Snažme se, ať mladí ztratí své ideály co nejpozději

Michal Růžička
9. 10. 2012 20:49
"Pomáháme společnosti tím, co umíme nejlíp," říká advokát Tomáš Babáček z Ambruz
Tomáš Babáček, senior advokát, Ambruz
Tomáš Babáček, senior advokát, Ambruz | Foto: Ambruz&Dark/Deloitte Legal

„Český trh advokátních kanceláří se zatím výrazně liší od stavu, který pozorujeme třeba v Holandsku nebo ve Francii, kde působí velké právnické firmy, zaměstnávající 200 - 300 advokátů. I český trh spěje k tomu, že se právnické kanceláře budou spojovat ve větší celky, ale taková konsolidace může trvat třeba i sto let," říká Tomáš Babáček, řídící partner Ambruz&Dark, zatím jediné právnické kanceláře, která se stala řádným členem české platformy Byznys pro společnost.

Síla větší organizace je podle Babáčka především v tom, že má dostatečně specializované lidi. „Když máte příliš malý celek, nemáte dostatečný přísun práce z určitých oblastí práva, aby to advokátům umožnilo specializovat se. A stejně jako v právu, medicíně nebo IT, ti, co se nespecializují, neznají problematiku do hloubky a nemohou řešit různé ´vychytávky´."

Skutečnost, že se české právnické kanceláře dlouho vyhýbaly tématům CSR, přičítá advokát specializující se na oblast životního prostředí právě nevyvinuté struktuře zdejšího trhu. Všichni měli jiné starosti, říká. „V poslední době se ale situace výrazně mění. Nejen, že se hledají cesty, jak definovat CSR v právnickém prostředí, ale některé advokátní kanceláře jsou v tomto směru i mediálně aktivní. To ještě před nějakou dobou neexistovalo."

Odpovědnost? Dobře dělat, co umíme nejlíp

Ambruz&Dark nemá stanovenu žádnou CSR strategii, protože její partneři mají pocit, že jde především o to, „dělat svou práci dobře a snažit se ve všem, co kancelář dělá, zachovávat vysokou míru etiky". „Z toho důvodu třeba téměř nespolupracujeme s veřejným sektorem," říká Tomáš Babáček, „protože podle našich zkušeností a statistik je účast ve výběrových řízeních při zachování přísných etických norem ztrátou času."

Fakt, že se s přísnými zásadami uplatníte ve veřejném sektoru jen těžko, vede k logickému závěru: abyste se dlouhodobě prosadil, musíte se snažit okolní svět kultivovat. Ambruz&Dark vsadil v této věci na několik cest: již tři roky organizuje mezi podnikateli anketu o nejhorší a nejlepší zákon roku; partner Jan Spáčil dlouhodobě spolupracuje s českou pobočkou organizace Transparency International, v níž se před časem stal předsedou správní rady, a týdně věnuje TI několik hodin své práce; ve spolupráci se svým hlavním partnerem, společností Deloitte, organizuje Ambruz&Dark český žebříček kvality firemních zpráv o udržitelnosti. Letošní ročník bude historicky druhý a cena se jmenuje Green Frog.

„To, co tady popisuji, nám neradila žádná poradenská firma, nikdy jsme nehledali radu, jak strukturovat naše CSR aktivity," říká Babáček.

Korektně ve vlastním byznysu, to je základ

„Deloitte na globální úrovni si podle mne správně identifikoval jako nejlepší CSR aktivitu to, že radí po celém světě, jak řídit státy, daňové správy, zdravotnictví nebo školství. Řeší strategické věci, které ovlivňují životy milionů lidí. Myslím si, že tohle odpovídá povaze poradenské firmy - a takový může být i náš „impact". I my se chceme ubírat podobným směrem. Víme, že dokážeme pozitivně ovlivňovat životy lidí spíše tím, co umíme, než když jednu sobotu v roce půjdeme sázet stromy někam do lesa. Vím, že se to těžko prezentuje, vím, že nenapíšete nádhernou CSR zprávu o tom, že dodržujete zákoník práce, že platíte včas dodavatelům, že umožníte ženám po mateřské, aby se na částečný úvazek vrátily, že dáte statisíce na charitu a jste členem platformy, sdružující odpovědné firmy. Na druhou stranu, když se nechováte korektně ve vlastním byznysu, v tom, co je takzvaně samozřejmé, jsou vám krásné CSR zprávy k ničemu."

Tomáš Babáček si prý uvědomuje, že si Ambruz&Dark svými veřejnými aktivitami a dodržováním etických zásad postupně vybudoval pověst troublemakerů. „Ubírá nám to práci, ale takovou práci, o niž stejně nestojíme. Není špatné vědět, že když ministerský náměstek potřebuje proprat peníze, nám rozhodně nezavolá."

A obecně? „Jsem optimista. Postupně se rodí kultura třeba rodinných firem, které se mnohdy chovají etičtěji a udržitelněji než velkofirmy. Věřím, že se tento druh energie rozšíří. Podívejte se na mladé studenty: když nastupují do práce, jaké mají ideály a co všechno po těch, kteří jsou třicet nebo čtyřicet let v byznysu, chtějí. Ať už tomu říkáme CSR, „created shared value" nebo udržitelnost, všichni bychom se měli snažit, aby ti mladí ztratili své ideály co nejpozději."

(Článek vyšel v časopisu CSR fórum 7/2012)

 

Právě se děje

Další zprávy