pokuty.

Podle zákona o odpadech musí e-shop zdarma zajistit odvoz starého spotřebiče podle principu "kus za kus". V praxi si tak klient může objednat například lednici s dovážkou až domů (obvykle za první uzamykatelné dveře). Při objednávce uvede, že si přeje i odvoz starého spotřebiče. Starou lednici, pokud má podobné parametry jako nová, připraví ke dveřím na odvoz.

Úryvek zákona o odpadech

Poslední prodejce elektrozařízení určených k použití v domácnostech zajistí, aby konečný uživatel měl možnost při nákupu elektrozařízení bezplatně odevzdat ke zpětnému odběru použité elektrozařízení v místě prodeje nebo dodávky nového elektrozařízení, a to ve stejném počtu kusů prodávaného elektrozařízení podobného typu a použití.

(§ 37k odst. 4 písm. a) zákona č. 185/2001 Sb. o odpadech)

Zboží si buď odveze přímo firma při dodání, případně zprostředkuje odvoz přes svozovou agenturu. Podle zákona za to ovšem prodejce nesmí vyžadovat poplatek. Obchod tak může mít sice zpoplatněnou dopravu zboží, ale nikoliv jeho odvoz podle pravidla "kus za kus".

Podle informací České inspekce životního prostředí (ČIŽP) však e-shopy tuto možnost často nenabízí. "Zjistili jsme, že provozovatelé e-shopů vybírali poplatky v řádech stokorun nelegálně. Podle zákona o odpadech přitom musí poslední prodejce od zákazníka, který si u něj koupil nový spotřebič, převzít ten starý zcela bezplatně, takzvaně kus za kus. Nesmí tedy vyžadovat další zvláštní poplatek za odvoz spotřebiče starého. Toto platí i tehdy, když zboží doručuje prostřednictvím najatých dopravců," uvedla Hana Kolářová, ředitelka oblastního inspektorátu ČIŽP v Liberci.

Od inspekce v minulosti dostali pokuty ve výši deseti tisíc provozovatelé e-shopů E-beko.cz, Spotrebice-whirlpool.cz, Eva.cz a dvacet tisíc musel zaplatit provozovatel e-shopu Shop.elektrometal.cz. Pokuty však mohou dosáhnout až deseti milionů korun.

Zdarma, ale jen v rámci placené služby

Redakce Aktuálně.cz oslovila několik největších e-shopů v Česku s dotazem, jestli je možné při objednání nové lednice připravit starou mrazničku na bezplatný odvoz. Naprostá většina z nich odvoz zdarma potvrdila, jinde to však bylo složitější.

Problém nastal u e-shopu Euronics, který v současnosti fúzuje pod donedávna konkurenční značku Datart. Jeho zaměstnanci uvedli, že odvoz je možný pouze za poplatek. Mluvčí Datartu Iva Pavlousková však na dotaz Aktuálně.cz následně připustila, že zaměstnanci udělali chybu a byli na ni upozorněni. 

"Pokud zboží dodáváme na adresu zákazníka, zajistíme převzetí výrobku na adrese, i pokud zákazník nevyužije naši dopravu. Je však potřeba, aby nás zákazník o požadavku odvozu starého spotřebiče dopředu informoval," uvedla Pavlousková.

Na stránkách e-shopu je ovšem při nákupu lednice možnost vybrat si jednoho ze dvou dopravců. Nabídka zahrnuje TopTrans, který je zdarma a u kterého je doslova uvedeno "Součástí přepavy TOPTRANS není služba odvozu starého spotřebiče - využíjte prosím komfortní přepavy Euronics komfort" (včetně tří pravopisných chyb).

Euronics komfort je ovšem zpoplatněný způsob dovážky zboží, v rámci kterého jsou "zdarma" služby, jako je právě odvoz výrobku na ekolikvidaci, odvoz obalového materiálu, rozbalení výrobku i zavolání hodinu před dovážkou. Tento způsob dopravy pak vyjde na 499 korun.

Při opětovném zavolání na zákaznickou linku přitom pracovníci opět potvrdili, že ekologickou likvidaci zdarma, jak firmě ukládá zákon, je možné provést pouze přes placenou službu Euronics komfort.

Na svých stránkách přitom e-shop paradox principu "zaplaťte si odvoz zdarma" řeší šalamounsky. "Svoz vašich starých výrobků zdarma je standardem každého dobrého prodejce elektra. Bude-li některý z těchto výrobků vyřazovat, vyžadujte po svém prodejci tuto službu." V praxi ovšem zákazník nedostane možnost, jak si odvoz zdarma vybrat.

Podle inspekce je takový postup už za hranou zákona. "E-shop samozřejmě může určit přepravce, který odveze starý spotřebič. Ne všichni dopravci ovšem umožňují odvoz spotřebiče. Nicméně podle ČIŽP je již za hranou zákona, když e-shop váže odvoz spotřebiče na službu (instalace spotřebiče), kterou zákazník nevyžaduje, a přesto je nucen ji využít," reagovala Jana Jandová, mluvčí České inspekce životního prostředí.

Ta navíc dodala, že inspekce u zmíněného e-shopu kontrolovala plnění zákona v roce 2016 a nenašla tehdy žádné pochybení. "Jelikož zpětný odběr bylo tehdy možné objednat v rámci i jiné dopravy než služby komfort, nebyly shledány důvody pro zahájení přestupkového řízení. Je tak možné, že od roku 2016 e-shop změnil přepravní politiku/podmínky," dodala Jandová.

autor: Ondřej Neufus | 14. 4. 2019 20:00

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama