reklama
 
 

RegioJet přestane provozovat vlaky mezi Bratislavou a Košicemi. Žádal kompenzace za "sociální slevy"

AKTUALIZOVÁNO 11. 1. 2017
Slovenské ministerstvo dopravy odmítlo proplácet soukromému dopravci RegioJet v plné výši kompenzaci za jízdné zdarma pro seniory a studenty. Z toho důvodu společnost podnikatele Radima Jančury přestane provozovat dálkové vlaky na trati mezi Bratislavou a Košicemi. Státní dopravce věří, že dokážet spoje nahradit vlastními soupravami.
Doporučujeme

Bratislava - Slovenské ministerstvo dopravy odmítlo proplácet soukromému dopravci RegioJet podnikatele Radima Jančury v plné výši kompenzační poplatky za jízdné zdarma pro seniory a studenty. Ve středu o tom informovalo ministerstvo dopravy po schůzce ministra Arpáda Érseka s Jančurou. RegioJet tak přistoupí ke kroku, který oznámil už minulý týden. Dálkové vlaky mezi Bratislavou a Košicema přestane na konci ledna provozovat. 

"Vzhledem k tomu, že požadavek RegioJetu dotovat 'žluté vlaky' by znamenal další zatížení rozpočtu resortu dopravy, ministr Érsek tento návrh soukromého přepravce neakceptoval," uvedlo ministerstvo.

RegioJet navrhoval, aby i u jeho spojů mohli studenti a senioři využívat výhod jízdného zdarma. Stát jim však odmítl poplatky v plné výši hradit tak, jak to dělá u dotovaných rychlíků. "Je nám to velmi líto, za podmínky existence jízdného zdarma pro polovinu cestujících výhradně v dotovaných rychlících ZSSK a po znovuzavedení vlaků IC ZSSK není reálné, aby se na trase uživilo více komerčních dopravců," řekl tiskový mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.

"Jsme přesvědčeni, že pro stát není finanční rozdíl, s jakým dopravcem cestují ti cestující, kteří mají nárok na slevu – naopak v případě komerčních dopravců je zde výrazná úspora na dalších dotacích. Vlaky by se neměly dělit na "chudé" pro sociální skupiny a "bohaté" pro ty, kteří platí plné jízdné," dodává Ondrůj.

RegioJet mezi slovenskou metropolí a Košicemi dosud provozoval na vlastní komerční riziko tři páry dálkových vlaků denně. Z této tratě odchází po více než dvou letech. Státní dopravce mezitím oznámil, že je připraven nahradit vlaky RegioJetu vlastními soupravami.

"Uděláme všechno pro to, aby cestující veřejnost nepocítila tuto změnu a aby na hlavní železniční trati byl dostatek místa pro všechny, kteří chtějí vlakem cestovat," uvedl Érsek k rozhodnutí RegioJetu.

RegioJet ze skupiny Student Agency ukončení provozu zmiňovaných vlaků na Slovensku již oznámil i správci slovenské železniční infrastruktury ŽSR. Až do 26. února, tedy do změny jízdního řádu, bude muset dopravce podle ŽSR platit penalizaci ve výši asi devět eur (243 korun) za každý nevypravený vlak.

Kromě obnovení IC vlaků, na které ZSSK nepobírá státní dotace, podnikání RegioJetu v komerční vlakové dopravě na Slovensku ovlivnilo i rozhodnutí předchozí jednobarevné vlády premiéra Roberta Fica o zavedení bezplatného cestování dětí, studentů a seniorů ve státem dotovaných vlacích. Zmiňované kategorie cestujících tak nemusejí platit za přepravu například v rychlících ZSSK, kterým jízda na 445 kilometrů dlouhé trati z Bratislavy do Košic trvá déle než vlakům RegioJetu nebo spojům InterCity.

ZSSK obnovila provoz IC vlaků, který byl v minulosti ztrátový, loni v prosinci po necelém roce od jejich zrušení. Návrat IC vlaků na trať prosazoval nynější šéf parlamentu a nacionalistické Slovenské národní strany Andrej Danko, který před loňskými volbami tvrdil, že nesnáší žluté vlaky a žluté autobusy, protože nejsou slovenské a že žluté vlaky a autobusy musejí pryč.

RegioJet na Slovensku zajišťuje také státem dotované vlakové spoje na regionální trati z Bratislavy do Komárna a provozuje i vlaky na mezinárodních linkách mezi Českou republikou a Slovenskem. Kromě toho na Slovensku v minulosti otevřel autobusové linky.

autoři: ČTK, Ekonomika

Související

reklama
reklama
reklama
reklama
Komerční sdělení
reklama

Sponzorované odkazy

reklama